richardtenggren
Gediget projekt av dig i all fall, du lämnar sällan detaljer åt slumpen!
Läste om spelet i din renoveringstråd tidigare :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gediget projekt av dig i all fall, du lämnar sällan detaljer åt slumpen!
Läste om spelet i din renoveringstråd tidigare :)
Jag tar lika lång tid på mig med detta projekt som renoveringsprojektet :)
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Furuträd du menar en levande tall? Faktum är att levande träd är väldigt motståndkraftigt, ett ganska smalt träd kan stå emot till och med 7.62x51.

Furuvirke däremot är torkat och väldigt mjukt, tom.22 lr penetrerar ganska djupt. Men vi måste ju såklart modulura detta rätt då furureglar är en vanlig komponent i innerväggar. Vi kommer även modulera gipsväggar rätt så det kommer bli intressant på inomhusbanor :)

Edit: vårt spel är militärt så det är bara FMJ tex M855A1som är den nya Nato 5.56x45 patronen
Ja levande 80 gamla träd går de flesta kulor rakt igenom, tom med jaktammo som delvis exploderar inne i trädet. Tom en liten 223 går rakt igenom.
Nu pratar vi gevärs ammo och inte lågt/svagt laddade kulammo.
När det gäller generation så för knappast diametern på kulan ngt positivt med sig. Dvs en 7.62 penetrerar def inte bättre än en 6mm. Tex en 9.3*62 med enorm energi använder man för att man vill att kulan stannar i kroppen, dvs avge all rörelseenergi, eller vad man nu skjuter på. Så låg anslagsenergi med mindre, hård kula, har ofta en bättre penetration. Å andra sidan för att få en hög anslagsenergi vill man ha en tung kula och hög laddning som fortfarande går hyffsat rakt, så det är ingen enkel ekvation.
 
G guggen skrev:
Ja levande 80 gamla träd går de flesta kulor rakt igenom, tom med jaktammo som delvis exploderar inne i trädet. Tom en liten 223 går rakt igenom.
Nu pratar vi gevärs ammo och inte lågt/svagt laddade kulammo.
När det gäller generation så för knappast diametern på kulan ngt positivt med sig. Dvs en 7.62 penetrerar def inte bättre än en 6mm. Tex en 9.3*62 med enorm energi använder man för att man vill att kulan stannar i kroppen, dvs avge all rörelseenergi, eller vad man nu skjuter på. Så låg anslagsenergi med mindre, hård kula, har ofta en bättre penetration. Å andra sidan för att få en hög anslagsenergi vill man ha en tung kula och hög laddning som fortfarande går hyffsat rakt, så det är ingen enkel ekvation.
7.62x51 är ju den ammo som penetrerar bäst av de vi har i vårt spel iallafall. Vi har 9x18, 5.7x28,.45 ACP,.454 Casull, 5.56x45 och 7.62x51. Det är en kombo mellan vikt och hastighet för att få den perfekta kulan. Som sagt har vi enbart mantlade kulor i spelet då det är en milltär simulator men även inom FMJ är det ju extrem variation när det kommer till dess förmågor, vi kör dock med senaste Nato standard för våra gevär vilket är M855A1 för 5.56 och M80A1 för 7.62 båda framtagna för att penetrera AR500 så bra det går.

Friska träd är tuffa jävlar, (Han skjuter förövrigt föregångaren till M855A1 i videon)


Edit: vi använder bara ekvation för yttre ballistisk då denna är enkel beräkna med den ballistiska koefficienten. För terminal ballistisk så använde vi istället grafer som vi tar fram via data från internet. Sedan en viss justering för om kulan tumlbsr eller inte.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
7.62x51 är ju den ammo som penetrerar bäst av de vi har i vårt spel iallafall. Vi har 9x18, 5.7x28,.45 ACP,.454 Casull, 5.56x45 och 7.62x51. Det är en kombo mellan vikt och hastighet för att få den perfekta kulan. Som sagt har vi enbart mantlade kulor i spelet då det är en milltär simulator men även inom FMJ är det ju extrem variation när det kommer till dess förmågor, vi kör dock med senaste Nato standard för våra gevär vilket är M855A1 för 5.56 och M80A1 för 7.62 båda framtagna för att penetrera AR500 så bra det går.

Friska träd är tuffa jävlar, (Han skjuter förövrigt föregångaren till M855A1 i videon)

[media]
Edit: vi använder bara ekvation för yttre ballistisk då denna är enkel beräkna med den ballistiska koefficienten. För terminal ballistisk så använde vi istället grafer som vi tar fram via data från internet. Sedan en viss justering för om kulan tumlbsr eller inte.
Ingen av dessa är ju några högpresterare. Notera att vikten och patronstorlek är en stor anledning till att man militärt och civilt ofta går ner i kaliber.
 
M80A1 är ingen dålig penetrerare, här penetrerar den dubbla lager av cementblockgods

edit: Bygga hus tar bort tidskoden 4:14
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
M80A1 är ingen dålig penetrerare, här penetrerar den dubbla lager av cementblockgods

edit: Bygga hus tar bort tidskoden 4:14
[media]
Ja, 7,62 × 51 mm NATO eller motsvarande 308 är idag en av de vanligaste kalibrarna och en av de mindre/klenare av .30 kalibrarna. Men räcker gott till det mesta.
 
Har inte läst hela tråden men kan delge lite praktisk info.
5,56*54 går rätt genom decimetertjock Gotländsk tall på korta avstånd och får ner sönderskjutna Saabmål. Det märkte vi när vi tränade jaktskott i lumpen :)
Tror inte plywood eller homogent trä gör någon större skillnad i penetrering på halvkorta avstånd. I soldf-böckerna finns tumregler för penetrering i olika material, bl a 70 cm i packad jord. Bör gå att hitta på nätet.
 
T Telefu skrev:
Har inte läst hela tråden men kan delge lite praktisk info.
5,56*54 går rätt genom decimetertjock Gotländsk tall på korta avstånd och får ner sönderskjutna Saabmål. Det märkte vi när vi tränade jaktskott i lumpen :)
Tror inte plywood eller homogent trä gör någon större skillnad i penetrering på halvkorta avstånd. I soldf-böckerna finns tumregler för penetrering i olika material, bl a 70 cm i packad jord. Bör gå att hitta på nätet.
5.56x45 M855 (ej A1) stoppar 234.95mm plywood. Förövrigt denna data som är anledningen varför jag vill veta pywood vs furu då jag inte har bra mätdata för 5.56x45 FMJ vs furu
 
Jag insåg precis att jag har halvbra mätrefens. En snubbe skjuter 9mm Federal (124gr FMJ) in solit packat plywood 100mm och en annnan kille skjuter också samma federal ammo fast in i furu plank med mellanrum. Mao inte exakt samma sak då man generellt kan skjuta djupare genom flera tunna barriären än en solid. men denna snubbe skjuter iaf genom 181mm furu.

Så ration blir då att plywood är 1.81 ggr hårdare
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
5.56x45 M855 (ej A1) stoppar 234.95mm plywood. Förövrigt denna data som är anledningen varför jag vill veta pywood vs furu då jag inte har bra mätdata för 5.56x45 FMJ vs furu
Har du prövat att söka på 223 som i princip(om inte helt) är identisk?
Tex 223 vs gel, 223 vs tree etc
du kan även googla 223 vs 308 balistics och liknande.
Dessa militära kalibrar har civila motsvarande/identiska.
 
G guggen skrev:
Har du prövat att söka på 223 som i princip(om inte helt) är identisk?
Tex 223 vs gel, 223 vs tree etc
du kan även googla 223 vs 308 balistics och liknande.
Dessa militära kalibrar har civila motsvarande/identiska.
Det är faktiskt inte exakt samma sak. Men nästan :p Men jo. men man får då inte upp referenser på M855A1 eller M855 eller ens gamla M193 då dessa är militära nato FMJs och .223 är en civil kaliber. De flesta civila skjuter expanderade ammunition då man vill döda inbrottstjuven, USA du vet. (och minimera överpenetration)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är faktiskt inte exakt samma sak. Men nästan :p Men jo. men man får då inte upp referenser på M855A1 eller M855 eller ens gamla M193 då dessa är militära nato FMJs och .223 är en civil kaliber. De flesta civila skjuter expanderade ammunition då man vill döda inbrottstjuven, USA du vet
Jag vet, har eller har haft dessa kalibrar.
De är i princip samma, du kan åtminstonde skuta med samma laddningar. Dock rekommenderar man, fast många gör det, att inte ladda millitär ammo i civila vapen och tvärtom.
Det finns en uppsjö av helmantel till dessa kalbirar då man använder helmatel i träning och även en hel del jakt.
Men, för de du försöker åstakomma bör du feinitivt kolla på jämförelser med 308 och 223.
 
G guggen skrev:
Jag vet, har eller har haft dessa kalibrar.
De är i princip samma, du kan åtminstonde skuta med samma laddningar. Dock rekommenderar man, fast många gör det, att inte ladda millitär ammo i civila vapen och tvärtom.
Det finns en uppsjö av helmantel till dessa kalbirar då man använder helmatel i träning och även en hel del jakt.
Men, för de du försöker åstakomma bör du feinitivt kolla på jämförelser med 308 och 223.
Om du söker på filmer med .223 eller .223 Remington eller .223 rem så är de flesta videos med JSP. Om de använder FMJ står det oftast 5.56 NATO eller dylikt.
 
Skapade en liten devlog på detta om ni är intresserad.


Tensile strength visade sig användbar mellan metaller om en referens var i AR500 stål och en annan i mjukare svetsstål så går det med ganska hög träffsäkerhet konverter mellan dessa. Svårare med trä dock.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.