H
Hhallden: Admin ta bort denna tråd
0 svar · 695 läst
A
andemannen1: [citat] Grymt, låter som att du har koll! Tusen tack!
3 svar · 3,7k läst
·
I
icrackracquets: Ja det vet jag. Det är bara att den här väggen är byggt lite konstigt. Min sista bild har tagits när man tittar upp mellan glappen vid 'balken'. Där kan man se att de takpaneler (i gips) ligger ovanpå 'balken'. Jag är ingen proffs men har aldrig sett en gips bära så.
4 svar · 2,0k läst
·
J
justusandersson: Lättklinker är samma sak som lecakulor. Det är alltid en fördel med hela balkar.
4 svar · 2,0k läst
·
S
Snickarkirre: Jag hade nog kört på ankarmassa i ditt fall om du inte vill borra djupare än 70mm. Tänk på att göra rent hålen ordentligt med en "piprensare" så du får bort all borrkax. Det finns speciella borstar för de. De mesta av dammet åker ju ur av sig självt men ändå bra att säkerställa att inget e kvar i hålen. Tror inte ankarmassa rinner ut den är ganska trögflytande och härdar fort.
1 svar · 3,7k läst
P
Plåtläggaren: Hej. Vilket bruk ska man använda för att putsa väggar av obränt lertegel med? Nån som är kunnig?
0 svar · 1,3k läst
A
Albireo: Hej! Håller på att fixa till en del utrymmen i en källare. Funderar vilka åtgärder som kan göras. Bakgrund .: Detta källarrum stod mot oisolerad fuktig mark(yttervägg). Därav förstörd puts och tidigare måla. Har tagit bort det värsta som hade flagnat från väggen. (murbruk som lossnat och måla som flagnat) Idag finns förråd utanför dessa väggar, (dvs. inte alltid uppvärmda.)
0 svar · 2,0k läst
·
P
Anonymiserad 290759: Hej. Försäkringsbolagen täcker oftast inte exteena byggnader utanför huset ang mögelanalys osv. Vid koll med bolag för prisinfo om ett besök och träanalys om microbiell påväxt som inte avser villa så sa de att de inte kunde ge kostnad för standard besök med provtagning av trä om en address till bostaden inte gavs?! Har ni tips på firma att kontakta privat som inte kräver bostadens
0 svar · 1,0k läst
D
Daniel Barnaniel: Om du är mån om att hålla nere bygghöjden kan man trixa med uppbyggnaden en hel del. Fler bärande väggar/ balkar, stålbjälklag, liggande limträ, sk KL-trä etc.
2 svar · 2,9k läst
Viktor.J
Viktor.J: Jag gör så här, Tryck in profilen så den ligger bra i hörnet. Skruva fast vinkeln med 2-3 skruv på en sida, låt den andra sidan hänga fritt. Gipsa på den andra, när du skruvar genom gipsen så tar det med sig vinkeln också. Ta sedan bort de första 2-3 skruvarna, nu sitter skenan med den sidan du precis gipsat. Gipsa sidan där de 2-3 skruvarna satt. - Går snabbt - då du tar bort de
5 svar · 6,5k läst
Henkan Sundberg
Henkan Sundberg: [citat] Ja det har funkat för mig, har gjort så i taket på några ställen där det sprack. Jag har använt vävlim när jag limmat upp microliten. Edit. Du får spackla ut kanterna ganska mkt, typ 10-15 cm annars kommer det synas att du limmat på men det är du säkert redan med på.
4 svar · 1,5k läst
Huddingebo
Huddingebo: Tycker ändå att det till slut blev rätt så bra. Lite breda putskragar men annars bra! Ja hade varit nöjd. Och jag är kräsen.
68 svar · 56,5k läst
·
Svante Gellerskog
Svante Gellerskog: [citat] Stämmer bra, det är utgrävt. Är en groventre med armerad bottenplatta. Tack för hjälpen!
12 svar · 1,9k läst
·
S
Snickarkirre: De funkar med ju med båda så kör på de du tycker är enklast och billigast (y)
3 svar · 1,1k läst
·
K
Kallebo: Vi har ett fribärande skrivbord bestående av trappämne som blev över från trappen. 660x42x2700. Det är ju inte riktigt lika djupt som ert, men visar ännu inga tendenser att hänga. Det sitter med en längsgående regel 45x45 längs väggen, fäst i reglar cc60 som står för mycket av styvheten.
10 svar · 2,5k läst
·
P
Anonymiserad 290759: [citat] tack. balksko. ska googla. om de tunna skivorna som som är bottengolvet som håller in mineralullen buktar och saggar så mineralullen tittar fram så kan jag ju inte spika fast stödbrädor som trycker in mineralullen i dessa tunna skivor. Om jag spikar i bärande balken med balksko så blir det ett mellanrum. var spikar jag fast stödbrädor eller skaoar jag dubbla brädor så det inte
2 svar · 1,2k läst
·
M
minimal: Har ett lass eldfasta tegelstenar jag ska ha till bygge nästa vår. De har legat utomhus ett par månader och helt enkelt dränkts i vatten. Snart kommer frost och värre. Frågan är om de eldfasta även är frostsäkra eller om jag måste kånka in allt (svårt med plats dessutom).
0 svar · 1,4k läst
D
David_Berglund: Ja det är något sådant här jag menar när jag refererar till ribbor i inlägget ovanför. Tycker det är jättesnyggt, men bättre hälften är mera tveksam. Här finns det ett klicksystem som verkar klockrent men priset blir mindre lockande tyvärr. https://unikavaggar.se/ribbtak/ribbor Men tar gärna fler tips på lämpliga lösningar. :) [bild]
2 svar · 2,3k läst
·
Kgp
Kgp: Tack alla för er hjälp
7 svar · 1,3k läst
·
L
Lechuza: [citat] yes pappers remsa är överlägset de starkaste, Använd inte glasfiberremsa, större risk den spricker
13 svar · 4,0k läst
·
E
Eva52: Någon som har erfarenhet av något företag som utför karbonatisering i närheten av Kristianstad?
0 svar · 581 läst
P
Patrik Stubbendorff: Ja det var det jag var orolig för om man la betongen rakt mot röret att det inte skulle kunna röra sig tillräckligt vid sättningar i huset, är gammalt kök från vår uthyrningsdel så lär inte vara några rörelser pga att det är nytt
6 svar · 4,5k läst
·
S
snowjim: Nu är allt på plats, här finns lite bilder : https://imgur.com/a/EkgejdJ
15 svar · 26,9k läst
·
M
MStahl: Hej! Hur ska jag göra?! Våra köksskåp kommer ha en sockerbitslist högst upp (skåpen ska gå upp till taket är tanken) men hur gör vi vid mötet med sockerbitslist och taklist/krönlist? Det behöver ju vara lite mariginal men jag vill ju inte ha ett tomrum mellan skåp/list och taklist. Hur har ni gjort?
0 svar · 3,0k läst
F
fribygg: Privat föredrar jag stdgips 1/2" och gärna 1200breda skivor så det blir få skarvar. Renoveringsgipsen skulle möjligen kunna vara bra om du inte vill demontera lister förslagsvis NORGIPS 900skivor som är lätta och smidiga både att frakta, bära in och montera.
1 svar · 2,0k läst
C
Christopher Persson: Rummet ska isoleras. Men det funkar nog att isolera 95 väggen. Kanske går jag upp ett snäpp till 120. Det kommer bli en liten verkstad så det måste inte vara så bra isolerad som ett vanligt hus. Bara stabiliteten är bra då är jag nöjd. Tänker mest på framtiden. Det ska va stabilt nog för att inreda en övre plan om man nu vill det någon vacker dag
6 svar · 3,7k läst
·
J
justusandersson: Det tror jag inte var vanligt att man göt in sådana knutpunkter. I varje fall inte i småhus. När jag gjorde byggpraktik använde man fortfarande gjutjärnsavloppsrör och jag kan inte påminna mig något sådant. Jag tror att man i det längsta försökte undvika att gjuta in skarvar.
5 svar · 2,1k läst
Vermilion
Vermilion: Jo beställde faktiskt just de där kittet innan jag fick svar :) Problemet blir när dom tar slut av en viss längd. Försökte hitta de långa varianterna på Amazon men hittade inget vettigt.
9 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.