Vill först klargöra att jag är helt ny på det här med att fixa hemma, så använd gärna inte för fackmannamässigt språk i svaren för då kommer jag inte förstå, tack! :)

Jag har efter jag rivt bort alla tapeter och lister upptäckt att jag har en rätt risig del av en innervägg.

Det finns en tidigare lagning som jag tror är renovingsgips (iaf en tunn gipsskiva) och spackel. Lite oklart hur stor den är men i mittendelen av lagningen i höjd med den röda överkanten låter det "ihåligt".

Hur går jag tillväga för att fixa detta?

Rensa rent allt löst och bara fylla den med husfix?
Knacka ner så jag kan sätta en gipsskiva även på den undre delen?
Ta fram hammaren och ta bort allt löst och den gamla lagningen och göra om helt från början?

Tacksam för all hjälp och tips som kan fås!

• Del av en skadad innervägg med löst material och en äldre reparation markerad med röd linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Börja med att knacka loss allt löst och borsta/dammsug rent (använd en byggdammsugare och inte din vanliga hemdammsugare då den snart går sönder annars!).

Du kan använda husfix men även gipsputs (t.ex. https://www.hornbach.se/shop/Gipsputs-BAUMIT-25kg/7196557/artikel-detaljer.html). Blanda det till en tjocklek som tandkräm ungefär.
Använd en blomspruta för att blöta upp väggen lite innan du drar på putset och var försiktig så du inte lägger på för tjockt eftersom putset inte går att slipa ner!

Anvsluta med vanligt handspackel och slipa det plant.

• Gilla
tbgbg
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Börja med att knacka loss allt löst och borsta/dammsug rent (använd en byggdammsugare och inte din vanliga hemdammsugare då den snart går sönder annars!).

Du kan använda husfix men även gipsputs (t.ex. [länk]). Blanda det till en tjocklek som tandkräm ungefär.
Använd en blomspruta för att blöta upp väggen lite innan du drar på putset och var försiktig så du inte lägger på för tjockt eftersom putset inte går att slipa ner!

Anvsluta med vanligt handspackel och slipa det plant.
Så om jag förstår rätt blir både husfix och gipsputs blir väldigt hårt och är extremt krävande att slipa ner om man skulle lägga på för tjockt?

När jag googlade så dök gipsbruk upp också, är det ett alternativ?

Gipsbruk, gipsputs = Same same. Inte så speciellt hårt att slipa.

• Gilla
tbgbg
  • Laddar…
Har knackat lite försiktigt och petat ut massa löst och upptäckte att det verkar gå nån typ av ledning som blir exponerad, spelar detta någon roll eller är det bara att köra på med husfix/puts?

• Exponerad ledning i vägg med löst material och rörmokeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tbgbg tbgbg skrev:
Har knackat lite försiktigt och petat ut massa löst och upptäckte att det verkar gå nån typ av ledning som blir exponerad, spelar detta någon roll eller är det bara att köra på med husfix/puts?
Så kan gamla radiatorrör se ut, det svarta är isolering som är najad med ståltråd. Kan det vara det du har i väggen?

• Gilla
tbgbg
  • Laddar…
J john.h skrev:
Så kan gamla radiatorrör se ut, det svarta är isolering som är najad med ståltråd. Kan det vara det du har i väggen?
Ja det är kanske rimligt, huset är byggt runt 1961.

Väggen till vänster (på bilden från första inlägget är en yttervägg) och det är kanske därför väggen har "spruckit" där, pga skillnaden i temperatur?

Och om det är radiatorrör, behöver jag göra nåt särskilt när jag försöker fixa hålet?

Bumpar tråden.

Är det bara att köra på trots eventuella radiatorrör eller behöver jag göra nåt särskilt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.