N
Hej.
Håller på att sätta ihop huset, ovanpå hammarbandet 45x170 ska det ligga en 22 x170. Den har jag satt ikväll.
Takstolarna ska ju sitta med vinklar o ankarskruv, men gillar inte att 40mm ankarskruv kommer ju bara greppa max 18mm i 45x170 hammarbandet. Takstolarna ska i.o.f.s sneskruvar också, men hade viljat ha vinkelbeslagen fastdragna med 70-75mm ankarskruv.
Eller är det bara att köra med vanlig träskruv ex. 5x70 ?

N
Googlade men hittade inte dessa, men de känns ändå korta. Får nog bli 5x70 träskruv iallafall då

Skruvar du din 22x170 med rediga träskruv i regeln ska det inte vara några problem med att montera beslagen med 40mm ankarskruv.

• Gilla
nova383
  • Laddar…
N
N NoOne2k skrev:
Skruvar du din 22x170 med rediga träskruv i regeln ska det inte vara några problem med att montera beslagen med 40mm ankarskruv.
Rediga o rediga... 22an sitter med såna där jetskruvar tror dom är 6 x40 ca 30cm mellan och korsvis.

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
N nova383 skrev:
Rediga o rediga... 22an sitter med såna där jetskruvar tror dom är 6 x40 ca 30cm mellan och korsvis.
Nu har du ju redan skruvat den och det håller säkert, men hade jag gjort det hade jag skruvat 170x22 med 60mm långa skruv.
A A.G skrev:
[länk]

[länk]
VVS-skruv med försänkt skalle är inte att rekommendera till byggbeslag. Eller blev det fellänkat?

N
N NoOne2k skrev:
Nu har du ju redan skruvat den och det håller säkert, men hade jag gjort det hade jag skruvat 170x22 med 60mm långa skruv.

VVS-skruv med försänkt skalle är inte att rekommendera till byggbeslag. Eller blev det fellänkat?
Det fanns 50mm ankarskruv där, men det är för kort ändå.
Montageskruv ? Stor skalle på dom iallafall... men kanske lite klena, Varför inte försänkt ? bör ju centrera bra och nypa ordentligt i beslagen ?

T
N nova383 skrev:
Hej.
Håller på att sätta ihop huset, ovanpå hammarbandet 45x170 ska det ligga en 22 x170. Den har jag satt ikväll.
Takstolarna ska ju sitta med vinklar o ankarskruv, men gillar inte att 40mm ankarskruv kommer ju bara greppa max 18mm i 45x170 hammarbandet. Takstolarna ska i.o.f.s sneskruvar också, men hade viljat ha vinkelbeslagen fastdragna med 70-75mm ankarskruv.
Eller är det bara att köra med vanlig träskruv ex. 5x70 ?
Jag blev lite nyfiken på vilka krafter du vill motverka med skruven? Takstolarnas vinkelbeslag ska väl(?) främst motverka att takstolen förskjuts i sidled och lite motverka lytfkraft om det stormar?

Med 4-6 ankarspik/ankarskruv per vinkel så har du väldigt stort motstånd mot sidokrafterna även om de sitter i bräda+hammarband. (varför brädan är en annan fråga jag ställde mig)

De lyftande krafter som blir på ett tak motverkas delvis av takets egentyngd delvis av infästningen och om brädan sitter ordentligt i hammarbandet så undrar jag hur mycket det ska blåsa för att det ska bli en lyftkraft som drar ur 8-12 ankarspik/ankarskruv per takstol? (med vinkel på varje sida, annars 4-6 skruv)
Ska du dessutom snedskruva takstolarna i hammarbandet så finns det fler motkrafter till den lyftkraft som blir.

Jag tycker det låter som det borde räcka med ankarskruv, möjligen köpa 4,8x50 mm om du vill ha bättre fäste i reglen/hammarbandet.

En ankarskruv uppfattar jag som ganska mycket kraftigare/starkare än en "vanlig" träskruv (även om jag inte räknat på det eller sett några siffror) framför allt mot skjuvning.

• Gilla
nova383
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Takstolarnas vinkelbeslag ska väl(?) främst motverka att takstolen förskjuts i sidled och lite motverka lytfkraft om det stormar?
Takstolarna agerar också dragförband för att hindra väggarna från att "bukta" ut vid påkänningar.

• Gilla
nova383
  • Laddar…
Inte montageskruv. Drar du dem minsta snett är det lätt att knäcka skallen.

• Gilla
nova383
  • Laddar…
N
Har ca 250st 5x60 som jag tänkte använda, försänkta, centrerar och bör hålla lika bra som 4,8 ankarskruv, kanske t.o.m större skjuvmotstånd p.g.a försäkningen, skruven kan ju då teoretiskt böja sig lite innan den i såfall "klipps" av, men bara en tanke.

22x170 läggs uppe på för att rikta in och binda ihop väggmodulerna/blocken. det sitter även en 45x190 på högkant under den liggande 45x170 hammarbandsregelen. Den stående binder också upp/ihop modulerna/blocken. Satte den sista sån idag, verkar bil stabilt som 17.
Jag kommer skruva rakt igenom de liggande 22x170 och 45x170 ner i den stående 45x190, kom på det idag, så den där 22an läg ju sitta fast och det bör egentligen då räcka med vanliga ankarskruv eller hur ?

N
Jag brukar överdriva ordentligt.... Hängsel och livrem, , kanske inte överallt men skadar ju inte på sånt som man sen inte kan göra nåt åt.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Städade i garaget som lördagsnöje ;) Har lite ankarskruv över sedan ett tidigare stadium i mitt pågående byggprojekt. Skillnaden mellan en ankarskruv och en vanlig träskruv är diametern precis under skallen. En 4.8 mm ankarskruv är där just 4.8mm. Den andra skruven på bilden är en 6x140, längden i detta fallet är oviktig men den ogängade delen precis under skallen är endast 4.3mm.

• Ankarskruv och träskruv intill skjutmått på metallgallerunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nova383 och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara mer som skiljer mellan skruvar. T.ex material, hårdhet/mjukhet, härdad/icke härdad, ytbehandling mm. Med detta vill jag säga att det är svårt att jämföra skruvar rakt av bara på t.ex diametern. Många av dessa uppgifter är dessutom svåra att hitta för respektive skruv, allt redovisas inte på en kartong.

• Gilla
nova383 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.