Hej,

Jag har fått ett konstruktionsförslag på vilken stålbalk samt vilka pelare jag skall använda för att avväxla en 6m bärande vägg och undrar om någon vill göra en sanitetscheck på förslaget.

Förslaget är:
HEB 200 S355N/NL, 6m. Pelare 2st+2st dimension 45mm x 170mm x 2200mm C24.
Jag vill gärna att det skall vara lite extra robust.
Bifogar ritningar samt bild på vart avväxlingen skall ske.

Verkar rimligt. Med tanke på att balken ersätter en vägg så bör nedböjningen begränsas.

J justusandersson skrev:
Verkar rimligt. Med tanke på att balken ersätter en vägg så bör nedböjningen begränsas.
Ok, tackar för kollen.

J justusandersson skrev:
Hej Justus,

Fick även beräkningen, verkar den bra gällande robusthet?
En fråga jag har är varför influensen är satt till 3.25m? Balken skall sitta 2.5m från närmaste yttervägg, huset är 6.5m brett. Samt är pelarna starka nog, jag har plats för 3st +3st, antar att det inte skadar med en pelare extra per sida om stålbalken?

• Strukturerad teknisk ritning av en byggnad med mått och noteringar för balkar och laster dokumenterade på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en teknisk beräkning för en stålbalk med specifikationer och resultat från kontrollberäkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag kan inte läsa ritningsminiatyrerna på första bilden. Det är för dålig upplösning. Jag skulle behöva se en sektion på huset också för att förstå sammanhanget. Men det behövs nog inte. Det är en rejäl balk. Nedböjningen blir max L/435, dvs 13,8 mm. Vilket är lite i förhållande till spännvidden. Pelarna räcker också. Lasten per pelare blir under 30 kN. Inget fel ändå att använda en tredje regel så att det ser rejält ut

• Gilla
Graphite
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.