Byggmaterial & Byggteknik
Utsliten och utdömd: Golvet kan ni väll ändå lägga sist? Bara att ni sätter taket innan väggarna. Och taket blir ju inte särskilt skitigt under bygget, bara att köra med dammsugaren innan inflyttning. Vi har betongplattan som golv så vi kunde inte vänta och lägga golvet sist. Utan vi fick täcka golvet/betongen noggrant när väggar målades och putsades. Betongen suger rätt bra så inget man vill spilla
Torpdisco: @torparavgrund Länken var till den riktiga 4 mm formplywooden, bara för att jag hittade den när jag luskade på Hornbachs sortiment, och jag såg att du undrade om det finns så klen formpflyfa. Den går inte att köpa i Sverige, verkar det som, men du kan nog utgå ifrån att din 4 mm-furuskiva är obehandlad... Om du bara visste hur mycket möbler det byggs av de där i Tyskland... snyggt
Mr.fluff: Hej, du köper utlägg med färdig dämpmatta under, lättast. Annars går det att klistra på valfria tätlister. https://www.byggmax.se/ljudskena-zink-p20894
Mycketattgöra: Hejsan Tänkte bygga ett rum i kallkällaren och ha det som pumprum. En vägg är en yttervägg, lättbetong, oisolerad. Tänker gjuta en sockel,sedan plåtreglar,100mm stenull, mineritskivor på båda sidor. Isolerat i tak är det redan. Frågan är om jag ska någon ångspärr mellan isolering och mineritskiva? Och om jag ska regla och isolera direkt mot ytterväggen i lättbetong eller om jag
justusandersson: Tänk så här (lite förenklat): BBR handlar mest om det som är mellan väggarna, EKS om det som är inne i väggarna och AMA om hur man bygger väggarna.
Octavianus: Jag skulle kört 45x70 regel på plattan istället för 45x45. Har byggt så förr och blir relativt stabilt.
BirgitS: [citat] Kan ju tänkas att det bara blir fuktigt i samband med snösmältning och andra tillfällen när det blir väldigt mycket vatten i jorden. Silikatfärg låter ju bra och sen möblera så att det inte blir stillastående luft längs väggen.
Mats-S: [citat] Det där låter inte så bra ... ska nog till någon som kollar på det på plats. Går vattenröret utvändigt på andra sidan väggen? Och har det mycket kondens som kan hamna på väggen? När du säger buktar, är det bubblorna du menar då? Vitt ludd ... låter ju som mögel, är det fuktigt under bubblorna. Jag skulle frilägga bubbelytorna för att få fram lite fakta om problemet,
Bygge och schakt: Hej! Finns det någon som är i behov av schaktmassor i Göteborg - Billdalsområdet? Finns att hämta direkt! Det är fylle- jord -massor Mvh Susanne
Galten: [citat] Rummet det gäller har ju uppenbarligen fungerat som sovrum i många år så det är kanske jag som oroar mej i onödan.. Men det är klart att ett helkaklat badrum med stort badkar (skippar nog det iofs) har en helt annan vikt än en säng. Jag skall höra med byggfirman vad de tycker
hempularen: Nej, bara att köra in magneten i dosan, stäng av strömmen först som säkerhetsåtgärd. Finns det plats så är det bra om man kan köra in ex. ett förminskat doslock först, som skydd av trådarna. Det finns en risk att skada trådarna, om man inte kör hålsågen med lätt hand.
El-Löken66: Nästa gång säger du bara till frugan att det inte går.
mangeroffe: Kan tillägga att jag fyllt en del flera cm djupa hål själv med det grövre hydrauliska bruket, 0-4mm) NHL 3.5. Hantverkarna finputsade även väggarna med lufthärdande CL90 (0-1mm)
Kalinikus: [citat] Det är full rulle! Efter något kaosartat dammigt bilande & slipande som dammade ned halva huset så är vi snart redo för betongbilen! Alla väggar slipades färg bort så gott som möjligt på. Sedan har de flesta putsats. Några kommer det sättas innerväggar med våtrumsskivor på för att bygga in rör etc. Gubbarna lyckades bila / knäcka bort några stenar som stack upp riktigt
malm7825: Hej! Vi har ej varit och kollat på huset än därför vag beskrivning :). Tänkte om någon hade ett hum bara :). Bara gått på besiktningsprotokollet :). mvh
Plaincollar: Hej Tänkte bygga ett litet sovrum under ett snedtak (se bild) . Någon som kan förtälja hur man reglar väggen i taket? Vill ju ha räta vinklar mot såväl vägg som tak. En annan fråga är hur man går till väga för att bygga dessa två innerväggar utan att spika i trägolvet men med bra stabilitet och isolering? Tacksam för tips
Trollskidan: http://www.jkrostfritt.com/index.php?route=product/product&path=74&product_id=1829 http://www.jkrostfritt.com/index.php?route=product/product&path=74&product_id=1723
Hasse C: Hej! Tack för svar. Ja, de panelerna är rätt dyra. Det finns lite olika leverantörer och man kan kanske hitta lite billigare. Jag hade nog inte tänkt hela väggen utan mer som ett inslag för att få det trevligt. I projektet ingår ett nytt garage på 70 kvm, eventuellt solpaneler samt att göra gamla garaget till boyta. Vågar inte riktigt sätta upp en totalbudget ännu. Får nog se allt
Mr.Jenkins: Jag ska i sinom tid lägga ny parkett - men har ett golv som inte är speciellt rakt. Det är ett gammalt trähus med parkett på plankgolv som i sin tur ligger på ett bjälkager. Första tanken var väl att riva upp golvet - ta bort planket och skruva och limma nya reglar på sidan med kortlingar och sen dra på brädgolvet igen. Brädgolvet ligger på längden i lägenhetens långsida men blir
maah: Ska snart till att sätta in ett nytt fönster i ett sovrum. Nåt jag har funderat på är hur man gör med plasten i väggen. Behöver man göra nåt eller bara regla upp och sätta in karmen?
Ozelot: [citat] Ok, konstigt att den räknar fel på det, men låter bra att vi kan lösa det så! Tack för hjälpen!
Amatörbygge: Okej tack för tipsen. Finns det någon regel för i vilken ordning man sätter golv/vägg/tak ? Bör man lägga allt upp till golvspån och sedan montera vägg beklädnad och sist takpanel ?
attefall: Hej, Håller på att bygga till mitt hus, och på grund av höjdkrav ska både avväxlingarna i befintlig vägg samt hela stommen med bärlina, balkar och stolpar i tillbyggnaden byggas i stål. Jag har dock en del problem att hitta folk som kan visa på referenser/erfarenhet av dylikt. Och har lite svårt att rent generellt lita på de som säger att de "kan allt" utan att ha belägg för det.
öringen: [citat] Nä det gör dom nog inte med den varianten av hålbild som är på bilden