825 läst ·
3 svar
825 läst
3 svar
Vilka väggar är bärande?
Hej,
Mitt första inlägg här. Har köpt ett radhus och undrar vilka innerväggar som är bärande?
Antar att innerväggen mellan hall och vardagsrum är bärande eftersom takstolarna är kapade för att göra plats för takkupan? Sedan är jag osäker på om innerväggen mellan kök och vardagsrum är bärande eller ej? Samt om ytterligare väggar är bärande? Bifogar en pdf med de ritningar jag har från kommunen. Väldigt tacksam för svar.
Mitt första inlägg här. Har köpt ett radhus och undrar vilka innerväggar som är bärande?
Antar att innerväggen mellan hall och vardagsrum är bärande eftersom takstolarna är kapade för att göra plats för takkupan? Sedan är jag osäker på om innerväggen mellan kök och vardagsrum är bärande eller ej? Samt om ytterligare väggar är bärande? Bifogar en pdf med de ritningar jag har från kommunen. Väldigt tacksam för svar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I bottenvåningen är det helt klart att väggen som avdelar mellan kök och vardagsrum samt dess förlängning är bärande. Troligen är även den korsande väggen (intill WC:et) bärande. Man behöver se en detalj över takstolarnas upplag för att avgöra det. Alltså: Stor risk att samtliga väggar i bv är bärande.
Hej Justus, tack för väldigt snabbt svar.J justusandersson skrev:I bottenvåningen är det helt klart att väggen som avdelar mellan kök och vardagsrum samt dess förlängning är bärande. Troligen är även den korsande väggen (intill WC:et) bärande. Man behöver se en detalj över takstolarnas upplag för att avgöra det. Alltså: Stor risk att samtliga väggar i bv är bärande.
Hjälper det om jag går upp på vinden och fotar takstolarna för att ta reda på om väggen intill WC:et är bärande på bv? Jag uppdaterade pdf:en med rödmarkering på de väggar som eventuellt är bärande, har jag förstått rätt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror du kan utgå från att det som du har rödmarkerat är korrekt. För att ändra bedömningen skulle du behöva hitta konstruktionsritningar på takstolarna, men det är väl svårt.
Klicka här för att svara