Står i startskedet med att byta panel/isolering på kåken. har ett trähus byggt -49, putsad fasad som är tilläggsisolerad utvändigt med 95mm glasull med reglar emellan.
nu har vi precis bytt altandörren som vi valde att fästa mot reglarna runt dörröppningen för att på så sett inte få dessa djupa hål i huskroppen sett utifrån. Men, upplever ytterväggen ”svajig” nu. Känns som att hela väggen skakar när man stänger dörren. är det så att gamla karmen kan ha fyllt någon funktion där? Bör vi regla upp invändigt för att stabilisera upp det eller är det kört? Kan inte minnas att det kändes så ostabilt med gamla dörren när den satt längst in mot innerväggen nämligen. Eller bör vi flytta in dörren igen?
Slänger med en bild med. Inget är färdigställt än. Kände att jag behöver rådgivning först.
nu har vi precis bytt altandörren som vi valde att fästa mot reglarna runt dörröppningen för att på så sett inte få dessa djupa hål i huskroppen sett utifrån. Men, upplever ytterväggen ”svajig” nu. Känns som att hela väggen skakar när man stänger dörren. är det så att gamla karmen kan ha fyllt någon funktion där? Bör vi regla upp invändigt för att stabilisera upp det eller är det kört? Kan inte minnas att det kändes så ostabilt med gamla dörren när den satt längst in mot innerväggen nämligen. Eller bör vi flytta in dörren igen?
Slänger med en bild med. Inget är färdigställt än. Kände att jag behöver rådgivning först.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag antar att huset har en plankstomme innerst. Se då till att de reglar som omfattar det nya dörrhålet är ordentligt infästa även i plankstommen.
Hej. Verkar inte va det som är felet. Antar att just den väggen är icke-bärande men känns som att vi måste göra någon åtgärd innan färdigställer allt. Vad kan man göra annars? Riva upp väggen inifrån o kika hur det ser ut mot golvbjälklaget? Eller är det någon som har nåt förslag?
Det jag skulle göra är att öppna upp gipset(?) runt öppningen ca 20-50 cm och sedan se till att göra tillräckligt många infästningar av den yttre regelramen mot den inre (speciellt den övre regeln och den undre/syllen). Finns det diffusionsspärr (plast) där så får du skära upp den på ett sådant sätt så att det går att tejpa ihop med åldersbeständig tejp när du är klar. Glöm inte att sätta dit isoleringen ordentligt när du är klar också.
Sådan här tejp brukar jag köra med:
https://www.bauhaus.se/flexibel-byggfolietejp
Sådan här tejp brukar jag köra med:
https://www.bauhaus.se/flexibel-byggfolietejp
Klicka här för att svara