Tjäna, ska slänga upp osb och gips på väggarna. Såg att byggmax osbskivor jag kika på är 10mm tjocka medans de flesta andra försäljare nästan enbart har skivor som är 11mm tjocka. Spelar detta nån roll?

Nej

De har samma pris på 12mm konstruktionsplyfa, som är en bättre produkt. Använd den i stället. OSB är ett budgetalternativ, men priset på den har stuckit iväg i år. Så det är inte billigare.

D Daniel 109 skrev:
De har samma pris på 12mm konstruktionsplyfa, som är en bättre produkt. Använd den i stället. OSB är ett budgetalternativ, men priset på den har stuckit iväg i år. Så det är inte billigare.
Tackar som ödmjukast för det tipset. Om det är som du säger, så kör jag på det istället.

Hur står sig 12mm plyfa mot 15mm plywood. Fundera nämligen på en vägg som jag tänkt skruva fast tyngre prylar på.

D
Jag planerar att skruva fast mitt kök i 12mm konstruktionsplyfa

• Gilla
Ankarstjärna
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag planerar att skruva fast mitt kök i 12mm konstruktionsplyfa
Då kör jag på samma. Behöver plyfa liksom osb monteras med rörelsefog?

D
Jag har följt anvisningarna för badrum (rör sig väl lika mycket i andra rum) och kör rörelsefog

• Gilla
Ankarstjärna och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har följt anvisningarna för badrum (rör sig väl lika mycket i andra rum) och kör rörelsefog
Alltså nu känner jag mig askorkad, men är plywood och plyfa samma sak?

• Gilla
quick
  • Laddar…
D
Jag tror att i vanligt tal använder vi plyfa för plywood och Konstruktionsplywood.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Det är väl ungefär lika rätt som att säga frigolit om all cellplast...
Men alla vet vad man menar.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
P
Vafan är det frågan om? Såg nu att en OSB 1200 bred kostar 349:-?

Plywood är också ett varumärke. Jag tror att plyfa från början var slang för plywood.

OSB har gått upp som fasen i pris hos de flesta, jag var i torsdags och skulle köpa OSB hos byggmax, 249kr per skiva, så hade de plywood för samma pris så köpte de sista plywood de hade kvar och resten OSB, idag när jag nästan var klar saknades en OSB så skulle köpa en till 349kr nu och 349kr på plywood, de tjockare modellerna var upp ännu mer, butikschefen på Byggmax sa att de troligen kommer gå upp ännu mer ju mer deras inköpspriser stiger

Plywood är en produkt, vars namn kan härledas ur engelskans plied wood, eller på svenska kryssfanér.
Plyfa är ett företag som tillverkar plywood …
kanske dags att återvända till ämnet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.