Förresten, är du säker på att denna vägg är bärande och inte den på andra sidan korridoren? Är det någon avväxling i taket över matsalen, isf borde även finnas en bärande pelare i den vägg som du tänkte ta bort. Finns det några ritningar på huset?

• Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Enl Älvsbyhus skall de rödmärkta vara bärande. Finns ingen avväxling i taket över matsalen. Det blåa är vart sockelbalkarna i krypgrunden går.

Har kontrollerat med regelsökare på köksväggen och gjort hål och kollat. Där är det garanterat bärande. Även i vardagsrummet.

Enda sektionsritningen som finns är den som jag redan lagt upp. Annars är det bara på utsida hus och planritning. Men den säger som ingenting.

• Planritning av hus som markerar bärande väggar i rött och sockelbalkarnas position i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Förresten varför kan man inte ställa limträpelarna direkt på en golvås? Golvåsarna hålls ju upp av sockelbalken med? Tänker att man ställa pelarna på golvåsen rakt över sockelbalken? Slipper man göra fästen i sockelbalken, och en golvås borde ju klara punkttrycket utan problem?

Såhär tänker jag:

• Illustration av en konstruktionsdetalj med limträpelare och sockelbalk i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör dra ner pelaren till balken. Trä är mycket svagt för tryck vinkelrätt fiberriktningen samt att det blir en ostabil knut.

Kan jag köra med alternativet att fästa pelaren i en golvås med vinkeljärn? Eller tror du de ser behövs enkom infästning från pelare i sockelbalken som jag beskrev tidigare ?

Är på gång med avväxlingen tror ni en 90x225 limträ räcker för att växla av 2500mm? Eller skall man ta en 90x270 för att vara säker?

Svensktakstol 38 lutning, lätt plåttak utan isolering osv. Spånskiva på övervåning inga jätte tyngder. snözon 3.

Tänker om det är någon mer som växlat av ett par meter i sitt hus och kan säga vad de använde för limträ storlek.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.