Belmlu
Hej,

Har gjort ett plank där det nu är dags att fixa till grindar. Den första blir vid huvudentrén och då det är första gången jag gör plank (& grind) så blir det lite frågor som dyker upp.

Planket på denna sträcka utgörs av vertikala tryckimpregnerade (A) stolpar i dimension 70x70 mm samt utanpåliggande horisontella tryckimpregnerade (AB) brädor i dimension 22x145 mm. Grindens bredd blir ca 100-110cm bred.

Tanken är att ramen utgörs av stående 45x95-reglar (då det var det som fanns vid inköpstillfälle) med en sned, regel mellan övre och nedre kant som ger ett Z-format intryck. Utan på detta finns samma typ av brädor som övriga planket på båda sidor. Tänkte använda mig av "utanpåliggande" gångjärn.

Fråga 1)
Med tanke på plankets djup tänker jag att det är av vikt att fundera på avstånd mellan grind och plank för att man ska kunna öppna/stänga grinden. På ena sidan tänker jag att det underlättas av att ha utanpåliggande gångjärn istället för gångjärn som sitter centrerat direkt på stolpen. På andra sidan höftar jag till och säger att ett mellanrum på 10 mm räcker gott och väl för att möjliggöra öppning/stängning. Är jag rätt på det?

Fråga 2):
Då det är en rätt rejäl grind där tanken är att hela vikten hålls uppe av gångjärnen tänker jag att det ställer lite krav på hållfasthet. Något tips på hur man navigerar kring valet av gångjärn?

Fråga 3)
Rent estetiskt, är det en god idé att kanske försöka få tag i mer 70x70 mm-stolpar istället för 45x95 mm-reglar? Tänker i de banorna eftersom brädorna kommer sitta exakt likadant som på planket och grinden kommer därför inte avvika nämnvärt i utseende. Funderar då på risken att 45x95 mm och det mindre totaldjupet kommer göra att det ser slarvigt ut.

Är det något som är oklart kan jag förtydliga. Tack på förhand!

• Nybyggd trägrind av tryckimpregnerade brädor mot en tegelvägg och stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt träplank med vertikala och horisontella brädor vid en husfasad, intill ett trappsteg.
    Skapa konto
  • Nybyggt tryckimpregnerat plank med vertikala stolpar och horisontella brädor vid en entré.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.