Jag har två klinkersplattor i hallen som man hör är lite lösa samt att det låter som det är ett tomrum under. Hade velat fixa detta och såg att de finns ett lim som heter "fix a floor" där man helt enkelt borrar hål i fogen och sen sprutar in limmet som tränger in i hålrummet:

https://www.youtube.com/watch?v=tDApbyBZVFI

Nån som vet var man kan köpa detta i Sverige eller liknande? Kollade på ebay men de som säljer skeppar bara inom england =/

Redigerat:
Har samma problem i köket med 1 platta, sjukt irriterande så fått tag i något som du länka verkar kanon👍

mm letar efter nått sätt att få tag i nått

Kvittar väl vad det är för lim? Ta vad som helst som flyter ut hyfsat lätt.
Det svåra är nog att få limmet hitta fram till hålrummet. Kan ju vara fix runt hela tomrummet

Redigerat:
nä går inte att köpa..

känns ju som ett bra medel men att ingen säljer är galet..

Går bra med vanlig fogskum oxå.

fast fogskummet rinner ju inte ner under plattan. Funkar detta??

OM plattorna nu är lite lösa, så är det väl bättre att ta bort dom helt, och göra om det därifrån!?
Hålla på att försöka att fylla upp ett ev tomrum under plattorna verkar överkurs i förhållande till problemet.
Tror inte det är enklare på något sett, tar du som sagt bort plattorna ist så kan du ev även få reda på varför dom är lösa/bomma

Det är väl snarare överkurs att ta upp hela plattan än att borra ett hål i fogen och fylla på? Speciellt om man inte har nya klinkersplattor att ersätta med ifall man råkar spräcka plattan vilket är stor chans att man gör.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Om den är lös är det ju bara att lyfta den. Peta in något vasst vid kanten och bänd upp. Ev. kratsa bort lite fog först.

Om man bara "hör" att dom är lösa så har fixet oftast varit för torrt och inte fastnat på plattan (bildat för mycket skinn). Men plattorna kan sitta ordentligt fast ändå. Vill man prova lyfta dom så får man börja med att ta bort fogen helt (försiktigt utan att skada plattorna). Och sedan lyfta plattan. Men jag skulle inte göra det om jag inte hade reservplattor...

Och har man det så kan man bara slå sönder plattan som är "lös".

Redigerat:
Rolle85 skrev:
Det är väl snarare överkurs att ta upp hela plattan än att borra ett hål i fogen och fylla på? Speciellt om man inte har nya klinkersplattor att ersätta med ifall man råkar spräcka plattan vilket är stor chans att man gör.
Därför skrev jag OM plattorna är lösa......då är det bättre att plocka upp dom.
Att lyckas fylla upp ett ev tomrum under plattorna är inte så enkelt som det låter, som ngn ovan skrev, så krävs det att
det inte tex ligger fix runt plattan och att hålrummet är i mitten.
Då kan du borra hur många hål som helst till ingen nytta....du får aldrig in ngt i tomrummet....
Vet man hur det normalt ser ut under en klinkerplatta, så förstår man problematiken.
Och du verkar inte få tag på mirakelmedlet heller.....

Rolle85 skrev:
fast fogskummet rinner ju inte ner under plattan. Funkar detta??
Det fyller tomrummet med tryck. Det blir bättre än lim. Har funkat bra för mig, både plattor och parkett som låter. Få det tätt runt hålet och fyll på ordentligt. Det funkar bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.