Hej, kommer behöva byta knutbrädorna i De har börjat ruttna i nedre kanten. Jag har måtten på brädorna men undrar lite hur tekniken är. Vissa menar att snitten underkant ska vara rak, andra med vinkel så vattnet droppar av.
Vad kan gå fel när jag river/byter? Vilken spik använder ni? Ja, många dumma frågor... Men ni brukar vara snälla i detta forum
)
Vad kan gå fel när jag river/byter? Vilken spik använder ni? Ja, många dumma frågor... Men ni brukar vara snälla i detta forum
Nedkanten ska vara vinklad i ca 15 grader, för vattensläppet.
Panelspik eller 3" spik varmförzinkat.
Går också att skruva med utomhusskruv men det blir inte lika snyggt.
Lämna lite luft nertill, så att det inte står på den ytan som syns på bilden.
Panelspik eller 3" spik varmförzinkat.
Går också att skruva med utomhusskruv men det blir inte lika snyggt.
Lämna lite luft nertill, så att det inte står på den ytan som syns på bilden.
Produkter som diskuteras: "Panelspik"
Panelspik
Panelspikar är särskilt utformade för att användas vid montering av paneler, såsom träpaneler, gipsplattor eller liknande. De är oftast lite längre och har ett mindre huvud, vilket gör att de kan sjunka in i panelen och bli mindre synliga.
Läs mer
Ja skruvar alltid knutbrädor och foder utomhus.skruva dem i väggen och ihop dem så de blir tätt.
Tänk på att det är olika dimensioner på dem, ofta 22x170 22x145, och att du sätter dem rätt så knuten ser lika bred ut.
Tänk på att det är olika dimensioner på dem, ofta 22x170 22x145, och att du sätter dem rätt så knuten ser lika bred ut.
Tack, har du något bra knep på att såga vinkeln ? Man kanske kan be dem på brädgårn att såga till brädornalarsbj skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 409 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 409 inlägg
Foderbräder brukar sågas rakt för att få en snygg nederkant. Det blir onödigt komplicerat att såga droppnäsa på dom och få det snyggt där dom möts tycker jag.
Dina har troligtvis inte mått bra av att vara så nära trallen så någon mm mer mellanrum mellan är nog bäst för fodret. Vattenstänk eller att träet står mot något är bra sätt att förkorta livslängden på panel men ibland så får man bara leva med det.
Dina har troligtvis inte mått bra av att vara så nära trallen så någon mm mer mellanrum mellan är nog bäst för fodret. Vattenstänk eller att träet står mot något är bra sätt att förkorta livslängden på panel men ibland så får man bara leva med det.
Ja jag kan tänka mig att det annars blir ett upp och ned vänv V precis i hörnet med vinklar på brädorna i nederkant ?Rickard.ag skrev:
Foderbräder brukar sågas rakt för att få en snygg nederkant. Det blir onödigt komplicerat att såga droppnäsa på dom och få det snyggt där dom möts tycker jag.
Dina har troligtvis inte mått bra av att vara så nära trallen så någon mm mer mellanrum mellan är nog bäst för fodret. Vattenstänk eller att träet står mot något är bra sätt att förkorta livslängden på panel men ibland så får man bara leva med det.
Det är bara att inte såga ända ut på den ena så syns det inte.Tobias Ferm skrev:
Jag har rivit panelen av många hus och erfarenheten är att dom med rak kant klarat sig betydligt sämre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

