I
Hej,

Har målat vår Furu trappa och skaffat hem 13mm parkett från Kährs matt 3 stavs ek som ska monteras med MS polymer lim. Men hur löser man trappnosen? Vill inte ha något som överlappar parketten och den behöver hänga ner 60mm för att täcka både parkett och trappsteg. Som man kan se på bilderna här så är befintlig trappnos dessutom vinklad :

Vinklad furutrappnos som behöver täckas av ny 13mm ekparkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkel av en furutrappa med sliten trappnos som behöver renovering och ny parkettbeklädnad.
Skapa konto

Vill såklart ha en trappnos som matchar parketten hyfsat, d.v.s matt ek.

Vet att det finns färdiga trappsteg men vi hoppas få ner priset genom att använda vanligt parkett. Tillverkaren erbjuder trappnos men de ser inte ut att täcka hela tjockleken på befintligt trappsteg.

Än sålänge har vi betalat 2000 kr för själva parkettgolvet som ska räcka till samtliga 13 steg. Om vi köpt färdiga steg så hamnar prislappen på 7000-8000 kr med trappnos.

Åsa Lund
Tyvärr måste du nog leva med kompromisser om du vill hålla igen på utgifterna.

I Ironside skrev:
Hej,

Har målat vår Furu trappa och skaffat hem 13mm parkett från Kährs matt 3 stavs ek som ska monteras med MS polymer lim. Men hur löser man trappnosen? Vill inte ha något som överlappar parketten och den behöver hänga ner 60mm för att täcka både parkett och trappsteg. Som man kan se på bilderna här så är befintlig trappnos dessutom vinklad :

[bild] [bild]

Vill såklart ha en trappnos som matchar parketten hyfsat, d.v.s matt ek.

Vet att det finns färdiga trappsteg men vi hoppas få ner priset genom att använda vanligt parkett. Tillverkaren erbjuder trappnos men de ser inte ut att täcka hela tjockleken på befintligt trappsteg.

Än sålänge har vi betalat 2000 kr för själva parkettgolvet som ska räcka till samtliga 13 steg. Om vi köpt färdiga steg så hamnar prislappen på 7000-8000 kr med trappnos.
Jag gjorde en liknande lösning i min förra lägenhet. Då längskapade jag parketten i ytterkant av trappsteget för att få den i samma vinkel som trappsteget och sedan monterade jag en eklist i framkant som jag limmade och sköt fast med dyckert. Jag blev riktigt nöjd och det höll bra under de två åren jag bodde där.

Trappa i en lägenhet med parkett på stegen, eklist i framkant och vitmålade sidor.
Skapa konto

Lite dålig bild kanske, men tyvärr är det vad jag har då jag inte längre bor kvar där.

• Gilla
tjofas
  • Laddar…
Det är lätt värt 7-8 tusen för riktiga steg. Blir jävligt bra med en gång.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.