finns det något korrekt sätt att förlänga en stående 90x90 impregnerad stolpe utan att tappa bärkraften för mycket?
Stolparna skall gå upp och bära ett altantak i framkant. Helst vill jag inte använda synliga järn om jag inte måste då stolparna blir synliga.
Frågar då jag ångrat mig och nu funderar på att bygga altantaket (plast) 20-40cm högre än jag tidigare tänkt för att det inte skall kännas instängt inifrån huset då altangolvet ligger lite lägre än golv inne i huset.
Stolparna skall gå upp och bära ett altantak i framkant. Helst vill jag inte använda synliga järn om jag inte måste då stolparna blir synliga.
Frågar då jag ångrat mig och nu funderar på att bygga altantaket (plast) 20-40cm högre än jag tidigare tänkt för att det inte skall kännas instängt inifrån huset då altangolvet ligger lite lägre än golv inne i huset.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Svårt att göra det snyggt och "osynligt". Det blir nog lika stora kostnader och arbete som att byta ut stolparna.
Om man inte skall göra det osynligt då, hur gör man då?J justusandersson skrev:
Kostnaderna för stolparna hade jag kunnat ta, men stolparna går ner till plintar och samma stolpar bär altangolvet Så det känns väldigt bökigt att byta stolparna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Så kan du givetvis göra.
Så bra. Och du tror inte det blir en svag konstruktion? Då har jag det som ett bra alternativ.J justusandersson skrev:
Sen mitt andra förslag är som denna bilden, fördelen med det alternativet är att jag kan bygga på så mycket som jag vill. Vad tror du om det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror mer på alternativ 1. Du bör rita skalenligt när du gör den här typen av skisser. Annars lurar man sig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag måste erkänna att jag missförstått dina skisser. 45x90 är alltså stående reglar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Alternativt, starkare och typ snyggare tycker jag;
Fodra in stolparna med 95mm/145mm brädor, innanför fodret gör du skarven som aldrig kommer att synas.
Grövre stolpar är alltid snyggare, det får du på köpet med den här lösningen ;-)
Fodra in stolparna med 95mm/145mm brädor, innanför fodret gör du skarven som aldrig kommer att synas.
Grövre stolpar är alltid snyggare, det får du på köpet med den här lösningen ;-)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är den osynliga lösningen som jag tänkte på. Det blir starkt och snyggt om du limmar, men innebär en del jobb och kostnader.