Hej.
Håller på att sätta ihop huset, ovanpå hammarbandet 45x170 ska det ligga en 22 x170. Den har jag satt ikväll.
Takstolarna ska ju sitta med vinklar o ankarskruv, men gillar inte att 40mm ankarskruv kommer ju bara greppa max 18mm i 45x170 hammarbandet. Takstolarna ska i.o.f.s sneskruvar också, men hade viljat ha vinkelbeslagen fastdragna med 70-75mm ankarskruv.
Eller är det bara att köra med vanlig träskruv ex. 5x70 ?
Håller på att sätta ihop huset, ovanpå hammarbandet 45x170 ska det ligga en 22 x170. Den har jag satt ikväll.
Takstolarna ska ju sitta med vinklar o ankarskruv, men gillar inte att 40mm ankarskruv kommer ju bara greppa max 18mm i 45x170 hammarbandet. Takstolarna ska i.o.f.s sneskruvar också, men hade viljat ha vinkelbeslagen fastdragna med 70-75mm ankarskruv.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
5x50 finns, men har inte sett längre. Snabb Googling säger att bland annat Harald Nyborg har dom https://www.harald-nyborg.se/halsag-bi-metall-38-mm.html
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Nu har du ju redan skruvat den och det håller säkert, men hade jag gjort det hade jag skruvat 170x22 med 60mm långa skruv.N nova383 skrev:
VVS-skruv med försänkt skalle är inte att rekommendera till byggbeslag. Eller blev det fellänkat?A A.G skrev:
Produkter som diskuteras: "VVS-skruv"
VVS-skruv
En VVS-skruv är en skruv som används inom VVS (värme, ventilation och sanitet) för att fästa rör och andra VVS-komponenter. Dessa skruvar är vanligtvis tillverkade av rostfritt stål eller annat korrosionsbeständigt material för att tåla
Läs mer
Det fanns 50mm ankarskruv där, men det är för kort ändå.N NoOne2k skrev:
Montageskruv ? Stor skalle på dom iallafall... men kanske lite klena, Varför inte försänkt ? bör ju centrera bra och nypa ordentligt i beslagen ?
Jag blev lite nyfiken på vilka krafter du vill motverka med skruven? Takstolarnas vinkelbeslag ska väl(?) främst motverka att takstolen förskjuts i sidled och lite motverka lytfkraft om det stormar?N nova383 skrev:Hej.
Med 4-6 ankarspik/ankarskruv per vinkel så har du väldigt stort motstånd mot sidokrafterna även om de sitter i bräda+hammarband. (varför brädan är en annan fråga jag ställde mig)
De lyftande krafter som blir på ett tak motverkas delvis av takets egentyngd delvis av infästningen och om brädan sitter ordentligt i hammarbandet så undrar jag hur mycket det ska blåsa för att det ska bli en lyftkraft som drar ur 8-12 ankarspik/ankarskruv per takstol? (med vinkel på varje sida, annars 4-6 skruv)
Ska du dessutom snedskruva takstolarna i hammarbandet så finns det fler motkrafter till den lyftkraft som blir.
Jag tycker det låter som det borde räcka med ankarskruv, möjligen köpa 4,8x50 mm om du vill ha bättre fäste i reglen/hammarbandet.
En ankarskruv uppfattar jag som ganska mycket kraftigare/starkare än en "vanlig" träskruv (även om jag inte räknat på det eller sett några siffror) framför allt mot skjuvning.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Har ca 250st 5x60 som jag tänkte använda, försänkta, centrerar och bör hålla lika bra som 4,8 ankarskruv, kanske t.o.m större skjuvmotstånd p.g.a försäkningen, skruven kan ju då teoretiskt böja sig lite innan den i såfall "klipps" av, men bara en tanke.
22x170 läggs uppe på för att rikta in och binda ihop väggmodulerna/blocken. det sitter även en 45x190 på högkant under den liggande 45x170 hammarbandsregelen. Den stående binder också upp/ihop modulerna/blocken. Satte den sista sån idag, verkar bil stabilt som 17.
Jag kommer skruva rakt igenom de liggande 22x170 och 45x170 ner i den stående 45x190, kom på det idag, så den där 22an läg ju sitta fast och det bör egentligen då räcka med vanliga ankarskruv eller hur ?
22x170 läggs uppe på för att rikta in och binda ihop väggmodulerna/blocken. det sitter även en 45x190 på högkant under den liggande 45x170 hammarbandsregelen. Den stående binder också upp/ihop modulerna/blocken. Satte den sista sån idag, verkar bil stabilt som 17.
Jag kommer skruva rakt igenom de liggande 22x170 och 45x170 ner i den stående 45x190, kom på det idag, så den där 22an läg ju sitta fast och det bör egentligen då räcka med vanliga ankarskruv eller hur ?
Städade i garaget som lördagsnöje
Har lite ankarskruv över sedan ett tidigare stadium i mitt pågående byggprojekt. Skillnaden mellan en ankarskruv och en vanlig träskruv är diametern precis under skallen. En 4.8 mm ankarskruv är där just 4.8mm. Den andra skruven på bilden är en 6x140, längden i detta fallet är oviktig men den ogängade delen precis under skallen är endast 4.3mm.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Det kan vara mer som skiljer mellan skruvar. T.ex material, hårdhet/mjukhet, härdad/icke härdad, ytbehandling mm. Med detta vill jag säga att det är svårt att jämföra skruvar rakt av bara på t.ex diametern. Många av dessa uppgifter är dessutom svåra att hitta för respektive skruv, allt redovisas inte på en kartong.