Hej jag har målade väggar med någon typ av strukturväv som är rätt knottrig. Då jag personligen ogillar den skarpt bestämde jag mig för att sätta renoveringsgips 6mm ovanpå. Läst lite i diverse trådar och kommit fram till att det bör funka med att sätta gips + gipsbruk som "limning".

Dock undrar jag lite om era erfarenheter om hur bra det fäster?

Väggen är rätt knottrig så det känns ju som att det böra sätta sig men samtidigt är den målad så att bruket ej "suger" in sig så bra?

Vad tror ni. Väldigt tacksam för svar.
 
Vad är det för sorts vägg? gips eller betongvägg?

Hur som hade jag nog slipat av väggarna med maskin.
Primat med Sigma Renova primer och bredspacklat
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
L Larsson93 skrev:
Vad är det för sorts vägg? gips eller betongvägg?

Hur som hade jag nog slipat av väggarna med maskin.
Primat med Sigma Renova primer och bredspacklat
Det är ett gammalt hus så skulle säga någon typ av spånskiva.

Fast med någon väv som är övermålad ovanpå.
 
S Simon Löfqvist skrev:
Hej jag har målade väggar med någon typ av strukturväv som är rätt knottrig. Då jag personligen ogillar den skarpt bestämde jag mig för att sätta renoveringsgips 6mm ovanpå. Läst lite i diverse trådar och kommit fram till att det bör funka med att sätta gips + gipsbruk som "limning".

Dock undrar jag lite om era erfarenheter om hur bra det fäster?

Väggen är rätt knottrig så det känns ju som att det böra sätta sig men samtidigt är den målad så att bruket ej "suger" in sig så bra?

Vad tror ni. Väldigt tacksam för svar.
Varför inte bara skruva?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
L Larsson93 skrev:
Vad är det för sorts vägg? gips eller betongvägg?

Hur som hade jag nog slipat av väggarna med maskin.
Primat med Sigma Renova primer och bredspacklat
S
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Varför inte bara skruva?
Läste runt lite och fick uppfattningen om att 6mm gips rätt viker sig i samband med detta och bildar små "kratrer" och uppfattade det som att limning + ett fåtal fästskruvar under limningen var att föredra.

Vet ej om du har någon förhållning till detta är rätt novis :)
 
Kör 13mm gips istället och skruva, det är mitt tips.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
S Simon Löfqvist skrev:
S


Läste runt lite och fick uppfattningen om att 6mm gips rätt viker sig i samband med detta och bildar små "kratrer" och uppfattade det som att limning + ett fåtal fästskruvar under limningen var att föredra.

Vet ej om du har någon förhållning till detta är rätt novis :)
Tycker det verkar mest kladdigt att hålla på med bruk, jag hade testat att skruva och övervägt att använda 13 mm gips istället.
 
BirgitS
S Simon Löfqvist skrev:
Hej jag har målade väggar med någon typ av strukturväv som är rätt knottrig. Då jag personligen ogillar den skarpt bestämde jag mig för att sätta renoveringsgips 6mm ovanpå. Läst lite i diverse trådar och kommit fram till att det bör funka med att sätta gips + gipsbruk som "limning".

Dock undrar jag lite om era erfarenheter om hur bra det fäster?

Väggen är rätt knottrig så det känns ju som att det böra sätta sig men samtidigt är den målad så att bruket ej "suger" in sig så bra?

Vad tror ni. Väldigt tacksam för svar.
Kan det vara en spaltbar strukturtapet eftersom den är knottrig?
Alltså så att det över lagret med strukturen går att riva av och det bara blir kvar ett tunn pappersskikt.

Glasfiberväv brukar ju inte vara knottrig utan mönstrad.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan det vara en spaltbar strukturtapet eftersom den är knottrig?
Alltså så att det över lagret med strukturen går att riva av och det bara blir kvar ett tunn pappersskikt.

Glasfiberväv brukar ju inte vara knottrig utan mönstrad.
Min förklaring är nog bara dålig. Det ser ut som en väv ej knotter
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.