Hej,
första tråden på detta grymt kunniga forum. Hoppas jag får till det och att någon har lite input.
Jag har lagt ett golv på en förening som sysslar med dans/akrobatik. Det befintliga har dom fått,
tror det är byggt i björk, iaf är det en väldigt fin plyfa i mina ögon.
Nu behöver jag bygga 90m2 till och jag hade tänkt göra en kompromiss och bygga underredet i
K-plyfa med en skiva björk BB/X på toppen.
Men, det verkar vara lååång leveranstid och skenande priser på finare skivor så jag börjar fundera
på att köra K-plyfa hela vägen.
Finishen är inte så viktig, dom ska lägga en dansmatta på, men jag tänker att en K-skiva kanske
har lättare att slå sig? Eller inte har samma hållfasthet eller "stuns".
Modulerna ligger löst på betonggolv inomhus och uppvärmt.
första tråden på detta grymt kunniga forum. Hoppas jag får till det och att någon har lite input.
Jag har lagt ett golv på en förening som sysslar med dans/akrobatik. Det befintliga har dom fått,
tror det är byggt i björk, iaf är det en väldigt fin plyfa i mina ögon.
Nu behöver jag bygga 90m2 till och jag hade tänkt göra en kompromiss och bygga underredet i
K-plyfa med en skiva björk BB/X på toppen.
Men, det verkar vara lååång leveranstid och skenande priser på finare skivor så jag börjar fundera
på att köra K-plyfa hela vägen.
Finishen är inte så viktig, dom ska lägga en dansmatta på, men jag tänker att en K-skiva kanske
har lättare att slå sig? Eller inte har samma hållfasthet eller "stuns".
Modulerna ligger löst på betonggolv inomhus och uppvärmt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Min erfarenhet av olika sorters plywood är att det är en väldigt stor skillnad mellan t.ex. björkplywood och k-plywood, främst när det gäller styvhet. En 18/21 mm k-plywood har jag för mig är uppbyggd av 7 skikt medan en 18 mm björkplywood har 13 skikt. Det är därför svårt att gå på djupet utan att veta de närmare förutsättningarna vad gller underbyggnad.
Det är just det jag också tänker kring. Tyvärr har jag inga fler bilder just nu men plyfan är 18mm och dom ligger löst på golvet och lagerna i underbyggnaden "spontar" in i anslutande moduler. Det ska ha en behaglig stuns för aktiviter och tåla att köras på med en 3,2 tons saxlift. Då kommer vi att lägga lösa 18mm skivor i ytterligare ett lager under liften.
Det jag är mest bekymrad över är att skivorna ska vrida sig som K-plyforna brukar göra när dom ligger staplade.
Tobbe
Det jag är mest bekymrad över är att skivorna ska vrida sig som K-plyforna brukar göra när dom ligger staplade.
Tobbe
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
För att en icke-danskunnig person ska begripa förutsättningarna behöver man någon form av utgångsvärden, t.ex. i form av sviktkrav. Jag hittade inget i mina böcker förutom om dansbanor... Lös k-plyfa är dåligt formstabil jämfört med björkplyfa. Jag gissar att du behöver komma upp i 24 mm k-plyfa för att det ska bli OK.
Tack för ditt engagemang. Det blir ju lite svårt att knyta ihop 24mm med befintliga moduler som bygger på 4 lager 18mm. Befintliga moduler skänktes av en proffsig instutition som inte behöver tänka på vad det kostar, vi får kanske tumma lite på sviktkraven. Jag har inte hanterat så väldigt många 18mm björkplyfor men hade lite på känn kring formstabiliteten. Därför jag startade tråden och fick väl höra vad jag inte ville men trodde. Tror jag kommer bygga ett par moduler som test, med lite tätare mellan spjälorna. Förhoppningsvis blir det gott nog annars får det bli på riktigt fast det kommer svida.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du ska kopiera konstruktionen med billigare material måste du utgå från elasticitetsmodulen för de aktuella materialen. De exakta uppgifterna får man enklast från tillverkaren. Antalet skikt i förhållande till tjockleken ger en viss vägledning. Plywooden på bilden verkar inte vara av någon superkvalitet. Generellt så tror jag annars att det är kvaliteten på ytfanéret som betyder mest för priset. Väljer man ett enklare ytfanér så behöver björkplywood inte bli så dyrt. Man ska inte köpa genom bygghandeln utan välja firmor som är mer inriktade mot möbel- och inredningsbranschen.
Klicka här för att svara