Jag håller på att avsluta ett lärorikt växthusprojekt och tänkte dela med mig av lite tankar kring tillverkning av kalkputs. Vi bygger ett växthus på ca 40kvm med en lite annorlunda uppbyggnad. Vi valde att bygga sockel och väggar med stenfyllda gabionkorgar som stomme, mest för att det är så mycket billigare jämfört med exempelvis tegel, samt att man får en extremt hög vikt som jämnar ut temperaturen på höst och vår. I detta fall gick det åt drygt 20 ton sten till att fylla gabionerna. Väggarna har jag sen stockat ut och putsat med kalkbruk. Anledningen till att vi överhuvudtaget började fundera på att tillverka putsen själva är att det går åt enorma mängder puts för att fylla ut alla hålrum mellan stenarna innan man ens kan sätta upp putsnät och börja jobba med ytan. Den totala putstjockleken kan vara uppåt 10cm på sina ställen och jag uppskattar att det gått åt runt 2,5 ton puts och murkalk är ju rätt dyrt ute i handeln.
VI lyckades komma över bränd kalk på storsäck väldigt billigt från ett lokalt kalkbruk som vi hämtade med traktor och vagn. Därefter började jag prova mig fram till hur man bäst släcker kalken och tillreder bruk med de verktyg jag hade hemma. I efterhand hade en riktig proffsblandare varit värt att skaffa, men jag nöjde mig med min vanliga frifallsblandare. En sak jag snabbt märkte när det kommer till våtsläckning av kalk är att man absolut inte får tillsätta för lite vatten i början. När väl reaktionen kommer igång går det väldigt fort och man riskerar att stå där med hårda och väldigt heta klumpar i botten av blandaren som måste hackas loss innan det går att fortsätta. Vid behov får man tillsätta mer vatten medan reaktionen pågår. Kalkpastan får aldrig bli tjockare än konsistensen av vispgrädde. När väl släckningsprocessen börjar kännas färdig och blandningen inte tjocknar mer kan man tillsätta mursand, låta det hela blandas ett tag till och sen tippa ur den färdiga putsen i någon typ av kar. Jag tillverkade två stycken av en plywoodskiva med kanter av 21x170 brädor. jag ställde sen upp blandaren uppepå alltihop för att lättare kunna tippa ut bruket i karet. Mina bruk-kar rymmer ungefär 6 fulla blandare med bruk. Sen är det bara att täcka över bruket med plast, lägga över lite sand och sen låta bruket "mogna". Detta för att släckningen ska vara helt färdig. Bruket tjocknar väldigt mycket under några dagar vilket kanske tyder på att släckningen tar ett tag innan det är helt klart. När det sen är dags för putsning kan bruket kännas väldigt hårt, men efter 10-15 minuter i en blandare mjuknar det upp ordentligt och man behöver ofta inte tillsätta mer vatten även om det verkar så. Det är som att det måste masseras igång efter att ha legat stilla ett tag.
Det "recept" som funkat bäst för mig är följande:
1 volymdel osläckt kalk
knappt 2 volymdelar vatten
4 volymdelar mursand (såvida du inte vill ha ett fetare bruk. Då minskar du mängden)
Jag tar och lägger till lite bilder på projektet. När det gäller själva putsningen undviker jag att komma med tips, då jag är långt från expert. Det finns nog andra här som är betydligt mer kompetenta på putsarbeten än jag.
Att ställa upp blandaren så här gjorde tömningen mycket enklare.
Täcker man in bruket med plast håller det nästan hur länge som helst. Jag vattnar brädsidorna ibland om det är torrt ute.
Här är några bilder på projektet.
Oputsad vägg. VI valde att spara en vägg så här, mest för att det ser lite kul ut.
Färdigputsad vägg
Vi har precis tagit växthuset i bruk och inrett det. Om ni vill kan jag lägga in lite bilder på hur det ser ut nu både ute och inne.
VI lyckades komma över bränd kalk på storsäck väldigt billigt från ett lokalt kalkbruk som vi hämtade med traktor och vagn. Därefter började jag prova mig fram till hur man bäst släcker kalken och tillreder bruk med de verktyg jag hade hemma. I efterhand hade en riktig proffsblandare varit värt att skaffa, men jag nöjde mig med min vanliga frifallsblandare. En sak jag snabbt märkte när det kommer till våtsläckning av kalk är att man absolut inte får tillsätta för lite vatten i början. När väl reaktionen kommer igång går det väldigt fort och man riskerar att stå där med hårda och väldigt heta klumpar i botten av blandaren som måste hackas loss innan det går att fortsätta. Vid behov får man tillsätta mer vatten medan reaktionen pågår. Kalkpastan får aldrig bli tjockare än konsistensen av vispgrädde. När väl släckningsprocessen börjar kännas färdig och blandningen inte tjocknar mer kan man tillsätta mursand, låta det hela blandas ett tag till och sen tippa ur den färdiga putsen i någon typ av kar. Jag tillverkade två stycken av en plywoodskiva med kanter av 21x170 brädor. jag ställde sen upp blandaren uppepå alltihop för att lättare kunna tippa ut bruket i karet. Mina bruk-kar rymmer ungefär 6 fulla blandare med bruk. Sen är det bara att täcka över bruket med plast, lägga över lite sand och sen låta bruket "mogna". Detta för att släckningen ska vara helt färdig. Bruket tjocknar väldigt mycket under några dagar vilket kanske tyder på att släckningen tar ett tag innan det är helt klart. När det sen är dags för putsning kan bruket kännas väldigt hårt, men efter 10-15 minuter i en blandare mjuknar det upp ordentligt och man behöver ofta inte tillsätta mer vatten även om det verkar så. Det är som att det måste masseras igång efter att ha legat stilla ett tag.
Det "recept" som funkat bäst för mig är följande:
1 volymdel osläckt kalk
knappt 2 volymdelar vatten
4 volymdelar mursand (såvida du inte vill ha ett fetare bruk. Då minskar du mängden)
Jag tar och lägger till lite bilder på projektet. När det gäller själva putsningen undviker jag att komma med tips, då jag är långt från expert. Det finns nog andra här som är betydligt mer kompetenta på putsarbeten än jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ställa upp blandaren så här gjorde tömningen mycket enklare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Täcker man in bruket med plast håller det nästan hur länge som helst. Jag vattnar brädsidorna ibland om det är torrt ute.
Här är några bilder på projektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oputsad vägg. VI valde att spara en vägg så här, mest för att det ser lite kul ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigputsad vägg
Vi har precis tagit växthuset i bruk och inrett det. Om ni vill kan jag lägga in lite bilder på hur det ser ut nu både ute och inne.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Spännande! Jag skulle hemskt gärna vilja se bilder på hur det ser ut nu både ute och inne. 
Här är en bild på södergaveln som är helt i glas. Norrsidan är i sten och har inga fönster alls.
Entrédörren är byggd av gamla fönsterbågar som jag kom över gratis. Samma bågar som sitter på övriga huset.
Det är lite väl långt till närmsta vattenuttag, så för att slippa dra slangar över hela gården varje dag sitter det en gammal ackumulatortank på 500l som samlar upp regnvatten. Ovanpå tanken ser man ett stuprör som leder in vatten från hängrännan. För att undvika översvämning sitter det en 32mm PEM-slang i den översta anslutningen som leder ut vattnet när tanken är full. Eftersom den står några dm över golvet blir det tillräckligt självtryck för att kunna vattna med slang. Trots en torr försommar har det inte varit tomt i på vatten i tanken.
Myshörna är ett måste på kvällarna.
Väggarna är ganska ojämna, vilket beror på att stenar tenderar att sticka lite grann genom gallret på gabionerna. Putstjockleken hade blivit enorm om jag envisats med att få väggen slät. Nu får putsen istället följa stenarna, och så här i efterhand blev det ganska snyggt ändå.
Efter mycket grubbel fick det till slut bli ett golv av tegel. Det var faktiskt inte så krångligt som jag trodde att lägga. När väl första raden låg spikrak blev resten ganska enkelt. Över odlingsbädden i mitten hänger en ram av armeringsjärn som förhoppningsvis går enkelt att täcka in/över med bubbelplast för att kunna övervintra känsliga växter inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entrédörren är byggd av gamla fönsterbågar som jag kom över gratis. Samma bågar som sitter på övriga huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lite väl långt till närmsta vattenuttag, så för att slippa dra slangar över hela gården varje dag sitter det en gammal ackumulatortank på 500l som samlar upp regnvatten. Ovanpå tanken ser man ett stuprör som leder in vatten från hängrännan. För att undvika översvämning sitter det en 32mm PEM-slang i den översta anslutningen som leder ut vattnet när tanken är full. Eftersom den står några dm över golvet blir det tillräckligt självtryck för att kunna vattna med slang. Trots en torr försommar har det inte varit tomt i på vatten i tanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Myshörna är ett måste på kvällarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggarna är ganska ojämna, vilket beror på att stenar tenderar att sticka lite grann genom gallret på gabionerna. Putstjockleken hade blivit enorm om jag envisats med att få väggen slät. Nu får putsen istället följa stenarna, och så här i efterhand blev det ganska snyggt ändå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter mycket grubbel fick det till slut bli ett golv av tegel. Det var faktiskt inte så krångligt som jag trodde att lägga. När väl första raden låg spikrak blev resten ganska enkelt. Över odlingsbädden i mitten hänger en ram av armeringsjärn som förhoppningsvis går enkelt att täcka in/över med bubbelplast för att kunna övervintra känsliga växter inuti.
Helt Fantastiskt projekt, tack för att ni delar med er!
Jag är så inspirerad och vill gör en kopia nu!
Jag är så inspirerad och vill gör en kopia nu!
Nja, eftersom väggarna består av stenfyllda korgar hade det blåst rätt igenom annars. Vi funderade ett tag på att sätta någon form av skivor, men det kändes så tråkigt och dessutom hade det blivit svårt att få det någorlunda tätt.F Fredzter skrev:
Det ligger 3st 8 meters timmerstockar mellan gavlarna (syns på bild 1). Nockstocken har en snedsträva ner stolpen den ligger på i varje ände (syns på första och även sista bilden om man tittar noga). Sen eftersom jag är en "hängslen och livrem"-människa har jag efterkonstruerat en takstol på mitten, där en stålvajer håller ihop långsidorna. Jag satte också dit en vantskruv på vajern så att det går att efterspänna om det skulle behövas.
Mycket fint. Bra jobbat. Var fick ni tag på så mycket sten ?
apotekarnes skrev:
Så fint det blev och jag har själv funderat på byggmetoden!
Vad för gabioner med vilken storlek på hålen?
Hur band ni ihop gabionerna i sidled och höjdled?
Hur grundlade ni?
Hur fyllde ni och packade stenarna?
La ni några trådar spännband för att armera stenarna och hålla ihop gabionerna?
När ni putsade väggen varför putsade ni insidan också?
Det räcker väl med ena sidan?
Finns det rostfria gabioner ? Valde ni varmgalvade?