Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Stålreglar utan luftspalt

1. Amatörbygge
    Medlem · 10 inlägg

Amatörbygge

Medlem
    Har kollat runt lite utan att hitta ett svar.
    Jag har nyligen påbörjat en renovering av gillestugan.
    Vi har dränerat runt om och isolerat från utsidan. Nu har jag påbörjat att regla upp inne med stålreglar och har satt reglarna upp mot ytterväggen utan luftspalt.
    Min tanke är nu: räcker det som luftspalt om jag nu lämnar lite utrymme mellan golv/tak när jag sätter på skivmaterialet samt ventilerande socklar på det? Eller bör man riva ner hela skiten och börja om ?

2. T
    Medlem · Örebro · 989 inlägg

TechChad

Medlem
    Nej det kommer inte räcka. Luften kommer ju inte kunna cirkulera då.
    Villl du det så kanske det går att du klipper upp i reglarna som går längst golv och tak. Du får klippa upp mellan alla vertikala reglar så en hel del klippning (men ganska snabbt gjort till skillnad mot att göra om allt).

3. Amatörbygge
    Medlem · 10 inlägg

Amatörbygge

Medlem
    Tack, smart tänkt:) vad finns det för risker med att på golvet lägga tjärpapp-cellplast-golvspån ? Är detta ett bra tänk eller bör man undvika denna typen av konstruktion ?

4. T

TechChad

Medlem
  5. Amatörbygge
    Medlem · 10 inlägg

Amatörbygge

Medlem
    Så en bra lösning här är att använda sig av fuktisolermatta/Platon - cellplast - golvspån och sedan det färdiga golvet ?

finns det någon fördel med att ha eller utesluta cellplasten , förutom att takhöjden blir högre?

behöver man någon primer mot betongen ? Hela källargolvet har slipats betongrent

6. T

TechChad

Medlem
    Cellplasten har du för värmen skull.

Du behöver ingen primer för platonmattans skull.

Men som sagt kolla upp någon tillverkares instruktioner och kör enligt dom så blir det nog bra!

7. Amatörbygge
    Medlem · 10 inlägg

Amatörbygge

Medlem
    Okej tack för tipsen.
    Finns det någon regel för i vilken ordning man sätter golv/vägg/tak ?

Bör man lägga allt upp till golvspån och sedan montera vägg beklädnad och sist takpanel ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.