Byggmaterial & Byggteknik
PNO: Aj då. Avgiften för långgods var ny för mig. Rinkaby har förr varit en pålitlig källa för stålrör till ok pris när de hade en enhetsavgift för order och frakt, oavsett vad man beställde. Men valfri smidesfirma borde väl kunna sälja en rörstump till ett ok pris? Stålgrossisterna brukar ha en avgift för småorder som är rätt trist om man handlar under sådär 100kg i taget.
Matti_75: Beror ju på om du vart tillsagd att vattna efteråt eller om dom skulle sköta efterbehandlingen
Christian LeBygg: Låter bra! Vi har lagt en spång och längst ut har vi ställt en betongbrunn, ca 160x40 cm, som fundament. Denna har vi fått ner i botten ca 10 cm och sedan fyllt med sten och lagt spången på. Blir intressant att se om isen lyckas flytta den. Jag funderar på att fylla upp med enklare stenkistor i anslutning till pålarna som ligger innanför brunnen men ändå ganska utsatt för is. Det är
TheJesper: Tack för alla tips! Hittade en som fanns på Hisingen i Göteborg, köpt av CALEXICO WOOD AB, hämtad hos Fredricsons trä. Offererades: 1015025171 Mdf 25x2440x1220 V313 Fibrapan grön kärna 1 ST 943 kr ink moms M2 CALEXICO WOOD AB Men jag behövde tjocklek 22, så då fanns bara en gigantisk skiva... f-1015022163 Mdf 22x2440x2100 V313 [bild] Det gick bra över älvsborgsbron med lite
Bygg_pojken: Rimligt. Tack för hjälpen! Det blir nog lite för jobbigt att borra fyra hål per vinkel och använda 4-5 vinklar. Blir nog enklare att använda någon av de andra lösningarna. Tack för alla svar!
Wilhelm T: [citat] Tackar och bugar för det svaret. Jag ska kolla med kommunen om det finns ritningar, annars är det nog säkrast att lämna detta som ett "valv".
cdt: Ja där vet jag faktiskt inte hur man ska resonera. Har även jag tänkt ha en luftvärmepump senare enbart för kylning så blir intressant om någon kan svara på det.
Semiproffset: Jag vill också bygga något liknande. vore kul om du lade upp bilderna. =)
RobbanGBG: Ett alternativ kanske kunde vara att spik-limma ihop 2st vanliga 45x220 c24 reglar för att åstadkomma en regel som i alla fall borde vara jämförbart stark med de gamla 75x225 reglarna. Hmm relativt billigt jämfört med limträ skulle det ju bli också...
fosi: [citat] Tanken är att måla trappan, jag får prata med någon firma som kan peka mig i rätt riktning - men nu känner jag att det är möjligt i alla fall. Tack för hjälpen.
Viktor.J: [citat] Men sotaren ska väl ändå besiktiga med jämna mellanrum ?
TomTheodor: Hej Skulle sätta upp en hatthylla i hallen (gipsvägg) men råkade borra ett av hålen lite fel så nu går det inte att fästa alla skruvarna. Skulle behöva flytta ett av de nedre hålen cirka 0,5-1 centimeter uppåt för att alla Mollypluggar ska passa. Finns det något sätt att göra detta på (spackel eller något hårdare) eller måste jag göra fyra nya hål? //Tom
Mackan C: Hej, toppen, stort tack för att du tog dig tid att svara Peter! M v h //Marcus
Hus tomte: [citat] Samma lika hus som första inlägget men sen 82 å samma typ av vägg tänkte rivas.. därför hakade ja på i denna tråd:p men drar igång en tråd till
frejoh86: Hej, Vi håller på att byta panel på hus och garage och så småningom tänkte vi bättre matcha byggnadernas tak. Skulle vilja höra vad ni tror om bärförmågan i denna W-konstruktion. Det ligger idag endast papp och scenarion vi tänker är tegel/betong/bandad plåt. Värsta läget även södersidan till höger med solceller adderat. Behöver/kan jag stärka upp konstruktionen på ett
Jonathan Amédro: [citat] Det är ingen källare och väggen är byggd med ciporexskivor
Jonatan79: Ja, OSB eller tex plyfa, är träskivor man brukar använda utanpå reglarna, isolering mellan så klart.
sinuslinus: [citat] Det var bra att det inte blev mdf oavsett hur välmålat det hade blivit. Organiskt material i direkt anslutning till duschen är stor risk för problem.
AndersS: Klyver med en japansåg med klyvsida och 4 meter är inga problem. Ska den passa mot vägg och sedan taklist tar det inte mera än 5-10 min. Blir mycket fokus på maskiner. :cool: och glöm vanlig fogsvans för den är gjort för att kapa. ;)
useless: Vilken del av dörren tar i tröskeln? Sitter dörrbladet snett i förhållande till karmen?
enstorstark: Hej! Funderar på hur jag ska bygga räcke till ett gammal betongtrappa. Finns 3 stycken befintliga hål och undrar om man kan fyller med betong och sätta ditt stolpsko och bygga räcket på det sättet alltså i trä. Passar inte riktig den befintlig gjuten. Men jag tänkte göra något som jag klarar av själv :). [bild] [bild] [bild] [bild]
Singenjören89: Nu har jag grävt provgropar en sväng till för att förstå marken bättre men jag känner mig snarare allt mer förvirrad över vilken grundläggningsmetod som är lämpligast. Med de nya proven verkar djupet ligga kring 2-2,5 m över husets hela 171 m2. Med lite utplanering får jag deponibehovet till nästan 600 m3 och uppfyllnadsbehovet (med olika fraktioner) ca detsamma. [bild] Utifrån
Hus tomte: Han ska ja kontakta på en gång å se va han tycker. Tackar å bockar (y)
Kallebo: Tack så jättemycket för era svar! Ska undersöka volymvikten imorgon. Får se hur mycket takutsprång jag kan ordna med, men jag kan ju försöka lägga en ordentlig dropplåt under glasen. En bekant föreslog att jag skulle lacka dem på utsidan för att avrinningen skulle bli ännu bättre. Kokt linolja kanske..
bonnielykke: [citat] Jag är mycket tacksam för dina input. Jag hade planerat väggen skulle ner idag, men jag tror vi får kolla lite upp. Jag var helt säker att de skulle vära lättbetong under tapetet. Jag tänkte även på planritningen då väggen är väldig tunn bredvid den tjocka betonväg. Den fick vi faktisk även “go” på att göra hål i, bara vi skulle anlite profesionella. Vi har dock
Allmänobildad: Den du länkade till på k-rauta är moelven och borde passa i spåren på dörrkarmen. Byggmax verkar ha annan leverantör av smygar
FRS05: Hej Vart har ni hittat små kabelgenomförningar till era skrivbord? Om ni nu har några. Har hittat på något ställe på Amazon men tänkte om de säljs i någon vanlig svensk butik? Sådana här 60-80mm kabelgenomförningar är det många som har. Men jag har exempelvis ett par datorhögtalare där jag vill dra ner sladdarna direkt vig högtalarna och då vill jag ju ha något litet och
GHGH: Jag gjorde precis så för ett år sedan med hjälp av en kompis som lät övertygande i att ”det är lugnt, det kommer gå bra detta”. Har inte sett några tendenser till problem än (men 1 år är ju inte så länge heller..)