Har kollat runt lite utan att hitta ett svar.
Jag har nyligen påbörjat en renovering av gillestugan.
Vi har dränerat runt om och isolerat från utsidan. Nu har jag påbörjat att regla upp inne med stålreglar och har satt reglarna upp mot ytterväggen utan luftspalt.
Min tanke är nu: räcker det som luftspalt om jag nu lämnar lite utrymme mellan golv/tak när jag sätter på skivmaterialet samt ventilerande socklar på det? Eller bör man riva ner hela skiten och börja om ?
602 läst · 6 svar
602 läst
6 svar
Stålreglar utan luftspalt
-
Medlem · 10 inlägg 31 jan 2021 07:4331 jan 2021 07:43 #1
-
31 jan 2021 07:48 #2
Nej det kommer inte räcka. Luften kommer ju inte kunna cirkulera då.
Villl du det så kanske det går att du klipper upp i reglarna som går längst golv och tak. Du får klippa upp mellan alla vertikala reglar så en hel del klippning (men ganska snabbt gjort till skillnad mot att göra om allt). -
Medlem · 10 inlägg 31 jan 2021 08:0431 jan 2021 08:04 #3
Tack, smart tänkt
vad finns det för risker med att på golvet lägga tjärpapp-cellplast-golvspån ? Är detta ett bra tänk eller bör man undvika denna typen av konstruktion ?
-
31 jan 2021 08:13 #4
Kör men denna först istället:
https://www.bauhaus.se/fuktskyddsmatta-isola-bla-platon-1-07x10m-10-7m
Och denna gång läs på innan du börjar så att du får luftcirkulationen rätt på en gång. -
Medlem · 10 inlägg 31 jan 2021 10:0731 jan 2021 10:07 #5
Så en bra lösning här är att använda sig av fuktisolermatta/Platon - cellplast - golvspån och sedan det färdiga golvet ?
finns det någon fördel med att ha eller utesluta cellplasten , förutom att takhöjden blir högre?
behöver man någon primer mot betongen ? Hela källargolvet har slipats betongrent -
31 jan 2021 10:18 #6
Du behöver ingen primer för platonmattans skull.
Men som sagt kolla upp någon tillverkares instruktioner och kör enligt dom så blir det nog bra! -
Medlem · 10 inlägg 31 jan 2021 11:3931 jan 2021 11:39 #7
Okej tack för tipsen.
Finns det någon regel för i vilken ordning man sätter golv/vägg/tak ?
Bör man lägga allt upp till golvspån och sedan montera vägg beklädnad och sist takpanel ?
Liknande trådar
-
Platt isolerat tak utan luftspalt med en galet låg bygghöjd, förslag.
Tak & Vind -
Svarta fläckar i snedtak utan luftspalt o plast
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Friggebod utan luftspalt
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Måla fjällpanel utan luftspalt
Fasad -
Plywoodfasad utan luftspalt
Byggmaterial & Byggteknik