Bygger ett litet bio/gaming rum på ca 10kvm, och har reglat med plåtreglar (luftspalt 45mm). Det börjar bli klart med el och diverse kablar och det är dax för gips och ev isolering.

Nu till frågan:

Undrar om tilltänkt isoleringen bakom gipsen gör nån större skillnad ljudmässigt, förutom att det blir "varmare" i rummet såklart. Gipsen gör det ju tätt i den grad att det blir lite mjukare än betong väggar, men fortfarande "nästan lika hårt", och ljudet kommer ju studsa runt ändå, fast kanske inte på samma sätt?

Önskar höra om någon vet och varför jag då borde ha isolering, eller om jag kan skita i det? Jag kan nämligen inte se några fördelar med den, förutom att det blir nån grad varmare! Upplys mig!:thinking::rofl:

Isolering bakom gipset gör ingen skillnad. Du behöver något framför gipset

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Isolering bakom gipset gör ingen skillnad. Du behöver något framför gipset
Känns som att jag borde lägga dom pengarna som isoleringen kostar, på nått som får ljudet att låta så bra som möjligt där inne, som akustik..

Den enda anledningen till att sätta någon form av isolering i väggarna är om det minskar resonansen...
Hur seriöst vill du köra? Pratar vi flytande golv på sandbädd, ljudabsorbenter i tak och på väggar, eller mer ett vanligt rum?

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Den enda anledningen till att sätta någon form av isolering i väggarna är om det minskar resonansen...
Hur seriöst vill du köra? Pratar vi flytande golv på sandbädd, ljudabsorbenter i tak och på väggar, eller mer ett vanligt rum?
Ett mer "vanligt" rum. Såklart ska det låta bra, men det är 10 kvm jag bygger. Fixa nått på väggarna ska jag göra oavsett, men tänker fixa med det när jag är klar med målning och använder rummet.

• Gilla
Johan_sta
  • Laddar…
Finns ju en aspekt till.
Hur mycket och hur högt har du tänkt att spela.
Tycker själv om att köra film med lite mer ljud än många andra;)
Det jag tänker på är huset runt om kring biorummet.
Ju tyngre väggar desto bättre dämpar det utanför rummet.
Osb gips är bättre än bara gips och då har du lite att skruva upp saker med (gärna bägge sidor på väggen)
Dubbla gips dämpar ännu bättre (osb plus lite isolering och sen dubbla gips dämpar ännu mer osv).
Har själv haft ett biorum i mitt gamla hus med gjutit valv och kunde spela film rätt så bra utan att störa sovande barn på övervåningen.
Tänk gärna lite framåt och fundera på hur rummet kommer att användas på något års sikt.
Lättare att göra rätt på en gång än behöva göra om om något år.

• Gilla
manbat
  • Laddar…
Är det inte risk att väggarna blir resonanslådor utan isolering idom?

A Argastesnickaren skrev:
Finns ju en aspekt till.
Hur mycket och hur högt har du tänkt att spela.
Tycker själv om att köra film med lite mer ljud än många andra;)
Det jag tänker på är huset runt om kring biorummet.
Ju tyngre väggar desto bättre dämpar det utanför rummet.
Osb gips är bättre än bara gips och då har du lite att skruva upp saker med (gärna bägge sidor på väggen)
Dubbla gips dämpar ännu bättre (osb plus lite isolering och sen dubbla gips dämpar ännu mer osv).
Har själv haft ett biorum i mitt gamla hus med gjutit valv och kunde spela film rätt så bra utan att störa sovande barn på övervåningen.
Tänk gärna lite framåt och fundera på hur rummet kommer att användas på något års sikt.
Lättare att göra rätt på en gång än behöva göra om om något år.
Rummet är i källaren, så lättbetong x 4 väggar och barnen sover på övervåningen, så jag kommer kunna spela hyffsat högt utan att störa dom.:)

Rummet i sig är väldigt litet. Med reglar på plats, så bygger det 3 x 3 meter, och takhöjden blir 2.2m (med gipset på). Taket består idag av spontat trä, så där har jag sänkt taket 45mm och ska dit med isolering + gips. (Blir 2.2m) jag är närmare 1.90 så mer än så vill jag inte sänka taket!:p

om man säger så här, vad kostar isolering för det rummet? jag är ingen expert på det, men hade jag varit i samma sits hade jag isolerat (om jag nu behövde lägga på gips - hade nog kört utanpåliggande och sen spänt tyg / gardin framför) och håller med om OSB bakom. trist att bara ha gips sen för vad du senare vill hänga på väggarna.
sen i rummet, tjocka gardiner på väggarna och en tjock matta mellan duken/skärmen och soffan borde stoppa det värsta studsandet av allt ljud till en billig peng. taket utgår jag från att det blir svart ;) lycka till.

Jag är på gång att starta upp ett liknande projekt här hemma, med bio- och spelrum i källaren. Jag tänker att heltäckningsmatta och eventuellt akustik-undertak och lösa textilmöbler ska hjälpa ljudet.

Det där med isolering är ju något av en vetenskap för sig, jag har inte tänkt isolera väggarna något. Är någon av väggarna yttervägg? I så fall skulle jag kollat upp väldigt noga vad som fungerar, att isolera på insidan är alltid halvt tveksamt vad jag har förstått, och särskilt så i källare där det kan vara kallt och fuktigt i väggen.

• Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
om man säger så här, vad kostar isolering för det rummet? jag är ingen expert på det, men hade jag varit i samma sits hade jag isolerat (om jag nu behövde lägga på gips - hade nog kört utanpåliggande och sen spänt tyg / gardin framför) och håller med om OSB bakom. trist att bara ha gips sen för vad du senare vill hänga på väggarna.
sen i rummet, tjocka gardiner på väggarna och en tjock matta mellan duken/skärmen och soffan borde stoppa det värsta studsandet av allt ljud till en billig peng. taket utgår jag från att det blir svart ;) lycka till.
Ca 2k kostar isoleringen. Jag var inne på att köra med spänt tyg+isolering med trä, men då jag har plåtreglar så blev tanken superjobbig att fästa tyget, och med plåt måste jag ha skivmaterial, för annars kommer skruvarna skruva ur sig själv och det kommer skallra nå jävulst!:p

Osb ska jag slå på frontväggen , där den ramspända duken ska sitta. Sen tänker jag sätta upp kottlingar på övriga sektioner, där högtalare och ev akustik sitta.

E erik_qwerty skrev:
Jag är på gång att starta upp ett liknande projekt här hemma, med bio- och spelrum i källaren. Jag tänker att heltäckningsmatta och eventuellt akustik-undertak och lösa textilmöbler ska hjälpa ljudet.

Det där med isolering är ju något av en vetenskap för sig, jag har inte tänkt isolera väggarna något. Är någon av väggarna yttervägg? I så fall skulle jag kollat upp väldigt noga vad som fungerar, att isolera på insidan är alltid halvt tveksamt vad jag har förstått, och särskilt så i källare där det kan vara kallt och fuktigt i väggen.
2 av väggarna är ytterväggar. Har inte problem med någon fukt. Känns som att jag hellre lägger pengarna på att fixa egna akustikplattor och testar mig fram vad som blir bäst!

• Gilla
Stibbadrill
  • Laddar…
Ifall du vill att inga ljud ska komma ut från rummet så kör dubbla lager tung gips. Typ brand gips. Sen var noga med massvis med fog runt om alla kanter. Det ska inte finnas någon luft ljudet kan försvinna ur. Isolering bakom gipsen gör ingen glad däremot isolering i rummet med tyg framför minskar resonansen i rummet . Tänk bara på att en vanlig dörr kommer släppa ut massa oljud oavsett likaså ventilation.

• Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
I mitt bio rum har jag en garderobsvägg fylld med kläder och dylikt men med tyg uppspänt på ramar som dörrar. Det dämpar, tar upp basen fint och är praktiskt.

M manbat skrev:
Ifall du vill att inga ljud ska komma ut från rummet så kör dubbla lager tung gips. Typ brand gips. Sen var noga med massvis med fog runt om alla kanter. Det ska inte finnas någon luft ljudet kan försvinna ur. Isolering bakom gipsen gör ingen glad däremot isolering i rummet med tyg framför minskar resonansen i rummet . Tänk bara på att en vanlig dörr kommer släppa ut massa oljud oavsett likaså ventilation.
Bra tips att täta med fog. Dörren ska jag på sikt fixa också så det isolerar även där. Idag är det en vanlig trä innerdörr. Dock av äldre sort, men är tunn på sina ställen även den!

Sen tänkte jag hänga upp lite tjockare tyg framme vid duken, och även hänga upp på väggen mittemot, där stolarna står för att dämpa!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.