BirgitS
BirgitS: Är det någon på firman som är byggkonstruktör eller behöver du ta in någon för att dimensionera balken mm? Snickare och liknande har normalt inte tillräcklig kunskap för det. Vid ingrepp i bärande konstruktion ska man göra en bygganmälan till kommunen.
6 svar · 1,7k läst
·
R
RichardRR: Krafsade bor det som satt löst, dammsög och fick sedan dit ett "hönsnät" hjälpligt. Fick blanda Puts&Murbruk C KC50/50 ganska löst för att få det att fästa i taket. Kände halvvägs att jag kanske borde tagit gipsbruk istället, men håller tummarna nu att det fungerar med C-bruk. Blir väl två eller 3 skikt innan jag är klar. /R
2 svar · 3,1k läst
·
Z
z_bumbi: Med 12 plintar på 9 kvadrat skulle jag inte ens fundera på att plocka upp två för att de saknar armering. Jag vet inte ens om jag skulle fundera på armering
20 svar · 6,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: Flytspackla är det vanligaste, försök räkna ut volymen som behövs.
1 svar · 3,1k läst
useless
useless: Ser ut som asfaboard. Det är väl den vanligaste konstruktionen de senaste 30 åren? Problemet är just att skivorna böjer sig med tiden, så man får peta in några brädor mellan de befintliga som trycker upp skiten.
10 svar · 2,4k läst
·
K
Komso: [citat] Tack för svar. Tror inte den du hänvisar till är rätt. Dom har däremot en som heter Mäster 145. Den är ganska lik.
2 svar · 1,3k läst
·
P
Anonymiserad 290759: Hej. hjälp.... markduken är prickigt möglig under hela huset-duken ligger bakom brädor som döljer alla höga plintar under huset. om jag river bort markduken som kläder in brädor under huset är duken till för att stoppa att det regnar in och snöar in under huset eller kan man skippa markduken som klär in underdelen av huset på plintar?
0 svar · 3,2k läst
·
Tååmten
Tååmten: [citat] Tack för svaren. Spånskiva blir det i alla lägen att regla upp med cc30 tror jag blir knepigt men alternativet med fler kortlingar låter sig göras, det beror lite på hur det faktiskt ser ut under golvet. Har inga planer på klinker i nuläget men det är bättre att ha tänkt till lite i förväg. Stort tack för all input från alla som bidragit.
21 svar · 7,7k läst
·
B
ByggPlankan: [citat] Vad är syftet? Det billigaste blir att lösa detta underifrån. In med isolering. Regla en ram. Gipsa. Om det verkligen är gjutning du är ute efter håller jag med föregående inlägg. Med vissa konstruktions tillägg beroende på laster och syfte.
2 svar · 2,3k läst
·
U
Utdelning: Jag skulle nog tagit fogmassa typ fasadfog. Och beroende på avståndet mellan modulröret och hålväggen skulle jag eventuellt lagt en bottningslist.
2 svar · 1,1k läst
·
B
Bosegosen: Tack för svaret Patzie! Jag vet inte hur det ser ut bakom, så vet inte om jag vågar borra längre in. Pluggarna (de som är passar i tjocklek) verkar vara för långa för hålet - kan man kapa ytterdelen av pluggen eller blir det att köpa en som passar bättre?
3 svar · 1,2k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Vilken 16g pistol som helst bör göra jobbet. Du avgör hur mycket du vill lägga på pistolen, om du vill ha luftdriven eller batteri osv.
1 svar · 1,9k läst
Faris Al-zwain
Faris Al-zwain: [citat] Allså det är inte bärande som på markerade med orange färg. Jag kan riva väggen, toppen. Tusen tack för svaret och hjälpen
4 svar · 1,1k läst
·
S
Svalan69: [citat] Är det typ samma som gipsbruk?
4 svar · 1,9k läst
·
Fotografen
Fotografen: Står det en garderob över lär det inte fara runt, vad det än är. Asbest är inte farlig om den är ifred där den sitter.
3 svar · 986 läst
·
P
pstarklu: Är det verkligen att rekommendera att lägga våtspärrplast på väggar när de är byggda av Besta blick som har en frigolitkärna ca 12cm. Känns fel då man då låser in fukt mellan två material som ej andas. Har någon här byggt med Besta block?
0 svar · 504 läst
J
Jarlsgård: [bild] Såhär menar jag :)
42 svar · 4,9k läst
·
M
Mike2021: [citat] Hej Kattenkakan Tack för din länk angående väggkonstruktion för brandsäker vägg. Just vad jag letade efter
2 svar · 970 läst
Höghus
Höghus: [citat] Ritsa/knäcka funkar nog inte så bra. Cembriten är hårdare än gips och bäst är att cirkelsåga med hårdmetallskiva. Såga utomhus rekommenderas, ryker som f-n. Eller såga med cirkelsågen på en eps-skiva och en dammsugare. Funkar med sticksåg/fogsvans också, men blir nog inte så snyggt. Ska det hängas skåp på väggarna hade jag satt plåtkortlingar mellan reglarna att
7 svar · 3,0k läst
·
G
GHP: Jag är nog också inne på oldboys linje. Fukt i mellanbjälklaget är helt uteslutet. Bjälklaget är öppet underifrån och knastertorrt. Det är också otänkbart att det är parketten själv som sviktar. Det är limmad fiskben som är gammal som huset så den troliga felmoden skulle i så fall vara lösa parkettbitar (vilket det är på vissa ställen). Möjligen ligger någon typ av skiva
20 svar · 5,9k läst
·
Garagebyggare
Garagebyggare: Nu när det gått några veckor sedan artikeln så tycker jag mig ändå kunna påstå att priserna är på väg neråt. Tycker en del saker har blivit åtminstone lite billigare. Blir spännande att följa. Har redan köpt in mycket till mitt garagebygge, men det är ju tacksamt om priserna fortsätter ner oavsett.
3 svar · 3,0k läst
Keexet
Keexet: Hmm, ungefär som jag misstänkte då. Tack för ditt svar!(y)
2 svar · 1,9k läst
surris
surris: Hej, Ganska vanligt att det här händer ibland och det ska inte vara några problem att lösa det så ni kan vara lugna :)
1 svar · 838 läst
S
stenna: Gipsplugg HW Pro för enkelgips , nån som använt och kan ge ett omdöme ?
0 svar · 600 läst
Staffans2000
Staffans2000: Inte direkt. Men i min fagra ungdom, såg jag två smeder svetsa två rökrör. De gick likt ormar upp till taket. Nästan bara böjar överallt. Staffans
1 svar · 1,1k läst
V
Vilseiviken: Stugan har en kallvind där isoleringen för bodelen ligger på innertakets översida. Ovanför det inglasade uterummet finns ingen isolering alls. Där är avsikten att isolera 20 cm och sedan lägga ett golv och använda ytan till kallförråd. Problemet är att regelverket just där (70 mm) blir för klent att gå på. Jag är ute efter att öka bärigheten på blivande vindsgolvet
2 svar · 956 läst
J
joasag: Hej, Har i en annan tråd på forumet diskuterat flytt av bärande pelare i carport. Jag är på jakt efter denna typ av balksko, som vilar ovanpå balken och även skruvas in i den. Men jag hittar inte detta någonstans när jag söker runt? [bild] Vart hittar man detta? Tack på förhand!
0 svar · 1,3k läst
TheImprovisor
TheImprovisor: Står i begrepp att färdigställa en utbyggnad. Den är färdig t.o.m. isolering och gles. Det som återstår är alltså innertak, golv, och väggar. Hur mycket gissar ni att det lönar sig att vänta på prisnedgångar på material (plyfa, gips, golvspån och reglar)? Det är 20 kvm vi pratar om och det skulle vara underbart att få detta klart innan vintern.
0 svar · 844 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.