Byggmaterial & Byggteknik
Johan92: Någon som har mer tips hur man enklast byter rutten fasad på Älvsbyhus där panelen ruttnat i nederkant ?
jannesspånodamm: men plåtmolly-ingen plast
Fotografen: Såhär väldigt senare drar jag mig till minnes att en klasskompis i fjärde klass, vi talar år 1981, dränerade runt huset, eller jag föräldrarna dränerade, och där lades tegelrör ned då, 1981. Därifrån minns jag dessa skarvringar. Så in på 80-talet iaf.
Uffe A: Finns den här varianten av skruv också som kan skruvas i underliggande gipsskiva https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/f%C3%A4stdon/skruv/gipsskruv/gipsskruv-p-screw-gips-mot-gips
ravve007: Vi håller på att tjockputsa vår tegelasad i följande lager: 1. Finja "Grundningsbruk A" 2. Finja "Puts & Murbruk C" 3. Finja "KC Putsbruk C - FIN" 0-1mm 4. Måla med silikatfärg Vi önskar att ha ett fint ytskikt dvs ej grovt, och har följande funderingar: - Kan vi köra med en pigmenterad stänkputs, och då skippa steg 3 och 4 ovan? Tänker mig då "Finja Stänkputs KC 0-1mm"? Viktigt är
HKJ: Vi ska lägga ett massiva grangolv i ett nybyggt hus med golvvärme. Vi har inte betongplatta utan istället en krypgrund från Isolergrund, vilket är en isolerad, uppvärmd krypgrund med undertryck (då den ventileras av frånluftsvärmepumpen). Luften i krypgrunden sugs alltså ner från huset ovanför genom golvbjälklaget och ut genom den vanliga ventilationen. I Golvbranschens riktlinjer
neo11: 3 mm c bruk. Inte gipsbruk då det inte klarar fukt i någon form. Den övre bilden kanske silikat, då det ser omålat ut. Den nedre så måla med vad du vill, du måste ju ändå måla hela väggen, och du kan inte måla silikat på plastfärg eller vad är.
johnhenriksson: [citat] Vet att detta var länge sen men hur löste du det? Jag har exakt detta problemet på en bod/förråd som är 3x5m
Draven: Hej bygger en liten pool/spa och behöver tips på hur jag ska få snygga fogar på trappan i poolen. Det gäller ytterkanten på varje trappsteg, där jag lämnar ca 3mm vågrätt och lodrätt , fogen där ska ha en rund look.
Höghus: [citat] Jag fann ett ypperligt användningsområde för komposittrall. Jag fäste en nivågivare för dräneringspumpen på en sådan och skickade ner den i samlingsbrunnen. /Höghus [bild]
SomePenguin: Uppdatering: Lösningen blev ett runt håltagning för 75mm rör och sen 22mm plyfa som limskruvades på bägge sidorna om balkarna. Det finns en bärande vägg på våningen under, så balkspannet är nog "bara" 3m.
FixarLars: Tejpa snittet var ett bra tips! Ska kika på Fein, hade velat ha en liten fintandad klinga, men sådana verktyg hittar jag inte. Föreslog för hustrun att lägga en stenplatta där, liksom vi har framför öppna spisen, men det gillades inte.
PatrikErikssonThorell: Jag håller på och renoverar vår källare i ett hus från 50-talet. Steg ett var att riva ut uppreglade väggar som satt med trä-reglar direkt mot betongen. I ett av rummen var elementet fäst på den nybyggda innerväggen. Vi skruvade loss det från väggen och lyckades riva bakom. Nu står det uppallat på lite diverse grejer och lutat mot väggen. Min förhoppning är att kunna måla/putsa
Düsseldorff: Du kan använda tidningspapper eller makulatur. Riv en lagom stor bit med oskarpa kanter. Limma upp pappret med tapetlim och låt torka. Måla sedan lagningen med oljefärg och låt torka. Måla sedan hela taket.
golvlaggaren: En fråga som kanske är svår att svara på över en planritning men värt ett försök då vi får tillträde till huset om en vecka. Den in ringa de väggen vill vi öppna upp ett dörrhål i, typ 140cm. Min första tanke var att den var bärande, men sen kom jag att tänka på att furugolvet (gammalt undergolv) på övervåningen är lagt i riktningen som pilen på bild 2 visar. Då borde
holmberg87: Tog en bild väggen idag, ett antal år senare. Kanske svårt att se färgen men den är förändrad och då till det bättre och motsvarar verkligen det jag var ute efter [bild]
Niklaspe: Tack för hjälpen, en sista fråga. Duger det med denna skruv för att dra ihop det?: https://www.byggmax.se/träskruv-c4-60x180-p249681 Eller skall jag satsa direkt på att köpa denna typ: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fästdon/skruv/träskruv-utvändigt/träskruv-topkon-hex
poppe12: Hej, Jag ska ha vindduk till min kåk som inte har fuktspärr. Den kommer få extra isolering (träull) så jag vill att vindduken ska ha liten motstånd mot ånga. Den jag använde tidigare hade en ullig baksida som ånga kondenserade mot och en plast framsida som var hydrofob och stötte bort ångan. Den fungerade lite som en mikropump och var samtidigt ett skydd som en presenning när det
ravve007: Vi vill lägga det i källaren, på oisolerat betongplatta. Total golvyta är runt 90 kvm fördelat på olika rum. Självklart är det bäst med mekaniskt ventilerat, men hur vet man egentligen om man klarar sig med ett passivt (ej mekaniskt)? Jätte svårt detta anser jag..
Demmpa: Kan vara att dom slängde sista slatten där efter att dom gjutit plattan.
justusandersson: Om det är en lägenhetsskiljande vägg bör kärnan vara av murtegel, om det inte är ett mindre hus med ett fåtal lägenheter. Då kan det vara en plankvägg. Lättbetong kan du utesluta liksom spånskivor och gips (om det inte använts som väggbeklädnad under senare tid). En tegelvägg bör vara putsad på insidan (utan vassmatta) men kan kanske ha någon form av träfiberskiva, typ
A-Man_08: Det där ser ut som ett avloppsrör, har ni badrum på våningen ovanför? Om inte så kanske det går upp till avluftningen på taket.
Kri113: Hej, har nyligen flyttat till ett tvåplanshus med suterräng som det är en del fix på. Tidigare ägare har rivit ut allt uppreglat golv i källare och lagt klinkers, med golvvärme i tre sovrum som är kopplat till nydragen bergvärme. När vi flyttade in så luktade det unk i hela källaren, men lukten försvann när jag slog av golvvärmen. Min fråga är varför luktar det när golvvärmen
kattparet: [citat] Ska jag vara petig är måtten snarare 65 x 75 mm, +/- nån mm.
Oldboy: Aha, det verkar logiskt. Det finns gott om tjärpreparat för hästar i samma syfte. Tjära av bok, det var också nytt. trodde bara det var fur och gran man gjorde tjära av. Bra start på dagen. Jag har lärt mig två nya saker! :) Då kanske det kan vara ett problem, om det normalt inte finns människor i närheten av huset. Å andra sidan, vad kan vildsvinen ställa till med? Böka upp
ati: Salt/kalkutfällningar, helt normalt, tvätta bort med vatten och en borste bara
WilliamN: Hej, Jag har ett hus där jag vill öppna upp en del av en bärande vägg och önskar få input på om konstruktionen klarar det samt förslag på en bra lösning. Det är ett parhus i två plan byggt år 2000. I väggen där öppningen ska ske är det en vägg ca 3,7 m med ett dörrhål och sedan är det en öppen del på ca 3 m med en pelare. Lasten i den öppna delen bärs upp av en