1 192 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Ang c4 skruv
Tja, har precis gjort en altan på 35kvm. Trallen är skruvad på en flytande konstruktion då bärlinan ligger på betongplattor och väldigt nära marken. Då virke och skruv inte direkt är mitt ämne så frågade jag en säljare på xl vilken skruv jag skulle ha och fick hem en stor låda med c4 trallskruv från essve. 1000 skruvar senare så är allt draget och klart. Efterklok som man e ibland så gjorde jag lite egen research i efterhand och läser nästan överallt att c4 går helt bort speciellt på ett trädäck som tenderar att röra sig en del. Får dåliga vibbar av detta då jag minns att trallen på balkongen på en nyproducerad lägenhet jag ägde för några år sen hade rest sig redan efter 1 år samt att skruven hade gått av. Om jag nu fått helt fel skruv, går det bra att byta (tex a4) och skruva in nya i dom befintliga hålen eller biter dom inte lika bra? Bör man avvakta och se hur det beter sig eller skjuter man sig i foten om det visar sig att allt börjar svikta och så står man och drar upp halva skruvar då den andra halvan sitter kvar i regelverket
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ring essve och fråga. De bör veta hur du ska göra. Förhållandena varierar stort över landet. Själv skulle jag aldrig drömma om att använda C4 skruv pga det dåliga korrosionsskyddet. Här i Blekinges kustband duger bara A4, men så är det säkert inte överallt. Däremot kan jag säga att om du tänker byta ska du göra det direkt.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Vad är det för dimension på skruven?
Känner ett flertal snickare som använder grövre dimensioner på skruv för att det drar betydligt bättre
Känner ett flertal snickare som använder grövre dimensioner på skruv för att det drar betydligt bättre
Klicka här för att svara