13 712 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Staket med dold skruv
Ja först så gjorde jag en kloss med styrande hål som jag använde som distans. Men jag upptäckte ganska snabbt att det gick lika bra på frihand när det är så glest mellan spjälorna. Satte skruven mitt på ribban och ungefär 45 grader skrå.Nicklasand skrev:
Hej, off topic men om du ser detta, snyggt staket! Vi ska bygga något liknande. Det jag undrar är om du använde 45x28 spjälor som du skrev i trådstarten? Det lät tjockt i mina öron men ser himla bra ut på bilderna du lagt upp! Försöker få tag i 45x22 men inte det lättaste att hitta i dagsläget. Hoppas du orkar svara
Cquencer skrev:
Hej,N newgirl skrev:Hej, off topic men om du ser detta, snyggt staket! Vi ska bygga något liknande. Det jag undrar är om du använde 45x28 spjälor som du skrev i trådstarten? Det lät tjockt i mina öron men ser himla bra ut på bilderna du lagt upp! Försöker få tag i 45x22 men inte det lättaste att hitta i dagsläget. Hoppas du orkar svara![]()
Tack, ja vi är ff mycket nöjda och har fått många komplimanger för staketet.
Stämmer att det är 45x28. Tror det blir svårt att hitta nåt klenare som är tryckt i alla fall.
Jag testade runt en del med spillbitar innan jag bestämde mig och jag tror att tricket är att man också har ordentliga dimensioner på stolpar och bärlinor för att det ska bli bra proport. Jag har 95x95-stolpar och 95x45-bärlinor. Sen fällde jag ju också in bärlinorna i stolparna 40mm så det blir kompakt och bra.
Lycka till och hör av dom om du har fler frågor!
/Micke
Tusen tack för snabbt svar, då vågar jag nog köra på 28mm ändå! Och tack för extra info, det blir till att fälla in här också
Cquencer skrev:
Hej,
Tack, ja vi är ff mycket nöjda och har fått många komplimanger för staketet.
Stämmer att det är 45x28. Tror det blir svårt att hitta nåt klenare som är tryckt i alla fall.
Jag testade runt en del med spillbitar innan jag bestämde mig och jag tror att tricket är att man också har ordentliga dimensioner på stolpar och bärlinor för att det ska bli bra proport. Jag har 95x95-stolpar och 95x45-bärlinor. Sen fällde jag ju också in bärlinorna i stolparna 40mm så det blir kompakt och bra.
Lycka till och hör av dom om du har fler frågor!
/Micke
Tror inte du ska ha tunnare virke än 28mm även om du skulle hitta det, ju tunnare det är desto mer slår det sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden