Hur ser mötet ut mellan vägg och tak i en sån här konstruktion ut?

Hus med stående träpanel och röd plåttak visar mötet mellan vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag sitter med projekteringen av ett sånt hus och hittar lite olika förslag på konstruktionen men alla har en ventilerad vind, ngt jag förstått inte längre längre behövs om det är ett tätt hus.

Hittade en principskiss som ser lovande ut! Det är en 300 mm lättregelstomme och stående panel
Principskiss som visar mötet mellan vägg och tak med labels för isolering, ventilation och konstruktionsdelar i en byggnad.
Skapa konto

Men jag skulle behöva lite hjälp med konstruktion av mötet mellan vägg och tak, hur ventilerar man bakom panelen (stående panel) och samtidigt säkerställer att det inte regnar in eller driver in snö bakom panelen?

Några ideér?

• Principskiss av vägg- och takmöte med lättregelstomme och ventilerad stående panel.
    Skapa konto
Enkelt svar är att man inte bygger hus utan takfot i svenskt klimat.

En variant är att ha luftningshål högst upp i vissa panelbrädor som på insidan är täckta av insektsnät i aluminium.

J justusandersson skrev:
En variant är att ha luftningshål högst upp i vissa panelbrädor som på insidan är täckta av insektsnät i aluminium.
Ok så du menar borrade hål som täcks på insidan med nät? Låter smart!

Ja.

• Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
Hur löste det sig?

Hej, Jag undrar också hur det gick för er med takfoten. Är precis på väg att bygga hus och måste bestämma hus vi ska göra med takfoten typ nu. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.