38 740 läst ·
15 svar
39k läst
15 svar
Fästa Gips på OSB skiva
Sida 1 av 2
Hej jag håller på och sätter upp nya inneväggar i en gammal sommarstuga där man inte har några speciella CC mått. Jag har satt OSB skivor och skall nu sätta gips.
Min fråga är nu om någon har erfarenhet av att fästa gipsskivor på OSB skivor om det går bra utan att ha en regel under? Dvs drar OSB skivan ner skruven ordentligt så skruvhuvudet försvinner och fungerar det bra?
/Nygge
Min fråga är nu om någon har erfarenhet av att fästa gipsskivor på OSB skivor om det går bra utan att ha en regel under? Dvs drar OSB skivan ner skruven ordentligt så skruvhuvudet försvinner och fungerar det bra?
/Nygge
Instämmer se bara till att osb:n är skruvad ordentligt i reglarna sen kan du skruva gipsen som du vill i osb:n, se bara till att skarvarna på osn:n och gipsen inte hamnar på samma ställen
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Det är samma teknik på spån som OSB, jag tycker faktiskt att skruvarna drar bättre i spån.Chepo skrev:
I OSB har jag fått skruvar som "slirar" detta har inte hänt i 12mm spån.
Hej, jag kapar tråden för en följdfråga som borde passa här.
Hur mycket skruv ska man använda när man fäster gipsskivan i OSB'n? Jag har skruvat vart 20e cm i bakomliggande reglar (cc 60) samt i gipsskivans kanter/försänkning. Räcker det?
Hur mycket skruv ska man använda när man fäster gipsskivan i OSB'n? Jag har skruvat vart 20e cm i bakomliggande reglar (cc 60) samt i gipsskivans kanter/försänkning. Räcker det?
Jajamen. Det räcker med en rad i varje kant och en i mittenpeetan2 skrev: