Byggmaterial & Byggteknik
stenna: Gipsplugg HW Pro för enkelgips , nån som använt och kan ge ett omdöme ?
Staffans2000: Inte direkt. Men i min fagra ungdom, såg jag två smeder svetsa två rökrör. De gick likt ormar upp till taket. Nästan bara böjar överallt. Staffans
Vilseiviken: Stugan har en kallvind där isoleringen för bodelen ligger på innertakets översida. Ovanför det inglasade uterummet finns ingen isolering alls. Där är avsikten att isolera 20 cm och sedan lägga ett golv och använda ytan till kallförråd. Problemet är att regelverket just där (70 mm) blir för klent att gå på. Jag är ute efter att öka bärigheten på blivande vindsgolvet
joasag: Hej, Har i en annan tråd på forumet diskuterat flytt av bärande pelare i carport. Jag är på jakt efter denna typ av balksko, som vilar ovanpå balken och även skruvas in i den. Men jag hittar inte detta någonstans när jag söker runt? [bild] Vart hittar man detta? Tack på förhand!
TheImprovisor: Står i begrepp att färdigställa en utbyggnad. Den är färdig t.o.m. isolering och gles. Det som återstår är alltså innertak, golv, och väggar. Hur mycket gissar ni att det lönar sig att vänta på prisnedgångar på material (plyfa, gips, golvspån och reglar)? Det är 20 kvm vi pratar om och det skulle vara underbart att få detta klart innan vintern.
useless: Kakelfix innehåller oftast tillsatser för att göra den mer elastisk. Förutom det är det kalk, cement och sand i väl valda proportioner som vilket kalkbruk som helst...
KungAnka: Jag kan lätt få tag i Hydrauliskt kalkbruk C, men antar att det borde vara D? Antar att man från början gjort hela fasaden med vanligt kalkbruk (E?). Ska man grunda med C även på reviterat (vassmatta osv) eller kör man med D direkt? [bild] [bild]
jonaserik: Med en större dörr och hakgångjärn så kommer den alltid den att sjunka av egen tyngd, oavsett naren som ska stadga den, en nar ska gå från nedre gångjärnet diagonalt upp till övre hörnet. Det brukar inte bli bra ändå, så en vajer med vantskruv som dras diagonalt med infästning vid översta gångjärnet och ner är ett sätt att hålla igen krafterna som blir, det gäller då att
olof63: VIlle bara en uppdatering här, det kom en besiktningsman och tittade på hurvida golvbrunn och fall var utförda enligt branschreglerna. Det hade jag ju aldrig ifrågasatt, men byggaren tyckte tydligen det var viktigt och den rapporten bekräftar att golvet är utfört enligt reglerna. Men jag har ju haft som invändning att de skulle ha informerat mig eller rådfrågat mig om den ändringen med
Sebastianz: @jonaserik Vad tror du om detta? Du verkade riktigt kunnig på asbest!
roli: [citat] Näe, ett hål leder in fukt och väta vilket då minskar avståndet till armeringsskiktet. Tätar men det med ankarmassa eller injekteringsbruk när man fäster sin infästning så anses hålet tätt.
gustavmia: Tack för alla svar! Vi fick tag på en firma som rekommenderade att vi täcker över alla trappstegen men typ papper som man lägger på golvet när man målar samt tejpar fast det så att vi drar upp mer när vi går på det. Sedan även våttorka golv och väggar i anslutning och därefter slänga mopp/trasor. Vi gjorde det och inväntar nu sanering av firman för att bli av med det permanent.
mimik: Vad ni än gör lita inte på Ritz Sandström från Smålandsvillan. Hade vi gjort som han sa (han har själv kollat på plats) hade vi byggt in det felmonterade röret för all framtid.
Huzzbutt: [citat] Det viktiga är nog att golvet får andas, hålls rummet torrt i övrigt borde det inte bli några problem under en så kort period. Även helt täta material skadar golv genom att inte släppa ut fukt.
Mapefre: Hej. Läser detta gamla inlägg och blir lite nyfiken på hur det slutade. Jag har en vägg i källaren som ser exakt ut som på din bild. Slå ner det gamla eller försöka laga?
Stefan N: Spackla med fix. Jag brukar dra på ett tunt lager primer för att pappen inte ska suga så snabbt.
eco972: Hej! Skall göra en utbyggnad av ett fritidshus. En del blir ett isolerat glasrum och en del blir en tillbyggnad i två plan. Kommer för detta vilja ta upp öppningar i gaveln enligt röda markeringar på ritningarna. De båda väggelementen på gavlarna har reglar i 195x45. Jag hittade inte takstolsplanen men är 99% säker på att det är en gavelspets med takstol dikt an som vilar på
tehvicke: Låter vettigt - bergvärme installerades 04 vilket är bra. Den hade gått hyfsat mycket för sin livslängd (55k h på 17 år) sa serviceteknikern men det låter ju rimligt pga isoleringen.
Kenson99: Jag skall bygga till en 60-talsvilla med sadeltak med en liten tillbyggnad med sadeltak mot långsidan. Tillbyggnaden skall vara en del av ett befintligt rum och jag vill inte ha någon balk som sänker takhöjden. XXX XXX XXX XXX XXX XXXHHHH XXXHHHH H = Hammarband X= Limträbalk Vi kommer ta upp en öppning på ca 3,6 meter på långsidan på vårt hus och befintlig hammarband kommer inte klara
justusandersson: Det förstår jag, men då måste utrymmet mellan våtrumsvägg och yttervägg vara ventilerat. Den bästa lösningen i träkonstruktioner är att inte ha några våtrumsväggar alls utan att använda duschkabiner och utvändiga väggskydd samt att helt avstå från keramiska material. Våtrumsväggar håller i 20 år, kakelplattor i 1000 + år.
Villa vista: Vinklarna känns lite klent. hur skall råsponten ventileras?
Utdelning: [citat] Transparent silikon. Exempelvis illbruck våtrumssilikon (ja den funkar ute).
BirgitS: [citat] Då bör du kontakta vicevärd/hyresgästföreningen om det gäller en hyreslägenhet resp. styrelsen om det gäller en bostadsrätt.
Utdelning: Ja det ser normalt ut. Kärnvirket blir lite mer rosa ton med tiden.
Huzzbutt: Det finns väl inga bra priser på virke nånstans just nu, om några år kanske... Satsa istället på att köpa från ett ställe som låter dig returnera fritt för att minimera spill.
justusandersson: Förslaget från @bossespecial är det enda rätta: Nya golvbjälkar mellan de befintliga och skruvlimmad ospårad spånskiva ovanpå. De extra bjälkarna gör att inverkan av punktlaster (t.ex. någon som går) fördelas över en större yta. Spånskivan bidrar också till ökad styvhet. Originalbjälkarna är antagligen 3x7 tum (75x175 mm) på c/c runt 750 mm. Med en spännvidd på 4 m är det
PåTuriLivet: Vi renoverar det fd bostadhuset på tomten och under en del av detta, kanske en 1/4 eller 1/5 av huset, finns ett gammalt pannrum (använt fram till 50-talet?) Resten av huset står på berg/jord. Jag skulle vilja inreda och ha som mat och vinkällare. Är det möjligt och vet någon var jag kan hitta instruktioner för vad jag ska tänka på? Alternativt dela med sig av egna erfarenheter och
1977bjorn: Du skrev själv svaret under punkt 1. Oavsett inpassning kommer du väl vilja täta mot vägg med silikon så att det inte rinner ner vatten där? Maskerar man det jämnt så att fogen blir exakt lika bred över hela längden kommer ingen någonsin att se detta... Med reservation för att jag missförstått hela frågan :) Edit:ahaa och det hade jag ja... Jag tror att du i så fall lägger