Hej, kommer behöva byta knutbrädorna i De har börjat ruttna i nedre kanten. Jag har måtten på brädorna men undrar lite hur tekniken är. Vissa menar att snitten underkant ska vara rak, andra med vinkel så vattnet droppar av.

Vad kan gå fel när jag river/byter? Vilken spik använder ni? Ja, många dumma frågor... Men ni brukar vara snälla i detta forum :))
 
  • Hörnet av ett vitt trähus med en trätrall och knutbrädor som möts, med synliga tecken på slitage vid nedre kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötskador på nedre kanten av en vitmålad knutbräda där den möter en terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedkanten ska vara vinklad i ca 15 grader, för vattensläppet.
Panelspik eller 3" spik varmförzinkat.
Går också att skruva med utomhusskruv men det blir inte lika snyggt.
Lämna lite luft nertill, så att det inte står på den ytan som syns på bilden.
 
  • Gilla
Tant62 och 1 till
  • Laddar…
Ja skruvar alltid knutbrädor och foder utomhus.skruva dem i väggen och ihop dem så de blir tätt.
Tänk på att det är olika dimensioner på dem, ofta 22x170 22x145, och att du sätter dem rätt så knuten ser lika bred ut.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Nedkanten ska vara vinklad i ca 15 grader, för vattensläppet.
Panelspik eller 3" spik varmförzinkat.
Går också att skruva med utomhusskruv men det blir inte lika snyggt.
Lämna lite luft nertill, så att det inte står på den ytan som syns på bilden.
Tack, har du något bra knep på att såga vinkeln ? Man kanske kan be dem på brädgårn att såga till brädorna
 
Med gersåg eller fogsvans det funkar fint.
En vass fintandad fogsvans underlättar. (9tänder per tum)
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Rickard.
Foderbräder brukar sågas rakt för att få en snygg nederkant. Det blir onödigt komplicerat att såga droppnäsa på dom och få det snyggt där dom möts tycker jag.

Dina har troligtvis inte mått bra av att vara så nära trallen så någon mm mer mellanrum mellan är nog bäst för fodret. Vattenstänk eller att träet står mot något är bra sätt att förkorta livslängden på panel men ibland så får man bara leva med det.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Foderbräder brukar sågas rakt för att få en snygg nederkant. Det blir onödigt komplicerat att såga droppnäsa på dom och få det snyggt där dom möts tycker jag.

Dina har troligtvis inte mått bra av att vara så nära trallen så någon mm mer mellanrum mellan är nog bäst för fodret. Vattenstänk eller att träet står mot något är bra sätt att förkorta livslängden på panel men ibland så får man bara leva med det.
Ja jag kan tänka mig att det annars blir ett upp och ned vänv V precis i hörnet med vinklar på brädorna i nederkant ?
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Ja jag kan tänka mig att det annars blir ett upp och ned vänv V precis i hörnet med vinklar på brädorna i nederkant ?
Det är bara att inte såga ända ut på den ena så syns det inte.
Jag har rivit panelen av många hus och erfarenheten är att dom med rak kant klarat sig betydligt sämre.
 
  • Gilla
Evilina och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.