J
jurkeller: [citat] Hittade du ngn bra byggbeskrivning?
6 svar · 5,8k läst
A
ati: Murbruk och lecasten täpper ju till igen, men är väl bra att kunna komma in och inspektera vid behov? Skär ut en bit cellplast och fäst den med fogskum, sen fäst en fibercementskiva över hålet så kommer inga oinbjudna gäster in. Då tar det bara några minuter för dig att öppna upp igen vid behov.
1 svar · 1,5k läst
·
M
MasMats: https://www.byggahus.se/bygga/svenskt-containerhus-inspirerat-grand-designs Gör kvarterets coolaste pergola/utetakslösning. Se länken när byggahusmedlemmen går bananas med cortenstål o containrar. Uteplatsen är så fräck så klockorna stannar. Limträkonstruktionerna är hur coola som helst. [bild] Hela byggtråden med underbar skaparglädje:
3 svar · 1,4k läst
H
heathrow: [citat] tack för info ! Hittade en dimensions guide på XL bygg som https://www.butik.xlbygg.se/hoor/api/artikel/artikelgruppfil/53be6e169c218/Dimensioneringstabeller%20limtr%C3%A4.pdf under tabell 8d som gav mig 90x225 så det kan ju vara ett framtida tips.
4 svar · 2,3k läst
J
justusandersson: Helt klart W-takstol.
22 svar · 6,5k läst
·
O
Onnie: Nu har jag läst hela tråden och är nyfiken på hur det gått. Jag har ett gammalt timrat hus från sent 1700-tal, tror de som vet. 1940 byggdes det ut en del med ytterväggar av stående plank, 3". Ena änden av utbygget ska få nytt golv i sommar, är det tänkt. Jag har en duktig snickare till hjälp. Golvet är ett par dm ovan mark i ena änden och en halvmeter till i andra änden,
65 svar · 23,1k läst
·
Ahmada
Ahmada: Problem löst! Tack vare hjälp från Justusandersson. Efter mycket ny kunskap har jag landat på utnyttjandegraden 75% (För C14 - dvs. svagaste möjliga alternativet) för pelare 90x120mm (aktuell pelare).
6 svar · 5,2k läst
A
andersmc: [citat] Ja, det är jättemånga som provat, och det fungerar alldeles utmärkt. Jag vet inte hur det är nu, men tidigare var det det normala. Det är egentligen bara när du börjar hänga upp tyngre saker som det märks någon skillnad.
4 svar · 1,2k läst
ohlssons
ohlssons: Vi ska bygga om djurstallen i en lada till lager och behöver avjämna golvet. Problemet är att nivåskillnaden kan på sina ställen vara upp till 200mm. Takhöjden är dessutom låg, så man vill helst inte bygga på golvhöjden mer än nödvändigt. Betongen i det nuvarande golvet är bra och stabil och dessutom rejält tjock på sina ställen, så jag ser ingen anledning till att bila bort
0 svar · 1,5k läst
·
S
sven.h: Som avslutning då kan jag informera att 3 st av balkarna reklamerades, och leverantören godkände detta varvid 3 st nya balkar ska levereras. Föredömligt agerat av leverantören = nöjd kund.
5 svar · 1,6k läst
·
F
Färdigrenoverad: Det ligger råspont med glipor/springor, ska lägga en skiva ovanpå som täcker det men den ska vara diffusionsöppen. Dessutom tillkommer ångbroms ovanpå innan cellulosaull. Vad är lämpligast, masonit, tunn plywood eller något annat?
0 svar · 509 läst
B
Bengt54: [citat] Tack för svaret. Anledningen var ju bra att få veta och då inser jag ju precis som du skrev att det är bara att byta ut den. Mvh Bengt
2 svar · 1,4k läst
·
I
Interista88: Sätt hörnjärn ist för pappremsa, de spricker om du inte sätter nånting
3 svar · 11,0k läst
·
F
Färdigrenoverad: Jag kommer köpa en spik- eller klammerpistol till 14mm takpanel att skjuta snett i fjädern. Vilken storlek är lämplig 15Ga,16Ga eller klammer ex vis klammerbredd på 5.6 mm och en längd på 30 mm.
0 svar · 2,8k läst
P
Prosit: De har suttit där sedan våren 2019 tror jag och jag har inte märkt att fåglar tagit sig igenom. Helst hade jag velat ha stålnät men då hade det blivit dyrt...
10 svar · 50,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: Nej, det går utmärkt. Markduk eller någon plastfilm/åldersbeständig plast.
15 svar · 10,8k läst
·
A
amoreex: Har ju kommit en ny uppdaterad version nyligen med. Den är justerbar på bredden vilket är riktigt bra om man vill kunna lägga annat än 120 och slipa byta delar.. Trallverktyg Decking Tool+ https://www.jula.se/article-014539 den hade jag köpt om jag skulle byggt iår istället för den gamla versionen :)
4 svar · 2,1k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Det fäster nog mer än tillräckligt. Men vill du vara riktigt säker så rollar du på primer först. https://www.bauhaus.se/probau-primer-1liter
5 svar · 3,2k läst
Dannelarsen
Dannelarsen: Aah, fattar!
15 svar · 8,8k läst
·
E
ErAr: Håller med, skillnad om du ska ha skivan inne i köket tex kan jag tycka. Ska försegla i veckan/helgen. Har kollat på den jag med eller Stenfix 100+, har hört att den ska vara bra.
10 svar · 4,7k läst
·
Carl Emilsson
Carl Emilsson: Tack för svar :) Får bli droppbleck.. Nästa fråga.. Vi håller på att klä huset i lockläkt, så det matchar huvudbyggnaden. Behöver man sätta droppbleck här också på gaveln? Eller bara till att klä huset i lockläktpanel och sedan måla noggrant? Första bilden visar gaveln, det kommer sitta panel både uppe och nere. Andra bilden visar vilken typ av panel.
3 svar · 1,3k läst
·
Campar
Campar: Jag hade "klätt" in stegen med trall. Snabbare än snyggt! =)
1 svar · 1,1k läst
·
D
Danne_83: [citat] Ja det är nog klokt att fråga om pris, tidigare gånger jag gjort det brukade priserna hamna i nivå med byggmax och liknande. Nu är det tyvärr brist på vissa material så jag tror dock inte de gör så mycket på priserna för närvarande. När jag tänkt på det känns det nog smart att gå på mindre skivor, vet hur jäkligt det är att baxa runt på en fullbred gipsskiva.
2 svar · 2,1k läst
L
Ljunkis: [citat] En annan stålbalk. Som jag gissar håller golvreglarna på övervåningen
2 svar · 2,4k läst
·
T
Tovin: [citat] Råsponten bygger 20 mm. Så Antar att utrymmet blir 150mm istället för 170mm. Kanske fortfarande går att göra 170 isolering då?
8 svar · 6,9k läst
G
Gabbe1: I mellanbjälklag är kutterspån/sågspån ett bättre val om det primärt är ljud man vill isolera mot.
4 svar · 2,3k läst
U
Ulf.T: Hej. Vi håller på och renovera vårt vardagsrum som har en öppen spis och vill snygga till murstocken. Vi har rivit bort all gammal tapet som tidigare ägare har satt upp på den. På ena sidan har vi kommit ner till orginalputsen så där tänker jag det bara är att putsa på med ny puts, förstått att kalkputs är det man ska använda helst då detta hanterar värme bättre. På andra
0 svar · 1,9k läst
·
Mazen
Mazen: https://www.byggmax.se/glespanel-28x70-p08128070?gclid=EAIaIQobChMI_d7ci5eb8AIVl9GyCh0fWwDyEAQYASABEgLfp_D_BwE#914=33070
8 svar · 2,2k läst
K
K-MS: [citat] Ajdå... det var riktigt trist...
6 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.