finns det något korrekt sätt att förlänga en stående 90x90 impregnerad stolpe utan att tappa bärkraften för mycket?

Stolparna skall gå upp och bära ett altantak i framkant. Helst vill jag inte använda synliga järn om jag inte måste då stolparna blir synliga.

Frågar då jag ångrat mig och nu funderar på att bygga altantaket (plast) 20-40cm högre än jag tidigare tänkt för att det inte skall kännas instängt inifrån huset då altangolvet ligger lite lägre än golv inne i huset.

• Impregnerade trästolpar på altan i olika höjder, med trädgård och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att göra det snyggt och "osynligt". Det blir nog lika stora kostnader och arbete som att byta ut stolparna.

• Gilla
Buildgates och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Svårt att göra det snyggt och "osynligt". Det blir nog lika stora kostnader och arbete som att byta ut stolparna.
Om man inte skall göra det osynligt då, hur gör man då?

Kostnaderna för stolparna hade jag kunnat ta, men stolparna går ner till plintar och samma stolpar bär altangolvet Så det känns väldigt bökigt att byta stolparna.

Hade detta varit en bra lösning? Då hade jag iallafall fått upp den 17 cm. Ursprunglig stolpe i grönt

• Handritad skiss av en stolpförhöjningslösning, med grönmärkt ursprunglig stolpe och måttangivelser.
    Skapa konto
Så kan du givetvis göra.

J justusandersson skrev:
Så kan du givetvis göra.
Så bra. Och du tror inte det blir en svag konstruktion? Då har jag det som ett bra alternativ.

Sen mitt andra förslag är som denna bilden, fördelen med det alternativet är att jag kan bygga på så mycket som jag vill. Vad tror du om det?

• Handritad skiss av en träkonstruktion med måttangivelser 45x90 och 45x170 markerade.
    Skapa konto
Jag tror mer på alternativ 1. Du bör rita skalenligt när du gör den här typen av skisser. Annars lurar man sig.

Jag måste erkänna att jag missförstått dina skisser. 45x90 är alltså stående reglar?

J justusandersson skrev:
Jag måste erkänna att jag missförstått dina skisser. 45x90 är alltså stående reglar?
Ja precis

Rättelse. Stolparna som sitter är säkert 95x95 och de stående på ritningen är tänkt att vara 45x95

Det tror jag också men jag undviker att rätta när det inte är nödvändigt. Bifogade, skalenliga, skiss visar hur du kan göra.
Skalenlig skiss av en konstruktionsdetalj med en grå horisontell bjälke och en vertikal stödpelare.
Skapa konto

• Gilla
Gramse69 och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det tror jag också men jag undviker att rätta när det inte är nödvändigt. Bifogade, skalenliga, skiss visar hur du kan göra.
[bild]
Tack för skissen. Precis som mitt förslag 1 fast mycket finare ritning. Ser bra ut

Tycker du jag skall limma också? Vilken typ av lim av lim i sådana fall brukar man använda? Uppskattar dina svar. Tack

Mats-S
Alternativt, starkare och typ snyggare tycker jag;
Fodra in stolparna med 95mm/145mm brädor, innanför fodret gör du skarven som aldrig kommer att synas.
Grövre stolpar är alltid snyggare, det får du på köpet med den här lösningen ;-)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är den osynliga lösningen som jag tänkte på. Det blir starkt och snyggt om du limmar, men innebär en del jobb och kostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.