Ska ta upp en 3,8 meter bred öppning i en bärande enstensvägg. Väggen ovanför är 4 meter hög, total mängd sten som ska bäras är 3,8x4 meter. Dessutom är det en hjärtvägg som bär ett bjälklag och takstolar i ett hus från 1926.
Jag är inte så värst kunnig på att förstå uträkningar om bärighet och nedböjning. Jag nöjer med o någon kan säga att det duger med en IPE, HEB eller HEA 220. I min värld borde det finnas schablontabeller på var man bör ersätta en enstensvägg med per meter öppning, grövre ju bredare såklart.

Tyvärr funkar det inte med schablontabeller så länge som hus inte är byggda efter schabloner. Utöver de uppgifter som du lämnat behöver man veta husets breddmått och takstolarnas konstruktion samt uppgift om snözon. En HEA 220 med 3,8 m spännvidd som ersättning för en hjärtvägg klarar ca 25 kN/m last, vilket sannolikt är en rejäl överdimensionering, men det kan man inte veta innan man räknat på det.

• Gilla
Mmmmmm och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Tyvärr funkar det inte med schablontabeller så länge som hus inte är byggda efter schabloner. Utöver de uppgifter som du lämnat behöver man veta husets breddmått och takstolarnas konstruktion samt uppgift om snözon. En HEA 220 med 3,8 m spännvidd som ersättning för en hjärtvägg klarar ca 25 kN/m last, vilket sannolikt är en rejäl överdimensionering, men det kan man inte veta innan man räknat på det.
J justusandersson skrev:
Ritning av en bottenvåning i ett hus med rumsbeteckningar och måttangivelser, med en markering i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arkitektritning av en vindsvåning med markerade rum och kök.
    Skapa konto
  • Arkitektritning av framsidan på ett hus med måttangivelser och noteringar, markerat område vid en dörr.
    Skapa konto
Mmmmmm Mmmmmm skrev:
[bild]
Tur jag har originalritningarna då kanske? Ger det tillräckligt med info? Huset ligger i Malmö.

J justusandersson skrev:
Uppgifterna nedan, kan de ge dig en bättre bild över dimensioneringen?

Originalritningar är alltid bäst! Såvitt jag kan se så är det en halvstensvägg. Med puts på båda sidor bör den vara ca 150 mm tjock. Att lägga en HEA balk ovanpå tegelväggen (preliminärt HEA 180) känns inte riktigt bra. Varför inte lägga en limträbalk istället. 140x360 räcker.

• Gilla
Mmmmmm
  • Laddar…
Alternativt anlita en byggnads konstruktör som ger dig en riktig beräkning och en arbetsgång på det hela

J justusandersson skrev:
Originalritningar är alltid bäst! Såvitt jag kan se så är det en halvstensvägg. Med puts på båda sidor bör den vara ca 150 mm tjock. Att lägga en HEA balk ovanpå tegelväggen (preliminärt HEA 180) känns inte riktigt bra. Varför inte lägga en limträbalk istället. 140x360 räcker.
Mest använt stålbalkar tidigare och har ingen erfarenhet av limträ men det är ju aldrig för sent att lära sig. Tack för råden!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.