1 759 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Renoveringsgips på målad vägg?
Hej jag har målade väggar med någon typ av strukturväv som är rätt knottrig. Då jag personligen ogillar den skarpt bestämde jag mig för att sätta renoveringsgips 6mm ovanpå. Läst lite i diverse trådar och kommit fram till att det bör funka med att sätta gips + gipsbruk som "limning".
Dock undrar jag lite om era erfarenheter om hur bra det fäster?
Väggen är rätt knottrig så det känns ju som att det böra sätta sig men samtidigt är den målad så att bruket ej "suger" in sig så bra?
Vad tror ni. Väldigt tacksam för svar.
Dock undrar jag lite om era erfarenheter om hur bra det fäster?
Väggen är rätt knottrig så det känns ju som att det böra sätta sig men samtidigt är den målad så att bruket ej "suger" in sig så bra?
Vad tror ni. Väldigt tacksam för svar.
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Varför inte bara skruva?S Simon Löfqvist skrev:Hej jag har målade väggar med någon typ av strukturväv som är rätt knottrig. Då jag personligen ogillar den skarpt bestämde jag mig för att sätta renoveringsgips 6mm ovanpå. Läst lite i diverse trådar och kommit fram till att det bör funka med att sätta gips + gipsbruk som "limning".
Dock undrar jag lite om era erfarenheter om hur bra det fäster?
Väggen är rätt knottrig så det känns ju som att det böra sätta sig men samtidigt är den målad så att bruket ej "suger" in sig så bra?
Vad tror ni. Väldigt tacksam för svar.
SL Larsson93 skrev:
Läste runt lite och fick uppfattningen om att 6mm gips rätt viker sig i samband med detta och bildar små "kratrer" och uppfattade det som att limning + ett fåtal fästskruvar under limningen var att föredra.Henkan Sundberg skrev:
Vet ej om du har någon förhållning till detta är rätt novis
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Tycker det verkar mest kladdigt att hålla på med bruk, jag hade testat att skruva och övervägt att använda 13 mm gips istället.S Simon Löfqvist skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Kan det vara en spaltbar strukturtapet eftersom den är knottrig?S Simon Löfqvist skrev:Hej jag har målade väggar med någon typ av strukturväv som är rätt knottrig. Då jag personligen ogillar den skarpt bestämde jag mig för att sätta renoveringsgips 6mm ovanpå. Läst lite i diverse trådar och kommit fram till att det bör funka med att sätta gips + gipsbruk som "limning".
Dock undrar jag lite om era erfarenheter om hur bra det fäster?
Väggen är rätt knottrig så det känns ju som att det böra sätta sig men samtidigt är den målad så att bruket ej "suger" in sig så bra?
Vad tror ni. Väldigt tacksam för svar.
Alltså så att det över lagret med strukturen går att riva av och det bara blir kvar ett tunn pappersskikt.
Glasfiberväv brukar ju inte vara knottrig utan mönstrad.
Min förklaring är nog bara dålig. Det ser ut som en väv ej knotterBirgitS skrev:
Klicka här för att svara