Ska isolera mitt inglasade uterum. Bl à på innertaket på den oisolerade vinden. Där ligger nu 45x75 regler med en spännvidd på 180 cm och cc60. Jag ska upp till totalt 220 cm isolering. Kan man bygga på 75-reglerna med ytterligare 145 cm på de gamla med ursågning och infästning på bef tvärgående balkar. Eller ska man lägga 145-orna på ”tvärs” med cc60?

V Vilseiviken skrev:
Ska isolera mitt inglasade uterum. Bl à på innertaket på den oisolerade vinden. Där ligger nu 45x75 regler med en spännvidd på 180 cm och cc60. Jag ska upp till totalt 220 cm isolering. Kan man bygga på 75-reglerna med ytterligare 145 cm på de gamla med ursågning och infästning på bef tvärgående balkar. Eller ska man lägga 145-orna på ”tvärs” med cc60?
Förstår inte riktigt, är det ett tak du ska isolera som du kommer åt från en vind?
Bilder hjälper att förstå :rofl:

Stugan har en kallvind där isoleringen för bodelen ligger på innertakets översida. Ovanför det inglasade uterummet finns ingen isolering alls. Där är avsikten att isolera 20 cm och sedan lägga ett golv och använda ytan till kallförråd. Problemet är att regelverket just där (70 mm) blir för klent att gå på. Jag är ute efter att öka bärigheten på blivande vindsgolvet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.