4 908 läst ·
42 svar
5k läst
42 svar
Ännu en avväxlingstråd, men med knorr!
Ska ha kopior på deras ritningar någonstans... Vet var de låg för 2 år sen, men det hjälper mig inte så mycket nu eftersom de bytt plats sen dessJ justusandersson skrev:
Får gå på skattjakt imorgon!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gick på skattjakten och hittade denna.
Detta är ritningarna som skickades in till kommunen. De är dock inte helt korrekta med verkligheten då bjälken som syns på nedre plan i taket inte finns IRL, likaså halvtrappan ner under vilplanstrappan. Därmed har jag svårt att se att "kantbalk/element" eller vad man ska kalla det vid den trappan finns heller. I övrigt stämmer de nog ganska bra.
I grundläggningen/plattan kan jag se följande när jag mäter .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lager 1 = 10 cm .............................Golvbeklädnad/ytskikt??
Lager 2 = 10-15cm .........................Sula/platta??
Lager 3 = 20 cm .............................Isolering??
Lager 4 = 40-45 cm ........................Dränerande material??
Kantbalkarna/elementen går ner 1.6m och står sedan på en klack som är (BxH) 60x20 cm.
Blev du något klokare av detta @justusandersson ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lite klokare blir man kanske, men inte mycket. Grundläggningssättet är helt klart vad som kallas för utbredda plattor, dvs sulor under alla bärandee väggar. Betongplattorna som är gjutna mellan de uppmurade (troligen) väggarna som står på sulorna kan vara oarmerade. Detta liksom ordningen mellan 1,2 och 3 måste man anringen ha den tekniska beskrivningen eller en detaljritning fför att se. Jag tror att där finns isolering eftersom husen verkar vara kompetent ritade. Annars är det inte självklart med hus från den aktuella perioden. Jag skulle inte börja bila bort någonting utan att veta hur det förhåller sig. Kommunen måste ha ritningar.
Jag önskar att kommunen hade ritningar men de har dessvärre inte det då deras arkivrum brann ner för 20 år sedan eller något sådant. Har försökt sniffa reda på ritningar hos kommunen tidigare nämligen.J justusandersson skrev:Lite klokare blir man kanske, men inte mycket. Grundläggningssättet är helt klart vad som kallas för utbredda plattor, dvs sulor under alla bärandee väggar. Betongplattorna som är gjutna mellan de uppmurade (troligen) väggarna som står på sulorna kan vara oarmerade. Detta liksom ordningen mellan 1,2 och 3 måste man anringen ha den tekniska beskrivningen eller en detaljritning fför att se. Jag tror att där finns isolering eftersom husen verkar vara kompetent ritade. Annars är det inte självklart med hus från den aktuella perioden. Jag skulle inte börja bila bort någonting utan att veta hur det förhåller sig. Kommunen måste ha ritningar.
Angående isolering så skulle jag också tro det, golven är trots avsaknad av golvvärme inte speciellt kalla att gå på. Vi har ett golv i garagevinkeln som med 98% säkerhet är oisolerad och det golvet är avsevärt mkt kallare om vintrarna.
Just nu överväger jag skarpt att strunta i golvvärme i resterande del mer än den del som har uppreglat golv idag, mest av kostnadsskäl
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Golvvärme är under ideala förhållanden (vattenburet, ingjutet i betong och uppvärmt via värmepump etc) en teoretiskt lockande lösning, men det är en modefluga. Mycket kan gå snett på vägen. Själv skulle jag aldrig överväga det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är inte små krav du ställer på läsarnas minne, när det har gått över en månad sedan förra inlägget... Som underlag för en K-ritning krävs dels en korrekt beskrivning av de nuvarande förhållandena (ritningar eller uppmätningar), dels en konstruktionsberäkning. Hur stor tidsinsats som krävs för det i det här fallet vågar jag inte ha någon uppfattning om. Det bästa är att be om ett anbud.
Haha nej jag vet!J justusandersson skrev:Det är inte små krav du ställer på läsarnas minne, när det har gått över en månad sedan förra inlägget... Som underlag för en K-ritning krävs dels en korrekt beskrivning av de nuvarande förhållandena (ritningar eller uppmätningar), dels en konstruktionsberäkning. Hur stor tidsinsats som krävs för det i det här fallet vågar jag inte ha någon uppfattning om. Det bästa är att be om ett anbud.
Jag försöker arbeta snabbt, men har inväntat offerter och de har tsgit rejält med tid..
Så drog till med en chansning, då du brukar ha stenkoll
Men ska kontakta en separat konstruktör idag tänkte jag, då jag inte var helt nöjd med det priset jag fick av snickaren
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Eftersom jag är en obotlig kostnadsoptimist brukar mina uppskattningar sällan stämma. Därför sticker jag aldrig ut hakan i sådana frågor. Ju bättre förberedelser som du har gjort, desto billigare blir det, det vågar jag påstå.
Låter bra.J justusandersson skrev:
Ska nog kunna bistå med ett grundligt material bara jag vet vad som efterfrågas.
Kan ju huset utan och innan sånär på grunden, men hur den är uppbyggd går alltid att ta reda på då jag har för avsikt att åtgärda och gjuta nytt i nuvarande vardagsrum innan öppning av väggen och kan således få se svart på vitt hur grundsulan är uppbyggd
Ja att vara kostnadsoptimist är lite farligt, är likadan på många sätt.. eller jag brukar ha stora ambitioner men en väldigt begränsad budget
Då har vi förhoppningsvis kommit längre i kråksången.
Har tsgit kontakt med en konstruktör, han menar på att 100*100 stålpelare + en hea 180 ska lösa jobbet.
Hans förslag var även att sätta balken innanför (i v-rummet) den bärande väggen, så att man kan montera upp den först och sedan bara riva väggen.
Så med den infon så kommer nästa fråga, plattan kommer behöva förstärkas under pelarna, men hur brukar normalt en förstärkt platta dimensioneras?
Jag tänker mig att det blir ett enkelt lager xps 200 och sedan ~20cm betong. Frågan är ju dock hur mycket större område än själva pelarens kontaktyta man bör räkna med?
Kan tilläggas att anledningen till varför jag undrar har att göra med att det hade underlättat med planeringen av planlösningen genom att veta hur man generellt brukar göra
Har tsgit kontakt med en konstruktör, han menar på att 100*100 stålpelare + en hea 180 ska lösa jobbet.
Hans förslag var även att sätta balken innanför (i v-rummet) den bärande väggen, så att man kan montera upp den först och sedan bara riva väggen.
Så med den infon så kommer nästa fråga, plattan kommer behöva förstärkas under pelarna, men hur brukar normalt en förstärkt platta dimensioneras?
Jag tänker mig att det blir ett enkelt lager xps 200 och sedan ~20cm betong. Frågan är ju dock hur mycket större område än själva pelarens kontaktyta man bör räkna med?
Kan tilläggas att anledningen till varför jag undrar har att göra med att det hade underlättat med planeringen av planlösningen genom att veta hur man generellt brukar göra
Klicka här för att svara