Som ni ser på den första bilden så har de lagt en cementfog runt fönster och när vi i veckan borrade några nya ventilationshål så lyckades den vibrera sönder (halvdålig sedan tidigare), vilket tydligen var en vanlig metod under 60 talet.

På bild 2 har jag tagit bort fogen runt fönster och innan för satt något "linaktigt material" med tjära på. (Har sett att det heter något annat i ett annat inlägg som jag inte längre hittar).

Luftspalten i teglen sitter alltså ungefär på mitten av fönsterkarmen.

På bild 3 ser ni ovankant på fönsterkarmen, här hade de lagt några remsor/skivor av"plywood, antagligen för att underlätta fogningen (tror jag) men hade det en annan betydelse så får ni gärna upplysa mig.

Hur får jag till detta bäst när jag nu vill lägga en ny fog? Detta kommer sedan ligga som en standard för alla de andra fönster när det är dags att göra vid.

Jag har sett en del olika lösningar på nätet, men jag rådfrågar hellre en gång för mycket än för lite :)

Fungerar det med en bottningslist (hamnar på tegelsidan och innan luftspalten) och sedan mjukfog?

Djupet är ca 7cm så måste man i sådana fall fylla upp med något annat bakom bottningslisten för att den inte ska röra sig?

Tar tacksamt emot tips på byggteknik, vill helst inte mura upp det som tidigare om jag kan slippa.

Närbild av ett fönster med borttagen cementfog och synlig linning med tjära mellan karm och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm intill gult tegel där en tidigare fog tagits bort, visande synliga luftspalter och trädetaljer.
Skapa konto
Damaged sealing between a brick wall and a white window frame revealing underlying material.
Skapa konto

Bästa svaret

Jag skulle rekommendera det du redan är inne på med bottningslist och mjukfog. Säkrare och tåligare i längden.

H huggan skrev:
Jag skulle rekommendera det du redan är inne på med bottningslist och mjukfog. Säkrare och tåligare i längden.
Om man sätter bottningslisten ca 1 cm och fyller på med mjukfog. Bör man göra något åt ytan innanför? Exempelvis fylla ut det med något...

Finns det plats bör du dreva så mycket du kan innan.

H huggan skrev:
Finns det plats bör du dreva så mycket du kan innan.
Tack för svaren.

Jag drevar gärna men blev lite osäkert på om jag kunde.

Vanligt isover drev eller något speciellt? Det kan inte suga fukt från tegelsten/luftspalt?

Gott då kan jag komma vidare imorgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.