Hej jag håller på och sätter upp nya inneväggar i en gammal sommarstuga där man inte har några speciella CC mått. Jag har satt OSB skivor och skall nu sätta gips.

Min fråga är nu om någon har erfarenhet av att fästa gipsskivor på OSB skivor om det går bra utan att ha en regel under? Dvs drar OSB skivan ner skruven ordentligt så skruvhuvudet försvinner och fungerar det bra?

/Nygge
 
ja det går bra, du behöver inte skruva gipsen i regel.
 
  • Gilla
stroessel
  • Laddar…
Instämmer se bara till att osb:n är skruvad ordentligt i reglarna sen kan du skruva gipsen som du vill i osb:n, se bara till att skarvarna på osn:n och gipsen inte hamnar på samma ställen
 
Okej, låter bra. Och gipsen drar fast ordentligt i bara OSB alltså?
 
jepp, har gjort precis detta, o efter ett år inte märkt av sprickor eller dylikt!
 
Vilken dimension av gipsskruv använder ni då?
 
30mm för gips på osb, 40mm där jag kan skruva i reglarna. Ibland har det blivit 40mm överallt men då finns ju risken att man punkterar ångspärren om sådan finns direkt bakom osbn.
 
Nej ingen Ångspärr...självdrag genom och korsdrag genom väg är det som gäller =)
 
  • Gilla
Peter Edlund
  • Laddar…
Ursäkta trådkapningen...

Men gäller samma sak om man ska sätta gips på spånskiva. hade nämnligen tänkt göra det under kommande renovering...
 
Hej, ingen aning faktiskt hur det fungerar på spånskiva, jag är för okunnig på material. Men på OSB funkade det jättebra, så tack alla som hjälpt med svar på detta.
 
Chepo skrev:
Ursäkta trådkapningen...

Men gäller samma sak om man ska sätta gips på spånskiva. hade nämnligen tänkt göra det under kommande renovering...
Det är samma teknik på spån som OSB, jag tycker faktiskt att skruvarna drar bättre i spån.
I OSB har jag fått skruvar som "slirar" detta har inte hänt i 12mm spån.
 
Gabbe1 skrev:
Det är samma teknik på spån som OSB, jag tycker faktiskt att skruvarna drar bättre i spån.
I OSB har jag fått skruvar som "slirar" detta har inte hänt i 12mm spån.
Gott mos! Tackd^_^b
 
Hej, jag kapar tråden för en följdfråga som borde passa här.

Hur mycket skruv ska man använda när man fäster gipsskivan i OSB'n? Jag har skruvat vart 20e cm i bakomliggande reglar (cc 60) samt i gipsskivans kanter/försänkning. Räcker det?
 
peetan2 skrev:
Hej, jag kapar tråden för en följdfråga som borde passa här.

Hur mycket skruv ska man använda när man fäster gipsskivan i OSB'n? Jag har skruvat vart 20e cm i bakomliggande reglar (cc 60) samt i gipsskivans kanter/försänkning. Räcker det?
Jajamen. Det räcker med en rad i varje kant och en i mitten
 
gadeberg gadeberg skrev:
Jajamen. Det räcker med en rad i varje kant och en i mitten
Förlåt om jag ställer fråga utan att äga tråden men det kanske är relevant för fler: Det finns ju två bredder på gips, ca 90 och 120 cm. Behöver man skruva i mitten även på en gipsskiva som är 90 cm bred?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.