Hej,
Jag har grävt ut för att bygga en mur på max 40 cm på sin topp, som lägst kommer den bli 30 då marken lutar lite. Totalt 4,5 meter lång.
Vid lägsta punkten, dvs där muren är som högst så har jag stött på en gigantisk sten, den går inte lyfta iaf.
Mitt förslag är att använda stenen som lägsta punkt för bärlagret, dvs murstenen kommer att stå på stenen. Tänker att om inte stenen är stabil grund att stå på så är inget det.
Nu till min fråga, då stenen lutar så behöver jag se till att murstenen åtminstone står plant. hur gör jag detta på bästa sätt så att det håller länge.
Vilken typ av bärlager ska jag använda?
Hjäääälllpppp!!!
Jag har grävt ut för att bygga en mur på max 40 cm på sin topp, som lägst kommer den bli 30 då marken lutar lite. Totalt 4,5 meter lång.
Vid lägsta punkten, dvs där muren är som högst så har jag stött på en gigantisk sten, den går inte lyfta iaf.
Mitt förslag är att använda stenen som lägsta punkt för bärlagret, dvs murstenen kommer att stå på stenen. Tänker att om inte stenen är stabil grund att stå på så är inget det.
Nu till min fråga, då stenen lutar så behöver jag se till att murstenen åtminstone står plant. hur gör jag detta på bästa sätt så att det håller länge.
Vilken typ av bärlager ska jag använda?
Hjäääälllpppp!!!
Redigerat:
Bygg du muren som du vill ha den , med den botten som är tänkt. När du kommer till stenen så bry dig inte den ligger kvar.. Rensa rensa rent på den, borra och sätt i tex 4 st 12 mm armeringsjärn som sticker upp ca 10 cm. Borra hål i murstenen 25 mm så att dom går att trä över järnen och en massa betong under så dom står i våg.. När betongen brunnit så tar du och blandar en tunn ( nästan som vatten ) betong och häller i hålen, kommer att sitta som berg och inte röra sig.
Mycket bra tips och är djupt tacksam för ditt tips. Jag har nu köpt betong och klippt av lite armeringsjärn. Lite mer tidskrävande men bör sitta som berg som du säger.J jonaserik skrev:Bygg du muren som du vill ha den , med den botten som är tänkt. När du kommer till stenen så bry dig inte den ligger kvar.. Rensa rensa rent på den, borra och sätt i tex 4 st 12 mm armeringsjärn som sticker upp ca 10 cm. Borra hål i murstenen 25 mm så att dom går att trä över järnen och en massa betong under så dom står i våg.. När betongen brunnit så tar du och blandar en tunn ( nästan som vatten ) betong och häller i hålen, kommer att sitta som berg och inte röra sig.
Det är sådana som du man hoppas ska svara på inläggen. Tack återigen.
Vet du ifall man måste ha fiberduk under bärlager? Det blir ju relativt låg mur som ska fungera som rabattkant.J jonaserik skrev:Bygg du muren som du vill ha den , med den botten som är tänkt. När du kommer till stenen så bry dig inte den ligger kvar.. Rensa rensa rent på den, borra och sätt i tex 4 st 12 mm armeringsjärn som sticker upp ca 10 cm. Borra hål i murstenen 25 mm så att dom går att trä över järnen och en massa betong under så dom står i våg.. När betongen brunnit så tar du och blandar en tunn ( nästan som vatten ) betong och häller i hålen, kommer att sitta som berg och inte röra sig.
Inte fel med en duk under kross som ligger mot mjukare underlag, blir lite som att det flyter, krossen makadam 8/16 ca 10 cm ska paddas ner hårt så den den inte är lös. Ska muren vara i våg så sätter du en lite kraftigare pinne i varje ända med ett sträckt snöre ( murarsnöre är bra ) mellan och mäter därifrån ner. de går även att ha en duk ovanpå krossen och väga in ( första skiftet ) stenen i våg med betong under. Eftersom det är en brant slänt där, så kan det komma vatten uppifrån. och ställa sig bakom muren,, lägg något röraktigt i krossen, vad som helst bara det är i plast och allt mellan 20-40 mm i diameter.
Ok tack för bra beskrivning.J jonaserik skrev:Inte fel med en duk under kross som ligger mot mjukare underlag, blir lite som att det flyter, krossen makadam 8/16 ca 10 cm ska paddas ner hårt så den den inte är lös. Ska muren vara i våg så sätter du en lite kraftigare pinne i varje ända med ett sträckt snöre ( murarsnöre är bra ) mellan och mäter därifrån ner. de går även att ha en duk ovanpå krossen och väga in ( första skiftet ) stenen i våg med betong under. Eftersom det är en brant slänt där, så kan det komma vatten uppifrån. och ställa sig bakom muren,, lägg något röraktigt i krossen, vad som helst bara det är i plast och allt mellan 20-40 mm i diameter.
Fundering ska man använda markduk där sten möter betong på något vis? Känns spontant fel.
https://steriks.se/produktsortiment/murar/murar-och-block/aws-windsor/J jonaserik skrev:
OK . då gäller det att dubbarna kommer så nära mitten på stenen som möjligt. blir till att mäta rätt då. Att få stenen ligga rätt ( första skiftet ) går bra med betong under, det kommer att hamna under jord och syns inte. lägg gärna ett par järn under så kommer det att hålla bättre, det blir då bättre med bärigheten under muren. Den typen av sten är svårt att lägga något järn mellan skiften. Hur blir det bakom muren, verkar lite brant, vad blir bakom, en rabatt eller. Jag skulle nog lägga ett geonät upp i slänten ca 10 - 15 cm under matjorden och lägges mellan sista och näst sista skiftet för att hålla jorden på plats, samt att muren inte kan vika sig utåt. Ett geonät stagar upp allt, slänt + mur och allt växer in i det. Lämpligt med lite kross bakom muren med. Det kan verka lite överkurs men inte fel att göra det riktigt på en gång och inga problem i framtiden..
Gjorde en lite enkel skiss, hoppas du förstår.
Yes, ungefär så hade jag tänkt mig. Det blir en slänt med fåtal växter. Dock är det klackar på murstenen och att de viker sig utåt är inte möjligt, eller är det? Går det fästa geonät när det finns klackar?J jonaserik skrev:OK . då gäller det att dubbarna kommer så nära mitten på stenen som möjligt. blir till att mäta rätt då. Att få stenen ligga rätt ( första skiftet ) går bra med betong under, det kommer att hamna under jord och syns inte. lägg gärna ett par järn under så kommer det att hålla bättre, det blir då bättre med bärigheten under muren. Den typen av sten är svårt att lägga något järn mellan skiften. Hur blir det bakom muren, verkar lite brant, vad blir bakom, en rabatt eller. Jag skulle nog lägga ett geonät upp i slänten ca 10 - 15 cm under matjorden och lägges mellan sista och näst sista skiftet för att hålla jorden på plats, samt att muren inte kan vika sig utåt. Ett geonät stagar upp allt, slänt + mur och allt växer in i det. Lämpligt med lite kross bakom muren med. Det kan verka lite överkurs men inte fel att göra det riktigt på en gång och inga problem i framtiden..
Ingen duk/nät på berg/sten men rent ska det vara. Geoduk är fel namn av mig, det ska vara Geonät och finns i olika maskstorlekar , går bra med grova sådana. Gräs och växter förankrar det kraftigt, det går att klippa ur för klacken på stenen och lägga nätet 5 -6 cm in mellan skiften, det kommer inte att luta så det syns . Sök på Geonät så får du träffar och kan välja det du vill ha efter storlek och pris.
Ville bara tacka för ditt engagemang och tips under byggets gång. Resultatet blev riktigt bra !J jonaserik skrev:Ingen duk/nät på berg/sten men rent ska det vara. Geoduk är fel namn av mig, det ska vara Geonät och finns i olika maskstorlekar , går bra med grova sådana. Gräs och växter förankrar det kraftigt, det går att klippa ur för klacken på stenen och lägga nätet 5 -6 cm in mellan skiften, det kommer inte att luta så det syns . Sök på Geonät så får du träffar och kan välja det du vill ha efter storlek och pris.
Klicka här för att svara