S
stefan_steffansson: Lite återkoppling till mig själv och er som är intresserade av att gjuta murar med mönstrade sidor. Nova Betonggolv erbjuder engångsmatriser (och även matriser för mark mönsterbetong som återanvänds) >> länk HydraTec erbjuder också samma matriser som Ahlsell (varumärket Valero, se post ovan). Dessa matriser kan användas flera gånger under vissa förutsättningar >> länk //S
2 svar · 3,5k läst
·
T
Teddeby: [citat] [citat] Tack, ska testa med bultar.
4 svar · 2,1k läst
·
I
injonil: Jag tror jag förstår hur det funkar nu! Sidokrafterna tas upp av trappans infästningar i fundamentet och plattform/stolpar. Har jag förstått det rätt?
3 svar · 1,3k läst
·
anders07
anders07: Stiligt! Bara tvätta av grejerna med vatten räcker
8 svar · 3,3k läst
·
N
NoOne2k: Jag hade kört på 50mm eller 63mm PEM-Slang i marken och PVC ovan mark. Den främsta anledningen till att välja PEM är kostnaden, köper du PEM-slang på rulle har en en tendens till att vilja börja sig lite, då är det snyggare med PVC-rör där slangen är synlig. Skulle tro att limmade PVC-kopplingar är billigare än PEM-kopplingar. Finns visserligen PEM-slang som raka 6m rör, men det
8 svar · 6,5k läst
S
stigdaniel: Tack för tipset! Nu fick jag visserligen svar i tråden för två år sedan men du ska ha en eloge för att ha hittat tråden
12 svar · 5,8k läst
·
S_Moln
S_Moln: Då tackar jag vänligast för hjälpen : )
14 svar · 3,1k läst
·
J
jonaserik: Frigolit direkt i vatten inget bra, dom kommer att sjunka om ett par år., eller fräsas sönder av is. Limma dom tillsammans PL 200 som inte har aceton isig , En större klump PL 400 äter sig nästan igenom 1 meter frigolit.
1 svar · 1,1k läst
P
Pelletompa: [citat] [citat] Hej, har köpt Byggmax fibercementskiva för trossbotten men undrar vilken sida som ska vara nedåt. Den "blankare" med tryck eller den "ruffigare"? Tomas
10 svar · 10,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Autosol och aluminium ger en svart oxidgegga som kan vara bökig att få bort. Lär dessutom fastna permanent i putsen. Testa med en grön Scotch-Brite och lite vatten först
7 svar · 2,8k läst
·
M
Myrkebab: [citat] Nej. Men byta ut den mot en krok med trägänga. Håller garanterat för tyngre saker.
31 svar · 43,3k läst
·
Violina
Violina: Japp, eternit Använd någon form av andningsskydd och överdragskläder Behöver förpackas väl och märkas när det ska lämnas på tippen.
1 svar · 868 läst
·
J
justusandersson: Jag tycker det är ett problem att man blandar ihop branschregler med byggnormen (BBR). Den senare har två krav på våtutrymmen: 1 det ska inte läcka vatten till angränsande utrymmen och 2 golv- och väggkonstruktioner ska inte kunna skadas genom inträngande vatten. Branschreglerna är utformade av företag som vill sälja så mycket kakel som möjligt, även till sammanhang där det är
1 svar · 1,0k läst
Cygnus X-1
Cygnus X-1: I samband med läckage av regnvatten in i krypgrynden genom ventilen på bilden (ventil ett par dm under marknivå) så blev jag fundersam över cellplasten som ngn tidigare ägare satt dit. Plockade bort några skivor...ruckade lite på ett par där till vänster... och då bara RASAR det lecakulor från stenarna bakom. Gissar att man satt dit dem för att försöka få upp temperaturen någon
0 svar · 1,2k läst
·
Ussee
Ussee: Bara som kuriosa så blev det till slut 45x145 med cc 30 och 23 mm råspont så nu kan jag lungt parkera bilen på balkongen vid behov.
3 svar · 2,0k läst
·
Sittställning
Sittställning: [citat] Det finns puts c hand, 0-1mm. Men du har rätt stenen är finare i säckskur påsen, utvald för färgen osv
5 svar · 1,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Lycka till med reveteringen! Och välkommen till Bygga Hus-forumet @Li Blom !
3 svar · 2,4k läst
·
M
meckarn: [citat] Detta är ett sovrum. Vad jag förstått har byggnaden tidigare varit en butik av något slag. Därav kakling. Sen har den tilläggsisolerats vid något tillfälle utanpå kaklet. Så nej, ingen isolering bak kakel bara murade "stenar"
2 svar · 1,8k läst
·
TCG
TCG: Fäster du stängsel i träden så sätt gärna en bräda i mellan så stängslet inte ligger direkt an mot trädet. Efter några år växer annars stängslet fast i trädet. Då du skriver att stängslet ska tas bort om några år så underlättar det. Eller om stängslet ska bytas. Om träden ska fällas någon gång så är det även uppskattat av den som kör motorsågen samt den som ska ta
39 svar · 13,1k läst
·
Thomas Rooth
Thomas Rooth: Tröskel järnet har rostat rejält,så jag har tagit bort det. Vad för betong skall användas för att laga kanten?
0 svar · 617 läst
J
jonaserik: Om du sätter en regel 45x45 på väggen under skåpet med 5 lite kraftigare skruv i väggen ( förborra med borr som har diameter som kärnan på skruven ) i regeln borra som skruven tjock. Då kommer skåpet att stå på den och ta upp 95 % av lasten och dom övre fästena håller emot neråt och för att skåpet inte faller ut. uppifrån.
10 svar · 5,1k läst
·
M
marp68: Allt gick ju fint i vintras att montera och med lister etc blev allt fint. Men, nu i sommar tar nedre delen av dörren emot precis så att den inte går att stänga. Problemet börjar de nedersta cm. Antingen har karmen eller regeln jag använde för att fylla ut mellanrummet svällt i värmen och högre luftfuktighet. Läs tråden eller se bilden i förra inlägget Tänker att trä till nya
18 svar · 9,6k läst
·
GoC
GoC: Jag hade Taklist först. Vanlig skugglist är inte speciellt hög. Och tunna dörrfoder. Men det ser även ut att vara lite snett. Varför inte dörrfodren på sidorna ända upp till taklisten och en tunn smyglist mellan vägg och överkant karm. Det blir väl minst konstigt gent emot att han en löjligt liten taklist i resten av rummet?
1 svar · 1,8k läst
·
H
Harald Blåtumme: Första altanen vi byggde var med Biltemas A2 rostfria, ca 2014. Inga skruvar har gått av, även tagit upp och återmonterat ett antal trallbrädor pga arbete under altanen - inga problem alls. Det var skruvar som blev över från det bygget jag använt nu i sommar för det mindre bygget. Hur dagens Biltema-skruv fungerar vet jag inte.
317 svar · 160,8k läst
·
Nicro
Nicro: Det är en sådan. https://www.fast-fastening.com/BisonPictures/Extended_Web/51/288151.jpg Dra den mot dig så själva pluggen får grepp på baksidan av gipsskivan och försök gänga ur den. Går inte det så klipp av skruven.
4 svar · 1,4k läst
·
FreQa
FreQa: [citat] En annan lösning kan vara att använda en fyrkantigt järnstång och limma fast. På min bastu har jag fått dragit åt vreden då träklossarna torkar ju efterhand så nu sitter de inte parallellt.
6 svar · 2,5k läst
·
E
Eken08: Fick mer tid så hann köra på spackel.
1 svar · 1,0k läst
·
PNO
PNO: Aj då. Avgiften för långgods var ny för mig. Rinkaby har förr varit en pålitlig källa för stålrör till ok pris när de hade en enhetsavgift för order och frakt, oavsett vad man beställde. Men valfri smidesfirma borde väl kunna sälja en rörstump till ett ok pris? Stålgrossisterna brukar ha en avgift för småorder som är rätt trist om man handlar under sådär 100kg i taget.
10 svar · 2,2k läst
Matti_75
Matti_75: Beror ju på om du vart tillsagd att vattna efteråt eller om dom skulle sköta efterbehandlingen
3 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.