Hej. Vi ska renovera vårat kök och då vill vi knyta ihop hallen med köket. Vi hade tänkt att göra en större öppning i en vägg men vet ej om den är bärande. Öppningen är 70 cm idag. Vi skulle vilja göra den 180 cm bred. Bilderna är lite dåliga då ritningarna är gamla. Rödmarkering är tänkt rivning. Gammal ritning av husplan med röd markering för tänkt rivning av vägg för utökad öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal ritning av en bostadsplan med en röd linje som markerar planerad rivning för utvidgning av öppning mellan kök och hall.
Skapa konto
Gammal ritning av ett hus där en vägg i köket är markerad med rött för planerad rivning för att skapa en större öppning.
Skapa konto
Gammal ritning av hus med rödmarkering för planerad rivning av vägg.
Skapa konto

Den är med största sannolikhet bärande. Rotera gärna källarplanet så blir det lite lättare att se på ritningarna:D

• Gilla
Smarteus
  • Laddar…
Jag har roterat alla bilderna så att de ligger i samma riktning.

B bossespecial skrev:
Den är med största sannolikhet bärande. Rotera gärna källarplanet så blir det lite lättare att se på ritningarna:D
Hej. Tack för svar. Jag la bilderna så som det ser ut i verkligheten. Så alla bilderna ligger i samma väderstreck. Därav mina fina pilar på sidorna :). Lägger jag källarplans bilden så som den är ritad stämmer inte planlösningen då garaget är under köket. Hoppas du förstår :P.

Det rör sig helt säkert om en bärande vägg.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för alla svar. Mycket riktigt så är väggen bärande. Vi har kontaktat en byggfirma som kommer och river och stadgar upp med limträbalk. (y)

BirgitS
Är det någon på firman som är byggkonstruktör eller behöver du ta in någon för att dimensionera balken mm?
Snickare och liknande har normalt inte tillräcklig kunskap för det.

Vid ingrepp i bärande konstruktion ska man göra en bygganmälan till kommunen.

• Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.