Byggmaterial & Byggteknik
Fundersam99: [citat] hur har det gått, sitter hattarna bra? Föresten hur fick du dit hattarna rakt
Orientexpressen: Jag tror inte att det finns några rör eller elledningar där bakom förutom det som ska finns. Det har nog lagt allt bråte där bara för att fylla ut utrymmet eller så visste de inte vad de skulle göra av allt. Konstigt är det. Hör av dig till byggnadsnämnden, de kanske har ritningar över huset. Du kan också mäta utsidan och sedan insidan och se om det diffar väldigt mycket.
Marcussjogren: Sho Sugi Ban är ju inget unikt heller egentligen, i Sverige har vi bränt stolpar som skall vara i mark under hundratals år och det håller väldigt bra kontra sin miljöpåverkan. Men för att bränningen skall ha bra effekt så kräver det att man verkligen bränner de yttre 5-10mm ordentligt så att det är förkolnat. Att bara bränna och borsta det för utseendets skull tror jag bara har
Marcussjogren: Är man lite sniken så kan man åka till en metallskrot och leta, brukar finnas mycket gött där :)
Nygge72: [citat] Man får ju sätta dem så nära det går, eller ev t.o.m bättra placerat än de gamla
ajn82: [citat] Blir lite som en halv I-balk helt enkelt, jag får överväga det, hade ju var användbart som upplägg för att bygga monkey bars i taket sen också. Tack för limmtipset! Original problemet var egentligen att jag ville kunna hänga upp säckar i taket, och istället för att bygga en uppsättning helt parallella reglar med existerande takstolar kändes det vettigare att skruva ihop dem,
Freniño: [citat] Tack för svaret, det låter bra! Varför är det så? Ifrågasätter inte, är bara nyfiken.
tbgbg: Bumpar tråden. Är det bara att köra på trots eventuella radiatorrör eller behöver jag göra nåt särskilt?
Catharina Karlsson1: [ [citat] . Tack! Jag ser nu att det du skriver om list ser ut att stämma. Ska pröva ditt tips och i bästa fall kan man ju bara byta ut listen. QUOTE="Bernieberg, post: 4333450, member: 152021"]Ser ut som att det är en list som sitter på kanten av plansteget. När steget rör sig på grund av variationer i fuktighet och blir smalare blir det stor last på listen eftersom den inte kan följa
Loftet: Hej. Jag har en lada från efter kriget i toppskick. Har ej varit i bruk sedan 50 talet. Jag har för avsikt att vägg i vägg med stallet dvs en del av vagnslidret bygga ett badrum. Jag har redan bärlinor och regelverk och isolering klart för golv och då med hänsyn till tungt klinker och kakel. jag kommer inte skapa väggarna själv men vill vara väl insatt i konstruktionen innan jag tar in
Hus tomte: [citat] som ja misstänkte alltså.. Bara jaga rätt på en konstruktör eller byggnadstekniker tackar för hjälpen
Mmmmmm: [citat] Mest använt stålbalkar tidigare och har ingen erfarenhet av limträ men det är ju aldrig för sent att lära sig. Tack för råden!
Snickarkirre: Om det drar bra i osbn så behöver du inte ta bort gipsen först. Borde funka fint (y)
neo11: [citat] Men håller nog med claes, är säkrats att inte måla.
Lankent: [citat] [citat] ok, vi håller en dialog med markgubbarna helt enkelt för att höra hur det utvecklar sig. Tack för svaret! // M
KVC: Men om vi nu väljer att lägga in cellplast, är det bara att skära till och fylla ut där de har bilat? Hur gör man runt golvbrunnen?
Eken1992: Försöker få klarhet i huruvida jag ska plasta spångolvet innan jag lägger parketten, det verkar som det finns lite olika bud kring detta. Huset är byggt 1977 med krypgrund, trossbotten och isolerat bjälklag, tidigare har det legat parkett direkt på det isolerade bjälklaget, utan plast, men nu när vi renoverar så har jag läst mig till att det förmodligen borde finnas, t.ex enligt
Robert Farmer: Hej. Jag vill sätta tillbaka en vägg som funnits innan för att skapa ett rum. Dock ser ni mot ena väggen att det har funnits en kattvind (finns en på andra sidan, andra rummet). Här ser man att de kapat en stor del av väggen. Enligt gamla ritningar verkar de ha haft garderob. På en av bilderna har jag sågat ut en del av väggen för att visa original stående brädor. Min fråga är om
Belmlu: Hej, Har gjort ett plank där det nu är dags att fixa till grindar. Den första blir vid huvudentrén och då det är första gången jag gör plank (& grind) så blir det lite frågor som dyker upp. Planket på denna sträcka utgörs av vertikala tryckimpregnerade (A) stolpar i dimension 70x70 mm samt utanpåliggande horisontella tryckimpregnerade (AB) brädor i dimension 22x145 mm. Grindens
co89: Tack för era svar! Intressant.. Det verkar som fasaden är något mellanting då. Besiktningsman har inte funnit några otätheter och därav enbart noterat det som ”risk”. Men varnar ändå för en riskabel konstruktion ur fuktsynpunkt då bakomliggande skiva är av organiskt material samt att luftspalt är stängd. Kan det vara en idé att öppna upp luftspalten undertill, montera en
Bernieberg: Om det bara är själva balken som ska bäras blir det modesta laster och då kanske denna funkar? [bild] https://www.byggmax.se/stolpfundament-golv-96-jabo-svart-p683455?gclid=CjwKCAjw0qOIBhBhEiwAyvVcf6i82siji9-UNkEbCNMXxF9c7i-6nyS-zwSDmUXfORLkbLhHzUekoBoC1ZsQAvD_BwE#1005=43757
SoldF99: Har för närvarande tre rum bredvid varandra och funderar på att göra de till två större. enligt ritningen finns en stödmur som isåfall troligen går mellan två av rummen. Kan man riva resten av väggen och låta stödmuren finnas kvar? Eller är jag helt ute och cyklar?
Wallawhoa: Börjar vackla på min grund, någon som har tips hur man får ut panelen jäms grund med platta på mark?
Ironside: Var iväg i en lite mer "exklusiv" bygghandlare(Optimera) här i stan. De är oftast rejält mycket dyrare men de har också lite mer passande grejer oftast. De hade inga med raka spår men jag hittade detta : [bild] Det är alltså fortfarande 10x120 skruvar även om de ser lite klenare ut. Stora fördelen är att huvudena är stora så inga brickor behövs och de sticker inte ut så långt.
Höghus: Konsulterade sotaren som tyckte gipsputs var utmärkt. /Höghus
PNO: Det finns betydligt bredare stolpskor, och justerbara stolpskor. Annars kan man ta två eller fyra sådana här: [bild]
Johan92: Någon som har mer tips hur man enklast byter rutten fasad på Älvsbyhus där panelen ruttnat i nederkant ?