Hej! Det gäller ett par betongplintar (15cm grova) som saknar armeringsjärn.
Jag vill borra några hål ner i dem och köra ner armeringsjärn så de inte går sönder så lätt.
Det bästa hade förstås varit om järnen varit ingjutna från början men nu är de inte det.

Så vad ska man pula ner i hålet så armeringsjärnen sitter fast och fungerar som tänkt? Har kollat på Julas ankarmassa, kan det vara nåt? Eller helt enkelt bara röra ihop lite cement med extra betong i ? Expanderbetong, men det kanske kan spräcka plinten?

Jag tror inte att du uttökar hålfastheten speciellt mycket genom att försöka få dit armeringsjärn i efterhand. Är det plintar som mest ska hantera tryck uppifrån så är väl inte armering lika nödvändigt som i andra applikationer när det är drag i betongen (typ en betongbalk som belastas på mitten).

Du ska inte göra något av förslagen. I teorin kan ankarmassagrejen funka men knappast i praktiken. Gjut en ny riktig plint om du tror det krävs, vi har ju ingen aning om dennes utförande eller funktion.
Till sist, betong består av cement ballast.

Ja det blir väl mest tryck ovanifrån. Det ska stå en 9m2 förrådsbod på plintarna med ganska tunga grejer i. Har grävt hål för 12 plintar. Kanske låter mycket, men trossbotten är byggd av spillvirke och kunde varit lite något kraftigare. Så jag tänkte få det stabilt genom lite extra plintar. Dom övriga 10 plintarna ska jag komma ihåg att ha armering i.

Förresten, varför tror du armering i efterhand inte blir lika bra som att ha gjutit in det från början?

M Marsman80 skrev:
Jag tror inte att du uttökar hålfastheten speciellt mycket genom att försöka få dit armeringsjärn i efterhand. Är det plintar som mest ska hantera tryck uppifrån så är väl inte armering lika nödvändigt som i andra applikationer när det är drag i betongen (typ en betongbalk som belastas på mitten).

H
Ankarmassa.
Men gäller att det blir tätt så inte armering sticker ut så den börjar rosta.
Bäst är att låta va eller gör om gör rätt

H Hallerudsbo skrev:
Ankarmassa.
Men gäller att det blir tätt så inte armering sticker ut så den börjar rosta.
Bäst är att låta va eller gör om gör rätt
Exakt och att det ska funka i praktiken med full utfyllnad och ett riktigt montage gissar jag blir lurigt. Vet ju iofs inte hur höga plintarna är.

Okej, då har jag fått samma råd två gånger, så det är väl bara att acceptera. Tror jag låter de två plintarna vara som de är, antagligen håller det.

Bara nyfiken, hur vet du att det inte hjälper att armera efteråt?

D Daniel Barnaniel skrev:
Du ska inte göra något av förslagen. I teorin kan ankarmassagrejen funka men knappast i praktiken. Gjut en ny riktig plint om du tror det krävs, vi har ju ingen aning om dennes utförande eller funktion.
Till sist, betong består av cement ballast.

H
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Okej, då har jag fått samma råd två gånger, så det är väl bara att acceptera. Tror jag låter de två plintarna vara som de är, antagligen håller det.

Bara nyfiken, hur vet du att det inte hjälper att armera efteråt?
varför tror du dom har i armering före dom gjuter och inte bara fäster det efter?

Betongen fäster till stålet och bildar hållfastigheten.
Sen beroende på vad man gjuter så ska armeringen vara på olika mått in i betong för att klara olika krav.

sen vill man att armeringen inte ska börja rosta för då kan det börja spräcka betongen

Plintarna är 30 cm ovan mark och 90 cm under mark.

Har ett 1 meter långt och 12mm grovt betongborr. Fanns med 16mm och 24mm borr i förpackningen också.

D Daniel Barnaniel skrev:
Exakt och att det ska funka i praktiken med full utfyllnad och ett riktigt montage gissar jag blir lurigt. Vet ju iofs inte hur höga plintarna är.

Jag blev distraherad när jag gjöt och sen var det för sent att få ner järnen i betongen, den hade halvhärdat

Bara för diskussionens skull, om vi spekulerar att jag skulle borra ett 16 eller 24mm grovt hål en meter ner i plinten och sen häller i tunnflytande betong med mycket extra cementpulver. Om man sen kör upp och ner med armeringsjärnet så det fyller ut bra och sen ser till att järnet inte sticker upp ur plinten utan är helt ingjuten? Har aldrig använt cement förut så antagligen missar jag nåt som alla vet. :-)

H Hallerudsbo skrev:
varför tror du dom har i armering före dom gjuter och inte bara fäster det efter?

Betongen fäster till stålet och bildar hållfastigheten.
Sen beroende på vad man gjuter så ska armeringen vara på olika mått in i betong för att klara olika krav.

sen vill man att armeringen inte ska börja rosta för då kan det börja spräcka betongen

Det räcker inte att borra några hål och stoppa ner lite järn. Ska armeringen göra nytta ska den gå igenom hela plinten. Jag vet inte hur höga dom är, men jag gissar att det är mer än några dm? Ska du borra en halvmeter-en meter så är det nog enklare att göra en ny plint.

Bara för diskussionens skull, om vi spekulerar att jag skulle borra ett 16 eller 24mm grovt hål en meter ner i plinten och sen häller i tunnflytande betong med mycket extra cementpulver. Om man sen kör upp och ner med armeringsjärnet så det fyller ut bra och sen ser till att järnet inte sticker upp ur plinten utan är helt ingjuten? Har aldrig använt cement förut så antagligen missar jag nåt som alla vet.
För att det ska bli bra så måste du få den nya betongen att fästa bra mot den gamla, något som lär vara svårt att få till på ett bra sätt (inte för att jag skulle vara någon expert på det).

H
useless useless skrev:
Det räcker inte att borra några hål och stoppa ner lite järn. Ska armeringen göra nytta ska den gå igenom hela plinten. Jag vet inte hur höga dom är, men jag gissar att det är mer än några dm? Ska du borra en halvmeter-en meter så är det nog enklare att göra en ny plint.
ts skrev 30 cm ovan och 90 cm under jord alltså 1,2 m plint.
Sen prata han om att borra upp till en meter och i med järn.

H
Jag blev distraherad när jag gjöt och sen var det för sent att få ner järnen i betongen, den hade halvhärdat

Bara för diskussionens skull, om vi spekulerar att jag skulle borra ett 16 eller 24mm grovt hål en meter ner i plinten och sen häller i tunnflytande betong med mycket extra cementpulver. Om man sen kör upp och ner med armeringsjärnet så det fyller ut bra och sen ser till att järnet inte sticker upp ur plinten utan är helt ingjuten? Har aldrig använt cement förut så antagligen missar jag nåt som alla vet. :)
tiden och priset på ett 1 M borr så hade jag hellre gjort ny plint.
15 cm bredd bör ju gå att bara lyfta rakt upp och i med ny betong.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
ts skrev 30 cm ovan och 90 cm under jord alltså 1,2 m plint.
Sen prata han om att borra upp till en meter och i med järn.
Jaaa.. Det var det där med att läsa innan man svarar...

Men vi verkar vara överens. Att borra en meter i betong är inte roligt eller enkelt..

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.