8 536 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Finns det inte längre ankarskruv ?
Du har rätt i sak, men i just detta fallet är båda skruven från VSB i härdat stål AISI C-1022. Det som skiljer dem åt är ytbeläggningen, Zincotech Au eller Zincotech Ag, båda i korrosivitetsklass C4.R roli skrev:Det kan vara mer som skiljer mellan skruvar. T.ex material, hårdhet/mjukhet, härdad/icke härdad, ytbehandling mm. Med detta vill jag säga att det är svårt att jämföra skruvar rakt av bara på t.ex diametern. Många av dessa uppgifter är dessutom svåra att hitta för respektive skruv, allt redovisas inte på en kartong.
Tänkte fästa mina takbalkar på bärlina till altantak med dessa vinkeljärn. Kommer de sitta som berget med ankarskruv eller är det bättre att välja nån längre skruv genom vinkeljärnet neråt i bärlinan (den är 180 mm hög så plats finns för lång skruv)?
Takbalkarna är 42mm tjocka så 40 mm ankarskruv blir nog optimalt då.
Det jag vill vara säker på är att inte vinden tar tag i taket vid storm och lyfter på det.
Takbalkarna är 42mm tjocka så 40 mm ankarskruv blir nog optimalt då.
Det jag vill vara säker på är att inte vinden tar tag i taket vid storm och lyfter på det.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Bättre med flera skruv än några långa
Protte
Protte
Det kommer hålla mer än tillräckligt. Många nöjer sig med några spikar i skrå.V Villa1949 skrev:
Förskjut vinkeln på motsatt sida för att undvika skruvkrock alternativt dra ner på antalet skruv i takbjälken så att dom hamnar omlott.
Tror du dom kommer krocka om jag sätter dom mitt emot varandra? Tänker att att de blir olika på de olika sidorna om balken (3 sidor på ena sidan och 2 från andra andra mitt emot) kika gärna på bilden hur vinkeljärnens hål sitter.Ö öringen skrev:
Nä det gör dom nog inte med den varianten av hålbild som är på bildenV Villa1949 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden