Har en bärande vägg i köket och funderar bara lite snabbt om sockelbalken i krypgrunden som hjärtväggen står på klarar av punktlasterna. Sockenbalken är 130x490 betong, pelarna kommer ej träffa någon plint tyvärr.
Kan sätta stora fötter på pelarna om det skulle hjälpa för att sprida ut krafterna. Tror ni sockelbalken kommer klara dessa punktlaster?
Limträ 90×90 GL30h
Nyttjandegrad 36%, Upplagsreaktion 22,440 kN Minsta upplagslängd (yttre) 13 mm
Limträ 90×225 GL30c
Nyttjandegrad 87%, Deformation 8 mm (L/305) Upplagsreaktioner 22,440 kN & 22,440 kN Minsta upplagslängd (yttre) 57 mm
Kan sätta stora fötter på pelarna om det skulle hjälpa för att sprida ut krafterna. Tror ni sockelbalken kommer klara dessa punktlaster?
Limträ 90×90 GL30h
Nyttjandegrad 36%, Upplagsreaktion 22,440 kN Minsta upplagslängd (yttre) 13 mm
Limträ 90×225 GL30c
Nyttjandegrad 87%, Deformation 8 mm (L/305) Upplagsreaktioner 22,440 kN & 22,440 kN Minsta upplagslängd (yttre) 57 mm
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Ligger sockelbalken upplagd på plintar? Du får nog rita upp hur det ser ut om du ska få något svar....
Grundläggningsdjup för plintarna är 2.1 m armerad betong, och sitter fötter enl ritning antingen 70x70 eller 90x90.
Blå = plintar
Svart = Delen av väggen som skall bort.
Röd= sockelbalkarna 13x49 cm
Blå = plintar
Svart = Delen av väggen som skall bort.
Röd= sockelbalkarna 13x49 cm
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag har raderat den dubbla tråden under planlösningar. Allt väsentligt från den tråden verkar finnas här i den här tråden också.
/moderator
/moderator
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Menar du att pelarna kommer landa rakt på betongbalken? Eller ställer du pelarna ovanpå bjälklaget? (jag antar att det ligger ett träbjälklag tvärs betongbalken)
Det går inte att räkna på utan att veta hur balkarna är armerade, dock så har jag väldigt svårt att se att det skulle vara något problem, det där är ganska feta balkar. Jag hade inte varit orolig men invänta svar från någon mer erfaren.
Det går inte att räkna på utan att veta hur balkarna är armerade, dock så har jag väldigt svårt att se att det skulle vara något problem, det där är ganska feta balkar. Jag hade inte varit orolig men invänta svar från någon mer erfaren.
Bjälklaget ligger på sockelbalkarna helt klart! Och pelarna skall stå på betongsockel. Ja känns som att de borde klara krafterna från två pelare, kan också göra stora fötter på pelarna för att hjälpa till sprida ut krafterna!
Armerad betong standard 1970 tal!
tacksam för svar om de finns någon mer där ute!
Armerad betong standard 1970 tal!
tacksam för svar om de finns någon mer där ute!
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Eftersom pelarna kommer ner på var sin sida om plinten (om jag tolkat det hela rätt) och betongbalkarna är skarvade över plinten blir det inga dragspänningar i överkant av betongbalken över stödet. Betyder i praktiken att de två punktlasterna fördelas på varsin balk. Som sagt går det inte svara på utan att veta hur mycket dragarmering det ligger i underkant på balkarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Ja det kanske kan vara ett alternativ. Kan ju hända att det finns något i bygglovshandlingarna hos kommunen också. Men egentligen tror jag att det är överkurs att räkna på detta, är troligen inga problem. Jag vågar dock inte säga något garanterat (är nyexad byggingenjör och har begränsad erfarenhet av betong).
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Ja det är ju samma last som kommer ner på betongbalkarna, det är ju bara att lasten kommer ner mer koncentrerat. Så att försöka sprida ut lasten över större del av balken kan vara en god ide.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Lägg gärna upp lite måttsatta planer och sektioner så är det lättare att ta fram lasterna. Det ser inte riktigt ut som planen och sektionen överensstämmer helt. Där ligger hjärtvägg och grundbalk inte över varandra som på planen. Avstånd mellan plintar saknas också.
Det är en rejäl balk så det är säkerligen inga problem. Du behöver inte heller göra fotplåten onödigt stor, gör den lika bred som balken och så lång att du får i två betongskruv.
Det är en rejäl balk så det är säkerligen inga problem. Du behöver inte heller göra fotplåten onödigt stor, gör den lika bred som balken och så lång att du får i två betongskruv.
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
B bossespecial skrev:Lägg gärna upp lite måttsatta planer och sektioner så är det lättare att ta fram lasterna. Det ser inte riktigt ut som planen och sektionen överensstämmer helt. Där ligger hjärtvägg och grundbalk inte över varandra som på planen. Avstånd mellan plintar saknas också.
B bossespecial skrev:Lägg gärna upp lite måttsatta planer och sektioner så är det lättare att ta fram lasterna. Det ser inte riktigt ut som planen och sektionen överensstämmer helt. Där ligger hjärtvägg och grundbalk inte över varandra som på planen. Avstånd mellan plintar saknas också.
Vet inte om detta räcker men kika