Hej
Jag har haft ett par byggare hemma som byggt om från två sovrum till ett större rum, väggen mellan var bärande och avlastades med stålpelare 70x70 och HEB-balk 160.
Den ena pelaren sitter i yttervägg, den andra pelaren sitter i innervägg.
Inga konstigheter med det.
Pelarna har i botten en stålplatta 170x130x10 mm som pelarna är svetsade på. Pelarfoten är fäst mot krypgrundens betongbalk ovansida. mao allt är fäst och förankrat mot grundbalk.
Byggt enligt k-ritning
Allt väl så här långt, men det visar sig att stålfot och pelare formligen suger upp kyla (idag 11.0 grader) från krypgrunden, De båda pelarna är inbyggda men jag tog bort väggskivan vid ytterpelaren för jag skulle dra ett par elektriska rör och dosor där. Upptäckte då att bakom pelarn mot ytterväggens isolering var det mycket blött längs hela pelaren. Då hade pelaren varit inbyggd endast två till tre veckor.
Att isolera runt pelarfot är omöjligt pga betongbalken och den tighta anliggningen mellan betongbalk och pelarfot som inte går att göra något åt.
Det första man tänker sig är att linda värmekabel från golvutrymme runt hela pelaren och uppåt. Detta skall då styras med givare och termostat och anslutet till jordfelsbrytare och 230V. Allt skall sen byggas in utan minsta kontroll på värmekabeln.
Som den lille elektrikern jag är så tror jag inte man får lägga värmekabel nära innerväggen hur som helst. måste antagligen föregås av vp-rör etc. och då förlorar man den nära anliggning som behövs. Och hur vet jag att detta kommer motverka framtida kondensbildning ? Det kan också uppstå kabelproblem .
Kan tilläggas att det skall in fönster alldeles bredvid stålpelaren.
Snälla, hjälp mig komma på en bra lösning på det hela, bygget har stannat av och tiden går. Har kollat runt på forumet men hittar inget liknande som detta.
Skickar ett par bilder.
Pelare mot ytterväg, inbyggd pelare innervägg, pelarfot i golv, pelarfot på betongbalk i grund.
Tyvärr problem ladda upp bilder, provar en annan gång
EDIT 1
Nu funka det med bilderna!
mvh :S
Jag har haft ett par byggare hemma som byggt om från två sovrum till ett större rum, väggen mellan var bärande och avlastades med stålpelare 70x70 och HEB-balk 160.
Den ena pelaren sitter i yttervägg, den andra pelaren sitter i innervägg.
Inga konstigheter med det.
Pelarna har i botten en stålplatta 170x130x10 mm som pelarna är svetsade på. Pelarfoten är fäst mot krypgrundens betongbalk ovansida. mao allt är fäst och förankrat mot grundbalk.
Byggt enligt k-ritning
Allt väl så här långt, men det visar sig att stålfot och pelare formligen suger upp kyla (idag 11.0 grader) från krypgrunden, De båda pelarna är inbyggda men jag tog bort väggskivan vid ytterpelaren för jag skulle dra ett par elektriska rör och dosor där. Upptäckte då att bakom pelarn mot ytterväggens isolering var det mycket blött längs hela pelaren. Då hade pelaren varit inbyggd endast två till tre veckor.
Att isolera runt pelarfot är omöjligt pga betongbalken och den tighta anliggningen mellan betongbalk och pelarfot som inte går att göra något åt.
Det första man tänker sig är att linda värmekabel från golvutrymme runt hela pelaren och uppåt. Detta skall då styras med givare och termostat och anslutet till jordfelsbrytare och 230V. Allt skall sen byggas in utan minsta kontroll på värmekabeln.
Som den lille elektrikern jag är så tror jag inte man får lägga värmekabel nära innerväggen hur som helst. måste antagligen föregås av vp-rör etc. och då förlorar man den nära anliggning som behövs. Och hur vet jag att detta kommer motverka framtida kondensbildning ? Det kan också uppstå kabelproblem .
Kan tilläggas att det skall in fönster alldeles bredvid stålpelaren.
Snälla, hjälp mig komma på en bra lösning på det hela, bygget har stannat av och tiden går. Har kollat runt på forumet men hittar inget liknande som detta.
Skickar ett par bilder.
Pelare mot ytterväg, inbyggd pelare innervägg, pelarfot i golv, pelarfot på betongbalk i grund.
Tyvärr problem ladda upp bilder, provar en annan gång
EDIT 1
Nu funka det med bilderna!
mvh :S
Redigerat:
Hej Örnis... det har gått några år nu sedan ditt inlägg... undrar om du fick till en bra lösning med balken? Vi bygger nytt med liknande lösning och vill undvika problem med kondens och kallras... alla tips emottages.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara



