Hej forumet!

Vi håller på med en utbyggnad och just nu är det takbjälkar på gång.
P.g.a. bristen på limträ så har vår entreprenör låtit en konstruktör designa och beräkna en balk av konstruktionsvirke med förstärkningar av gerberplåtar, hålplåtar och limmade förstärkningar.

Konstruktionsritningarna ser (såvitt jag kan bedöma) solida och riktiga ut, men byggarna lyckades tolka ritningen fel och byggde balkarna med skarvar förlagda för nära varandra. När detta uppdagades så backade de jobbet och rev de balkar som var byggda.

Nu till frågan: Det virke som användes till balkarna innehåller nu ganska många skruvhål och hål från ankarspik.
Finns det anledning att vara orolig för att återanvända dessa balkar i vår bärande takkonstruktion? Vad säger den samlade erfarenheten och kunskapen från forumet? Finns det någon anledning att inte återanvända detta virke?

//Jocke

Finns det någon Träbalkar med flera synliga skruvhål och märken står upprätt, återspeglar frågan om återanvändning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbalk av konstruktionsvirke med flera skruvhål och hål från ankarspik synligt.
Skapa konto
Balk av trä med flera skruvhål och ankarspikhål, märkningen "HOLMEN BRAVIKEN C24" synlig.
Skapa konto
Träbalkar med skruvhål och ankarspikmärken framför blå presenning.
Skapa konto
Takbjälkar förstärkta med gerberplåtar och hålplåtar, synliga skruvhål och ankarspikhål i virket.
Skapa konto

Knappast == det går bra att återanvända

Ville bara uppdatera i ämnet:

Våra byggare valde på helt eget initiativ att ersätta allt virke som tidigare hade "perforerats" med ankarspik (innan jag han påpeka det...). Så jag är helnöjd med deras beslut, och med resultatet av deras balkbyggande :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.