1 861 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Gjuta innan vintern och resa efter?
Hej,
vi har som ambition att gjuta platta för vårt fritidshus nu i oktober/november (beräknar bygglov klart slutet september). Tanken är sedan att resa huset (småblock) i slutet av april/början av maj. Vi bygger i Jämtland.
Finns det folk i forumet som har erfarenhet att göra så och stött på problem eller har det fungerat bra? Är det en större uppsida att vänta till våren?
Tack på förhand.
// Martin
vi har som ambition att gjuta platta för vårt fritidshus nu i oktober/november (beräknar bygglov klart slutet september). Tanken är sedan att resa huset (småblock) i slutet av april/början av maj. Vi bygger i Jämtland.
Finns det folk i forumet som har erfarenhet att göra så och stött på problem eller har det fungerat bra? Är det en större uppsida att vänta till våren?
Tack på förhand.
// Martin
Det viktiga är bara att se till så att betongen hinner härda tillräckligt innan den fryser. Går såklart att lösa med isolering eller värmefläktar beroende på temperatur. Vi gjöt i november och reste inte stommen förrän i mars/april.
Beroende på hur "cementkrisen" utvecklar sig kan det dock vara läge att vänta med gjutningen tills i vår. Just nu råder det stor osäkerhet i hur tillgången till cement är i höst till följd av att Cementas tillstånd på Gotland går ut och inte har blivit förnyat.
Beroende på hur "cementkrisen" utvecklar sig kan det dock vara läge att vänta med gjutningen tills i vår. Just nu råder det stor osäkerhet i hur tillgången till cement är i höst till följd av att Cementas tillstånd på Gotland går ut och inte har blivit förnyat.
N NoOne2k skrev:Det viktiga är bara att se till så att betongen hinner härda tillräckligt innan den fryser. Går såklart att lösa med isolering eller värmefläktar beroende på temperatur. Vi gjöt i november och reste inte stommen förrän i mars/april.
Beroende på hur "cementkrisen" utvecklar sig kan det dock vara läge att vänta med gjutningen tills i vår. Just nu råder det stor osäkerhet i hur tillgången till cement är i höst till följd av att Cementas tillstånd på Gotland går ut och inte har blivit förnyat.
ok, vi håller en dialog med markgubbarna helt enkelt för att höra hur det utvecklar sig. Tack för svaret!N NoOne2k skrev:Det viktiga är bara att se till så att betongen hinner härda tillräckligt innan den fryser. Går såklart att lösa med isolering eller värmefläktar beroende på temperatur. Vi gjöt i november och reste inte stommen förrän i mars/april.
Beroende på hur "cementkrisen" utvecklar sig kan det dock vara läge att vänta med gjutningen tills i vår. Just nu råder det stor osäkerhet i hur tillgången till cement är i höst till följd av att Cementas tillstånd på Gotland går ut och inte har blivit förnyat.
// M
Klicka här för att svara