Tååmten Tååmten skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med.
All info om att lägga golvet mellan bjälkarna säger att jag måste förstärka golvet med 13mm armerad massa av någon typ. Jag sänker då golvet 22mm men bygger på 13mm. Blir inte mycket vinst när målet är att få våtrumsgolvet i liv med golvet utanför.
Även gvk nämner att sänka reglarna till 195mm men att belastningsberäkning ska finnas. Tanken är ju att dessutom fästa en regel parallellt med den befintliga och skruvlimma dessa i befintlig regel. Borde inte det förstärka golvet mer än nog?

Vilka alternativa metoder finns annars?
Men om du tar ner golvet till 195 mm så behöver du en golvspånskiva på 22 mm och gissar jag flytspackel ovan. Bygger det lagom? Vad skall du ha på golvet? Klinker?

D Dr Jumping Jack skrev:
Men om du tar ner golvet till 195 mm så behöver du en golvspånskiva på 22 mm och gissar jag flytspackel ovan. Bygger det lagom? Vad skall du ha på golvet? Klinker?
Matta.
Enl golvläggaren så måste inte golvet förstärkas med armeringen om skivorna är hela på reglarna. Sänker jag skivorna mellan reglarna kommer jag inte lägre än 22mm jämfört med om golvet ligger på reglarna men då måste armeringen till extra med 13mm vilket inte behövs om jag inte sänker så totalt 9 mm lägre.
Minskar hag höjden på reglarna till 195mm håller de fortfarande nödvändig dimension för golvet men sänkningen blir större, och jag kommer ca 25mm lägre. Dessutom förstärks bjälkarna iom att jag lägger nya bjälkar parallellt med befintliga.
Det blir inte cc30 men dubbelt så breda bjälkar än föreskrivet på cc60. Tänker att det mer än väl täcker upp för den försvagning som kan uppstå av att orginalbjälkarna blir lägre.

Men har någon ett bra alternativ som är genomförbart så lyssnar hag gärna.
Själva iden att sänka golvet gar hag fått från flera håll, golvläggaren, gvk, säkert vatten, byggnadssnickare osv. Och metoden som föreslagits har varit att minska höjden på bjälken, alt lägga golvet mella bjälkarna ned 13mm armerad förstärkning ovanpå utöver vad som behövs för fallet...

Tååmten Tååmten skrev:
All info om att lägga golvet mellan bjälkarna säger att jag måste förstärka golvet med 13mm armerad massa
Resonemanget utgår från att du använder 22 mm spånskiva som inte är särskilt styv. Använder du istället 18 mm k-plywood får du ett helt annat resultat. Däremot måste du ha ett midre rörligt underlag för klinkers än trä, t.ex. någon form av gipsskiva.

J justusandersson skrev:
Resonemanget utgår från att du använder 22 mm spånskiva som inte är särskilt styv. Använder du istället 18 mm k-plywood får du ett helt annat resultat. Däremot måste du ha ett midre rörligt underlag för klinkers än trä, t.ex. någon form av gipsskiva.
22mm golvspånskiva stämmer. Något annat föreslog inte golvläggaren men vi diskuterade om det var värt att förstärka golvet för att kunna lägga klinker framöver men det menade han var onödig kostnad eftersom man ändå behövde ta upp golvet ner till spånskiva och då lika gärna förstärka det då. Så alternativen var med matta och golvspånskiva.

Menar du att ingen armering behövs om jag sätter 18mm plywood mellan reglarna? Jag fattade det som att det inte var skivan utan springor a mellan skiva och reglarna som var problemet och då ser jag inte skillnaden.

Tååmten Tååmten skrev:
22mm golvspånskiva stämmer. Något annat föreslog inte golvläggaren men vi diskuterade om det var värt att förstärka golvet för att kunna lägga klinker framöver men det menade han var onödig kostnad eftersom man ändå behövde ta upp golvet ner till spånskiva och då lika gärna förstärka det då. Så alternativen var med matta och golvspånskiva.

Menar du att ingen armering behövs om jag sätter 18mm plywood mellan reglarna? Jag fattade det som att det inte var skivan utan springor a mellan skiva och reglarna som var problemet och då ser jag inte skillnaden.
Skall du lägga klinker behöver du reglar på cc 30 cm och då måste du ner till regelnivå för att åtgärda och det bör du nog göra nu om du planer klinker längre fram. Kan du inte lägga nya reglar så lägger du kortlingar istället. 18 plywood är istället för 22 mm spån för att minska 4 mm, allt i övrigt lika. Kortlingarna med matta är ju bara till för att bära upp väggen.

• Gilla
Tååmten
  • Laddar…
Elasticitetsmodulen för spånskiva ligger på ca 2 GPa, för plywood mellan 7 och 9 GPa. Skillnaden i styvhet är alltså en faktor 4. c/c 300 gäller när man använder spånskiva. Kraven på golvets yta beror på vilket ytskikt man ska använda. Klinkers kräver ett mindre rörligt material t.ex. gipsskiva, flytspackel eller liknande. Behöver det bara vara slätt kan man använda masonit.

• Gilla
Tååmten
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Elasticitetsmodulen för spånskiva ligger på ca 2 GPa, för plywood mellan 7 och 9 GPa. Skillnaden i styvhet är alltså en faktor 4. c/c 300 gäller när man använder spånskiva. Kraven på golvets yta beror på vilket ytskikt man ska använda. Klinkers kräver ett mindre rörligt material t.ex. gipsskiva, flytspackel eller liknande. Behöver det bara vara slätt kan man använda masonit.
Tack för svaren. Spånskiva blir det i alla lägen att regla upp med cc30 tror jag blir knepigt men alternativet med fler kortlingar låter sig göras, det beror lite på hur det faktiskt ser ut under golvet.
Har inga planer på klinker i nuläget men det är bättre att ha tänkt till lite i förväg.

Stort tack för all input från alla som bidragit.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.