Bor i ett hus från 35 där tidigare ägare roat sig med att plocka bort undertak/sponten på mellanbjälklaget. Vi har alltså gått från klassisk "lådkonstruktion" till en länga med T-balkar.
Bjälklaget i huset var inte världens stabilaste från början men denna insats har inte gjort saken bättre genom åren och framför allt inte i berörda rum
När vi nu börjat att rota i källaren så ser det ut som att balkarna har vridit sig och tenderar att "vippa", dvs de har böjt ut några cm på mitten, framför allt i sidled men också lite vertikalt. I anliggande rum är innetaket intakt och där är det betydligt jämnare mellan bjälkarna.
För att komma till rätta med detta så har jag nu följande tankar.
Alt. 1) Testa att med tving/press försöka driva ihop/isär de bjälkar som har vippat och vridit sig och därefter krysskolva dessa underifrån. I denna del av huset är bjälkarna helt blottade upp mot undergolvet på mellanplan. Eftersom bjälklaget fortfarande är spikat i golvspån/undergolv så borde avståndet där vara "rätt" fortfarande så länge som spikarna är kvar. Risken som jag ser med detta är att bjälkarna är så jäkla torra och vridna av tidens tand att dom riskerar att spricka och gå sönder. Fördelen är att vi inte behöver riva upp hela mellanplanet för att komma åt bjälklaget och skjuta i nya limträ.
Alt 2) Att på liknande sätt använda gängad stång och nya reglar för att driva tillbaka vippningen och på det sättet använda gängstång, mutter bricka och förstärkande reglar istället för krysskolvning. Nackdelarna ser jag samma som alt1 men också att hålen genom bjälkarna också kommer att försvaga konstruktionen. Som fördel tänker jag att det skulle vara ett lättare sätt att kunna driva golvet till rätt plats. Skulle det dock misslyckat så blir det ju betydligt dyrare att fixa till eftersom bjälklaget då antagligen ändå behöver bytas.
Alt 3) Lyfta på golvet ovanifrån (mellanplanet) och försöka räta upp bjälklaget ovanifrån och vid behov lägga i nya limträ uppifrån mot syllen. Detta känns som ett betydligt stökigare och dyrare alternativ. Å andra sidan så vore det roligt att byta till enhetlig parkett på mellanplanet.
Är det någon som har erfarenhet av liknande problem eller ingrepp? Jag har läst en uppsjö med trådar i forumet men ingen tråd som behandlat själva upprätningen av bjälklaget. Bara staganing av svajiga golv.
Sjukt svårt att få detta på bild men den som försöker kan se att balken till vänster lutar lite åt vänster och balken åt höger lutar lite åt höger. På mitten är cc lite mindre och i andra änden lika stort vilket antyder en viss dubbelkrökt form till följd av vippning
Det ska tilläggas att detta är gjort på 70-talet och mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Det föreligger alltså ingen påtaglig fara. Däremot är det ibland obehagligt mjukt i de berörda delarna på ovanvåningen.
Bjälklaget i huset var inte världens stabilaste från början men denna insats har inte gjort saken bättre genom åren och framför allt inte i berörda rum
När vi nu börjat att rota i källaren så ser det ut som att balkarna har vridit sig och tenderar att "vippa", dvs de har böjt ut några cm på mitten, framför allt i sidled men också lite vertikalt. I anliggande rum är innetaket intakt och där är det betydligt jämnare mellan bjälkarna.
För att komma till rätta med detta så har jag nu följande tankar.
Alt. 1) Testa att med tving/press försöka driva ihop/isär de bjälkar som har vippat och vridit sig och därefter krysskolva dessa underifrån. I denna del av huset är bjälkarna helt blottade upp mot undergolvet på mellanplan. Eftersom bjälklaget fortfarande är spikat i golvspån/undergolv så borde avståndet där vara "rätt" fortfarande så länge som spikarna är kvar. Risken som jag ser med detta är att bjälkarna är så jäkla torra och vridna av tidens tand att dom riskerar att spricka och gå sönder. Fördelen är att vi inte behöver riva upp hela mellanplanet för att komma åt bjälklaget och skjuta i nya limträ.
Alt 2) Att på liknande sätt använda gängad stång och nya reglar för att driva tillbaka vippningen och på det sättet använda gängstång, mutter bricka och förstärkande reglar istället för krysskolvning. Nackdelarna ser jag samma som alt1 men också att hålen genom bjälkarna också kommer att försvaga konstruktionen. Som fördel tänker jag att det skulle vara ett lättare sätt att kunna driva golvet till rätt plats. Skulle det dock misslyckat så blir det ju betydligt dyrare att fixa till eftersom bjälklaget då antagligen ändå behöver bytas.
Alt 3) Lyfta på golvet ovanifrån (mellanplanet) och försöka räta upp bjälklaget ovanifrån och vid behov lägga i nya limträ uppifrån mot syllen. Detta känns som ett betydligt stökigare och dyrare alternativ. Å andra sidan så vore det roligt att byta till enhetlig parkett på mellanplanet.
Är det någon som har erfarenhet av liknande problem eller ingrepp? Jag har läst en uppsjö med trådar i forumet men ingen tråd som behandlat själva upprätningen av bjälklaget. Bara staganing av svajiga golv.
Sjukt svårt att få detta på bild men den som försöker kan se att balken till vänster lutar lite åt vänster och balken åt höger lutar lite åt höger. På mitten är cc lite mindre och i andra änden lika stort vilket antyder en viss dubbelkrökt form till följd av vippning
Det ska tilläggas att detta är gjort på 70-talet och mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Det föreligger alltså ingen påtaglig fara. Däremot är det ibland obehagligt mjukt i de berörda delarna på ovanvåningen.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Dom lär väl inte bli styvare av att du riktar dom? Tror det är en vansklig och onödig operation.
Vad är det ni vill åt, bli av med svikt? Slippa rädsla för tippning?
Samt, ska ni sätta innertak eller ska det vara fortsatt öppet?
Vad är det ni vill åt, bli av med svikt? Slippa rädsla för tippning?
Samt, ska ni sätta innertak eller ska det vara fortsatt öppet?
Alternativ 2 är fantastiskt för att få stumma bjälklag när virket utsätts för stora temperatur och fuktfä förändringar tex utomhus. Men det brukar räcka med kortlingar då.
Jag skulle satsat på alternativ två, det kanske inte löser problemet men är hyfsat billigt och lättjobbarät för att det ska vara värt ett försök.
Jag skulle satsat på alternativ två, det kanske inte löser problemet men är hyfsat billigt och lättjobbarät för att det ska vara värt ett försök.
Vill bli av med lite svaj och oro för fortsatt tippning. Kan väl inte säga att det verkar ha hänt så där jättemycket på 45 år men för att återupprätta ”lådan” med nytt innertak i källare så känns det rimligt att försöka kortla/staga i sidled först. Men som sagt är det bara en magkänsla.D Daniel Barnaniel skrev:
Tanken är tilltalande men risken att det går fel är inte helt slagen ur tanken. Hade gärna sett ett exempel på någon som gjort liknande.H Huzzbutt skrev:Alternativ 2 är fantastiskt för att få stumma bjälklag när virket utsätts för stora temperatur och fuktfä förändringar tex utomhus. Men det brukar räcka med kortlingar då.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Komplettera med en ny pinne emellan med upplag på syll, möjligt underifrån? Det hade jag satsat på om möjligt är tillsammans med krysskolvning. Känner ju inte till höjd eller spännvidd men kniper det kan två nya bjälkar limskruvas samman. Kolvning och gles/undertak kommer förhindra fortsatt eventuell vippning.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Ps högst normalt att gamla bjälklag ser ut på liknande sätt med eller utan låsande ytskikt.
låter ändå rimligt. Problemet är väl att avstånden mellan bjälkarna inte är samma över hela längden vilket antyder viss vippning/sidoförskjutning. Det är den jag vill åt krysskolvning är absolut en bra metod. Men jag tänkte att den förutsatte helt parallella bjälkar?D Daniel Barnaniel skrev:Komplettera med en ny pinne emellan med upplag på syll, möjligt underifrån? Det hade jag satsat på om möjligt är tillsammans med krysskolvning. Känner ju inte till höjd eller spännvidd men kniper det kan två nya bjälkar limskruvas samman. Kolvning och gles/undertak kommer förhindra fortsatt eventuell vippning.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Nä det är ju ett x fast strecken är lite olika långa, med samma funktion.
Sant. Funderade på hur effekten blir om bjälken redan är lite böjd…. Men det är kanske att fundera lite för mycket. Känslan är ju att bjälkarna i mitten har tappat några mm och därmed kontakten med golvsponten på ovansidan. Därav svajet mitt i rummet. Men det kanske är feltänkt.D Daniel Barnaniel skrev:
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Ja så kan det ju vara, att ytskikt inte ligger mot bjälklag ordentligt men då hjälper ju inget av det vi kommit på? Spika/ skruva en ny planka mot det gamla, tryckt mot ytskiktet uppåt? Samt en ny emellan, också upptryck.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Spännvidd är längd mellan upplag