P
Paxman: Bumpar den här tråden för att se ifall det när någon annan som har ytterligare input i frågan. Återigen har behovet av att ha en lyftpunkt i garagetaket uppkommit, och det stör mig så att jag inte vet 100%-igt hur de här bjälklagselementen är uppbyggda. :cool:
6 svar · 2,0k läst
·
T
TypRätt: Då skulle jag ha tagit bort den helt, men tänk på att om du har en vägg som inte är i block utan helt gjuten i lättbetong så är det nog inte blåbetong även om den har en lätt blyblå nyans. Men om det inte är någon radonmätning gjord så kan det vara var värt att vara förebyggande då det helt klart är en nackdel vid en eventuell försäljning i framtiden att ha höga
4 svar · 1,2k läst
L
LMO: [citat] Tack för tipset!
5 svar · 3,0k läst
Marcus Hennix
Marcus Hennix: [citat] Ok! Och det är ingen risk att det kondenseras på insidan av vindduken osv?
8 svar · 3,1k läst
J
jonaserik: Har råsponten vridit sig så kommer den att vrida sig ännu mer med stark värme på. Sätt en fläkt som bara blåser så torkar det upp, luft och åter luft är för att torka virke.
3 svar · 1,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: [citat] [citat] Kingspan tror jag säljer direkt till privatpersoner, osäker på Lindab men det finns flera leverantörer så det är bara att ringa runt. Annars får man gå via nån byggfirma, lokala egna byggvaruhus brukar kunna få hem lite av varje. Pir paneler eller med mineralull
14 svar · 6,6k läst
·
S
Snickarkirre: Hej! Ja TROR inte du behöver ha nån kortling på första varvet du lägger. Men sen på andra måste du ha. Även om de inte är brandklass skall man ha det för annars så finns det risk att spacklet i skarven spricker. Men köp kortlingsplåt på en bygghandel. De är på rulle. Sen klipper du till biten på typ 850 eller 1150 beroende på vilken gips du kör med. Sen fäster du fast skivan i
2 svar · 3,0k läst
C
Chefred: Jodå, tar mig gärna till Smålands skogar och hyr en stuga
21 svar · 15,8k läst
·
P
Pumabjörnen: [citat] Dessa lösningen hade jag också valt(y)
4 svar · 2,4k läst
·
J
justusandersson: I det här fallet är sannolikt hjärtväggen och dess förlängning med en balk bärande. Riktigt säker kan man dock inte vara utan att ha sett de kompletta ritningarna. Det är ingen bra idé att sätta igång med rivning innan man förvissat sig om hur konstruktionen hänger ihop. Ett hus som har varit banklokal kan bjuda på en del överraskningar.
1 svar · 966 läst
·
J
justusandersson: Som påpekats i ovanstående inlägg så ger den valvkonstruktionen inte mycket stöd.
3 svar · 3,6k läst
·
B
Bor i trähus från 1920: Aha, vi har 40 cm synligt, tänkte att du hade ungefär lika mycket om du ska ha en 60 cm albabalk. Då har jag fortsatt samma problem. Har även funderat på Tjälldens hybridgrund istället för albabalk, de rekommenderade nät med puts utanpå... men jag fortsätter drömma om natursten. (Yes, jag har bjälklag - ingen platta på mark utan en grundmur fylld med skumglas, en varmgrund/modern
17 svar · 4,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Vad man gör rätt ofta är att låta bjälklagen stå på betongpelare och sen bygger man väggar mellan pelarna (och varhelst man vill ha en vägg) med plåtregel/gips (ev plus OSB eller plyfa). Passar bra för kommersiella lokaler, dvs butiker, kontor osv.
8 svar · 1,6k läst
C
Cuzzoss: [citat] Hur gick det?? Också fundera lite på samma sätt.
5 svar · 11,3k läst
T
trasker: [citat] Du har nog rätt, jag tror jag sätter en extra regel i hörnet minus tjockleken på skiva/gips. Tack för input!
2 svar · 1,3k läst
·
U
unglue: [citat] Vad har du för dimension på listen?
4 svar · 5,3k läst
·
raveper
raveper: Sätt ditt laminat på undersidan så är det klart
1 svar · 1,9k läst
N
neo11: Rotbetong Weber 318. Blandas nästan jordfuktat. Tror det är krympfritt efter någon vecka max.
1 svar · 1,0k läst
W
Wallawhoa: [citat] Aha, tror det var ett cirka 10 år gammalt inlägg. Hittar ej tråden. Minnet sviker :)
15 svar · 4,8k läst
·
1
1982_Generation: Tack för svar Justus. Var på ytterliggare en visning idag med en snickare, han uteslöt plattan, menade att det var sättningar i huset som sannolikt skett kort tid efter det var byggt (1985) och varit i samma grad sedan dess. Säljare påstår även att dessa sättningar har funnits sedan huset var nytt (själv hade man ju reklamerat?). Har iaf mer kött på benen för att gå vidare. Mvh,
2 svar · 1,6k läst
·
G
Galenskaparen: Tack för råd och tips! (y) återkommer med resultatet ...
6 svar · 1,2k läst
·
garvin
garvin: http://www.ybg.nu/mobil/dokument.php
6 svar · 1,7k läst
·
B
BaraBenny: Tack så mycket för dina svar!
8 svar · 2,1k läst
·
anders07
anders07: [citat] Kan tillägga, blanda putset till typ tandkrämskonsistens så att det hänger kvar på spackeln om du vänder den upp som ner. Blöt väggen ordentligt (men inte så det rinner) med en blomspruta före du lägger på puts. Du kan lägga fler lager men gärna då lite ojämnt i undre lagret så det får bättre fäste. Blöt inte mellan lagren. Riv av slutytan med trä, plast eller metall
9 svar · 3,2k läst
·
Bröli
Bröli: Aha, stort tack!
9 svar · 22,7k läst
M
Messier1994: Tack alla! Har fått hjälp från Veckebo Såg. Det dröjer några veckor till leverans men de har varit väldigt hjälpsamma och tror resultatet blir bra. https://veckebosag.se/
7 svar · 2,6k läst
J
JanPh_89: Hej och tack för svar! Nej, det ligger inte inom detaljplanerat område. Verkar ju lovande iaf för den bärande väggen som torde vara ett mindre ärende. Kontaktar kommunen och kollar, annars återstår ju bara en konstruktör och en duktig firma :) Inressant om fallet kan vara så med ritningarna, det visste jag faktiskt inte. Hoppas någon bevandrad inom detta svarar och kan föra mig
2 svar · 4,3k läst
B
Biomek: Renoverar köket och en del av putsen följde med när jag rev ner kaklet mellan överskåp och diskbänk, fick rådet att använda våtrumsspackel vilket jag gjort, nu när jag skulle köpa mer våtrumsspackel för att fixa det sista sa denna försäljaren att våtrumsspackel duger inte att sätta kakel på. Vad göra? har typ bredspacklat ca 2,5 lpm och lite fläckvis på en lika lång
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.