Jag vill installera ett våningsplan till i en lokal som idag har väldigt hög takhöjd.
Började räkna på fritt upplagda balkar och tänkte använda IPE stålbalk i yttersta strukturen mot ytterväggarna och sen limträ som bjälklag.
Dock är det ganska stort utrymme 4x9 meter.
Enligt byggstandard ska man räkna med 200kg/m2 plus egenvikt av konstruktionen och sen kan man som sagt fritt upplagda balkar med jämt utbredd last.
Tänker IPE160 och sen Limträ 56x225.
Men är orolig att det kommer svikta eller låta när man går på det. Skall vara isoleringsfritt under tänker jag, så blir nog dubbla spånskivor, vinkelrätt mot varandra och sen golvet uppe på det.
Men nu börjar jag fundera på om man skall gjuta det med betong och stålbalkar istället.