J justusandersson skrev:
Det räcker.
Hade det varit bättre att ta 42x180 som främre bärlina till taket och som bärlina vid husväggen till taket än 45x170? Vilket tål mest vikt?

Brukar man ta nån av de bärlinorna i tryckimpregnerat?

Limträ 42x180. Man använder inte tryckimpregnerat när virket är väderskyddat.

J justusandersson skrev:
En rumshög 95x95 stolpe av C 14 klass klarar en last på 25 kN (ca 2500 kg) om den är ostagad. I ditt fall ligger max taklast snarare runt 5 kN.
Så det är ingen fara att använda stolparna i konstruktionsvirke (95x95) trots att de skall bära hela taket och delar av golvkonstruktionen? Hade kunna bytt ut dom mot limträ, men svårt att hitta stolpar i limträ som är impregnerade.

Blir lite orolig när jag läser om 95x95 impregnerade konstruktionsvirke att de inte får användas i bärande konstruktioner.

V Villa1949 skrev:
Blir lite orolig när jag läser om 95x95 impregnerade konstruktionsvirke att de inte får användas i bärande konstruktioner.
Det är mest en formell invändning eftersom de inte är hållfasthetsklassade. Man får försöka uppskatta deras hållfasthetsklass. Är de någorlunda rakväxta och kvistfria bör det inte vara ett problem. Det bör framgå vilken virkessortering de tillhör. Det ger också vägledning.

Ja, jag har inte hittat nån märkning, men har inte heller nån god idé på annat material till stolpe så hoppas det skall hålla. Vill gärna ha impregnerat när den är så nära mark i plinten. De impregnerade jag hittade till rimligt pris i limträ var 3 meter vilket är för kort. Sen sitter dessa redan på plats, så vill inte byta om de inte behövs.

Hur som helst, byggde idag en prototyp på förlängningen, där kommer bärlinan upp ca 17 cm, vilket känns helt ok. Tror jag nöjer mig med det. Hoppas det blir stabilt. Den liggande bärlinan blir i limträ och skall ersätta den liggande regeln på fotona.

• Träkonstruktion med vertikal stolpe och horisontell träbjälke mot dimmig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stolpe och bärlina av trä i en byggkonstruktion, med fokus på sammanfogningen nära marknivå.
    Skapa konto
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Hittade denna bilden från Martinsson.se, hade det varit vettigt att använda en sådan brädbit för att stabilisera konstruktionen och göra den starkare på fram och baksida, kanske av 34x95? Hur långt upp och ner skall den i sådana fall gå?

Tänker att det kanske är ett bra alternativ till beslag, som ändå gör konstruktionen stark, eller är det onödigt? Tyckte de snedkapade kortsidorna såg bra ut.

• Illustration av infästning av balk till pelartopp med snedkapade brädbitar för stabilitet.
    Skapa konto
Om nån undrar så blev det till slut att jag bytte ut stolparna mot impregnerat limträ 90x90 som jag lät torka ett par månader i källaren innan jag målade och sen monterade.

Fick ta bort lite trall, i övrigt gick det ok. Förutom stolpen vid trappen som var bökig och tog lång tid då allt satt ihop i varandra.

Tack för alla tips.

jag vågade dock inte kapa av dom innan jag monterade dom så det återstår innan jag lägger upp bärlinan.

• Nyinstallerade impregnerade limträstolpar 90x90 för trall intill ett grönt hus, med vintermiljö i förgrunden.
    Skapa konto
  • Trädäck med nya impregnerade limträstolpar 90x90, lätt snötäckt och delvis demonterad trall.
    Skapa konto
  • Ny monterad impregnerad limträstolpe vid trätrall med snötäckt trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersF87 och 4 till
  • Laddar…
Uppföljning

• Nybyggd trätrall med tak och möblemang intill ett grönt hus och en välskött trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersF87 och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.