Stöter på det här överallt i taket på rummen jag renoverar, antingen är det tunna masonitskivor eller så är det nå tjockare träfiberskivor, gemensamt är att de alla är ditspikade innan liknande fula skivor sattes på väggarna.

Att få bort de här skivorna är väldigt enkelt från taket, förutom just längs kanterna där de så att säga går in ovanför väggarna vilket när man sliter ned taket lämnar ett par cm av härket kvar att försöka få ut. Fogsvans lämpar sig inte. Kniv är mödosamt.. tips på nåt/några bra verktyg?

• Kanten där en masonit- eller träfiberskiva i taket möter väggen, med en synlig spik och en överlappning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Fein med knivblad

• Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
P
Multisåg.

• Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Multisåg.
Tack för svar, men har du rimligen nåt tips på nåt manuellt verktyg? Jag tänker mig som en liten styv såg som inte böjer sig men vet inte ens om det finns nåt liknande ute i bygghandeln.. Är så sällan jag gör dessa saker så ett dyrt verktyg är för mig aningen obefogat!

Z ZeroKnowledge skrev:
Tack för svar, men har du rimligen nåt tips på nåt manuellt verktyg? Jag tänker mig som en liten styv såg som inte böjer sig men vet inte ens om det finns nåt liknande ute i bygghandeln.. Är så sällan jag gör dessa saker så ett dyrt verktyg är för mig aningen obefogat!
Multiverktyg är ett verktyg du kommer ha nytta av många ggr så det är värt att skaffa för detta jobb.
(y)

Vill du ha ett litet manuellt verktyg för det där så skulle jag nog säga att en japansåg/dragsåg/urtagssg är bäst? Själv skaffade jag mig en liten nätt sådan för en 20 år sedan för finsågning och det var lite av en uppenbarelse i träbearbetning. Men som alla andra säger så är ett multiverktyg snabbare och enklare. Dock är det samma verktyg som en japansåg fast eldrivet...
Den jag skaffade var denna för övrigt:
https://www.clasohlson.com/se/Urtagssåg-Gyokucho-Razorsaw/p/Pr307169000

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.