Vi skall sätta upp ett växthus på en grund av en betongklack som vi sedan skall mura upp med Leca-block. Betongklacken skall placeras på en berggrund som är ojämn och lutar (se foto). Men hur gör man för att få, framför allt Lecablocken, exakt med de mått som växthustillverkaren kräver, inklusive 90-grader och exakta kryssmått när berggrunden lutar och är ojämn?

Kan tänka mig att man att man gör betongklacken något större och bredare än Leca-blocken för att sedan kunna justera in placeringen av Leca-blocken så exakt som möjligt? Klacken blir i "trappsteg" med Leca-blockshöjder då den lägsta delen av klacken ligger ca tre Leca-block lägre än den högsta klacken.

Men vilken metod och mätverktyg skall man använda i det här speciella fallet så att man, när det är dags att mura upp Leca-blocks-grunden får en så exakt rektangel som möjligt med de mått som föreskrivs av växthustillverkaren?

• Ojämn berggrund med röda markeringar för planering av växthusgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här hade jag gjort med det material jag har tillgängligt:
- Snickra ihop en 90gradig triangel vars ben har samma mått som långsida och kortsida på klacken du vill gjuta. (Eller x centimeter längre mått om du vill ha markeringarna längre ut.)
- lägg triangelns 90-hörn på den högsta punkten. Ställ ett laserpass på lämplig höjd i mitten av triangeln.
- 2 pers lyfter varsin spets av triangeln tills man kan se laserpassets streck på insidan av triangeln och triangeln ska naturligtvis ligga i våg. Med hjälp av ett lod vid var spets kan du nu markera två hörn till.
- Vrid nu triangeln 180 grader och låt en spets ligga på det högre av de nyss markerade hörnen.
- Den andra spetsen ska lodas in på det andra nyss markerade hörnet.
- Använd samma metod med laserpasset för att få triangeln i rätt läge och lodmarkera det sista hörnet.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Tack @ToRy
Menar du ungefär så här vad gäller vinkeln och att man då sätter ut måtten med punkter på "längd- och bredd-benet"?
Det gäller väl då att hitta virke som är tillräckligt rakt, eller kanske kan man ta rätskivor och tvinga ihop?
Ritning som visar ett hörn med två träbjälkar i en vinkel, markerade mått med röda punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis så, fast med en bräda för hypotenusan också. Då får du en stadig triangel. Sen måste inte virket vara helt rakt heller egentligen så länge du kan exakt mäta ut och markera dina tre röda punkter på triangeln.

Jag ser framför mig tre brädor stående på högkant. Markera de tre röda prickarna på insidan så blir det lätt att få det i våg med laserpasset.

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Precis så, fast med en bräda för hypotenusan också. Då får du en stadig triangel. Sen måste inte virket vara helt rakt heller egentligen så länge du kan exakt mäta ut och markera dina tre röda punkter på triangeln.

Jag ser framför mig tre brädor stående på högkant. Markera de tre röda prickarna på insidan så blir det lätt att få det i våg med laserpasset.
OK, tack @ToRy ! Låter perfekt! Och eftersom växthuset är lite drygt 3 meter på bredden och 4 meter på längden får man ju ganska enkelt exakt 90 graders vinkel genom att också sätta ut mätpunkter på exakt 3 och 4 meter med hypotenusan 5 meter. Skall testa detta i kombination med min gröna Bosch krysslaser så får jag kolla om man ser laserlinjerna under dagtid. Annars får man väl vänta till att det skymmer något.

3,4&5, kan ju inte bli enklare! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.